lördag, april 18, 2009

Istället för disslåtar, förlåt mig-låtar?

Jag kanske har slaggat lite väl mycket när det gäller NY-rappens alla förgreningar och därmed blivit sist på en söndersparkad boll, men det här är lite intressant:

Helt plötsligt finns det "A Letter to..." låtar från ledsna rappare som alla använder samma - ganska värdelösa - beat och försöker förklara var det gick fel.


Jag tror att det började i slutet av förra året med Jadakiss brev till Biggie Smalls "A Letter To B.I.G". Antar att han ber om ursäkt för att han varit osams med Biggies gamla kompis Puffy, men jag är inte säker.
-


Vi har J-Hood som ber Sheek Louch, Styles P och Jadakiss i The Lox om ursäkt för ett ganska infekterat D-Block-bråk i "A Letter To The LOX".
-


Maino ber 2Pac om ursäkt för att 2Pac dog eller för att han snott Tupacs stil med fängelsegaddningar och bar överkropp (eller vill han bara att hans namn ska stå i närheten av 2Pacs?) i sin "A Letter to 2Pac".
-


Och det fortsätter: Vi har Wu-Tangs Chef Raekwon som ber om ursäkt till en död Biggie Smalls för sin femton år gramla subliminal (i "Ice Water" på klassikern "Only Built for Cuban Linx") i låten "A Letter To Big".
-


Och vi har Lil Cease som också ber om ursäkt till sin vän Biggie Smalls i låten "A Letter to B.I.G.". Exakt för vad han ber om ursäkt för vet jag inte, men mesigt som fan är det.
-


Den enda som går utanför mallen är det vita före detta Bad Boy-hoppet Kaine, som väl inte direkt ber om ursäkt för någonting i "A Letter To Puff". Det är mer en rak och rätt mesig Puffy-diss. Är det för att han är vit?
-

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share