fredag, december 05, 2008

Ipodtrubbel och Ipredklagan

Min iPod har lagt av, eller är det snarare mitt iTunes? Sedan senaste automatiska programuppdateringen hänger sig mina synkroniseringar. Jag har prövat alla slags återställningar av (både trycka på mittknappen-och-menyknappen-tricket och den som finns i iTunes-synken), men den låser sig efter en stund. Har låtit den stå i synkronisering mer än 10 timmar - två gånger - för att vara säker på att den inte är klar.

Därmed har alla metadata (dvs mina egna smarta och osmarta katalogiseringar och artist-, låt- och skivlistor) försvunnit från podden - även om musiken finns kvar. Och inga nya låtar går att synka ner.

Nån som har något tips på hur jag ska göra? Går det att gå tillbaka en version av iTunes på nåt sätt? Finns det något riktigt smart och halvhemligt wipe all-trick till iPoden som gör att man kan börja om helt och hållet från början? Måste jag skicka helvetet på service?

CY CY CY


Jag som har nya skivor med Common, EPMD och DJ Shadow på datorn som inte går att synkra ner, förutom alla julskivor...

CY CY CY

Filmen "How to lose friends and alienate people" (bra webbsida efter trailern) verkar kanske lite mer plojig än jag hoppats, men det är dags att kolla den nu. Toby Youngs två böcker är stora favoriter på Vedbergskroken.

Trailer för "How to lose friends and alienate people", från YouTube.

Kul också att Simon Pegg (som spelar Youngs huvudroll i filmen) bloggar på MySpace, här.

CY CY CY

En film som faktiskt kan bli riktigt bra är "Notorious", om Christoffer Wallace. Eller Biggie Smalls som du och jag känner honom. Men Tristan Wilds (hårdingen Michael i The Wire och adoptivsonen i nya 90210) verkar ha blivit petat från rollen som Li'l Cease, synd.


Från filmen "Notorious" om Biggie, på YouTube.

Det dök förresten upp en slags bootleg-CD i somras med titeln "Ready To Die (The O.G. Edition)" och den är helt vansinnigt bra med tidigare osläppta - lite råare - versioner av alla klassikerna från hans debutskiva (provlyssna exempelvis hos Brok Records, här).

CY CY CY

Sean Avery tror att han ska psyka Dion Phaneuf - nuvarande hubby till Averys ex Elisha Cuthbert, ja Jack Bauers jobbiga men ack så snygga dotter i 24 - i Calgary. Avery försöker genom det här begåvade teveframträdandet:

Sean Avery om sina sloppy seconds från YouTube.

Jag skulle gärna översätta sloppy seconds bättre än Bjurman och de andra, men skiter i det. Även om Avery troligen har fler neuroner felkopplade under hjälmen än de flesta av oss, så är han inte den som larvar sig mest i denna dumma soppa. Avery fick inte ens byta om klart i Calgary, utan blev avstängd för uttalandets skull (NHL.com: "NHL suspends Sean Avery indefinitely"). Ännu mer märkligt: NHL-dirrarna Bettman och Daly tvingar Avery att skriva en lång och töntig avbön, för att hans avstängning inte skulle bli evighetslång.
I would like to sincerely apologize for my off-color remarks to the press yesterday from Calgary. I should not have made those comments and I recognize that they were inappropriate. It was a bad attempt to build excitement for the game, but I am now acutely aware of how hurtful my actions were. I caused unnecessary embarrassment to my peers as well as people I have been close with in the past.

I apologize for offending the great fans of the NHL, the commissioner, my teammates, my coaching staff and the Dallas Stars management and ownership. As many of you know, I like to mix it up on and off the ice from time to time, but understand that this time I took it too far.
Domen blev sex matchers avstängning och löneavdrag (läs mer hos NHL.com, här).

Det enda han gjorde var att försöka underhålla, på ett av de två sätt som han kan (snacka skit och köra omkring och tacklas). Snacka om att frågan fått för stora proportioner? Ska han be om ursäkt till någon, så är det fanemej Cuthbert och ingen annan.

CY CY CY

Tänkte försöka få ihop nåt begåvat om hur feltänkt IPRED-eländet är, men Daniel Johansson förklarade alla IPRED:s brister så bra i TV4 i morse att jag slapp, se här på TV4 Anytime. Och om du hellre ändå vill läsa så har ändå Isobel redan precis på pricken skrivit det jag tänker, framför allt om det här uppdelade uppladdare och nedladdare.

Äsch, jag lägger till en fundering som jag hörde på Ring P1 i morse och som jag också tänkt på: Om jag har en skivsamling med flera tusen LP-skivor och tolvor, så tar det mig avspelning i realtid - dvs flera arbetsmånader - att föra över dem till digitalt format. Att ladda ner samma skiva på nätet tar kanske en kvart. Har jag rätt att digitalisera mina egna skivor? Har jag rätt att ladda ner samma musik? Har jag inte redan betalat upphovsrättsinnehavaren för de skivorna?

CY CY CY

Lee Gorens skada är nog värre än alla tror och både Jörgen och Laatikainen går på halvfart (om ens det). FBK mot Jyrgårn på Hovet i morron. All logik talar för målkalas i hemmakassen, men tänk om det är i morgon det vänder? Jag är nervös.

CY CY CY

Har knappt vågat läsa nya Utkik än. Blir så sjukt besviken när jag hittar det första stavfelet...

5 kommentarer:

Mighty sa...

hmm... jag skulle kunna säga något dumt om iT***s, men jag tycker synd om dig när det inte funkar. Kanske är dags att leta upp filerna på riktigt? Om du ger upp så har jag många bra alternativ till dig, tillochmed sådana som inbegriper iT***s. Men jag kan nog inte hjälpa dig att få det att funka.
Tror säkert att det kan ha med uppdateringen att göra. Jag avinstallerade iT***s eftera att en uppdatering sänkte hela Vista på en av våra laptops...
Jag skulle också vilja skriva något smart om Ipred, men hela spörsmålet känns för dumt för att ge sig in i.
Som tillfällig vårdnadshavare om dina Toby Young-böcker och stort Simon Pegg-fan så ser jag också fram emot "How to loose..." filmen. Men jag får väl läsa färdigt först... kanske i april?

Mighty sa...

Det slog mig att ju mer sällan du bloggar och gör långa blandade postningar, ju längre kommentarer blir jag tvungen att göra. Tur att jag kan hoppa över hockeyn :-)
(Nu tvingar Blogger mig att skriva "Eterbef" som ordverifiering. Eterbeef, är det sånt du har på radio Kalmar?

Danish (MF) sa...

Tyvärr får du nog ge dig på servicen, själv har jag fått byta min iPod två gånger de senaste 4 månaderna, riktigt lass, jag gillar inte äpplen längre...

Slöve sa...

Kolla denna debatt-artikel mycket underhållande läsning angående IPRED
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=463059

Check Yourselfish sa...

Läste det där hos Isobel och länkade in den på ansiktsboken i förrgår. Riktigt roligt skrivet.

shareknapp

Bookmark and Share