torsdag, september 18, 2008

Skyll på mig...



Ice Cube - Gangsta Rap Made Me Do It, video på YouTube
.

O'Sheas blivande klassiker passar nåt så alldeles extra bra nu, när en av allt att döma sinnesslö redaktör på låtsastidningen City med mått och vilje släppt igenom Annah Björks sensationellt usla krönika "Dags att reagera mot hiphopens sneda ideal" från igår.

Att det finns många exempel på vissna texter och exempelvis äckliga videos och skivomslag inom hiphopen tror jag att de flesta håller med om. Men kan vi åtminstone enas om att det ändå finns ett stort mått av personligt ansvar som står mellan vad en rappare eventuellt rappar - och det som sedan publiken eller utföraren själv gör i sitt privata liv? Den här debatten var svintrött redan när Siewert Öholm var ute efter hårdrockare på 80-talet...

Det är inte bara jag som reagerar med spykänslor för krönikans brunskjorte-populistiska innehåll, DJ Sleepy skriver som vanligt både smart och roligt och självklart är också ölänningen på Pastan lika förbannad. Hårdaste attacken kommer från Johan Wirfält på Rodeo ("Stockholm City: Nu med tredagarsutgivning och bisarra rasteorier"). Väl rutet, som Schulman skulle sagt.

Update: Vet inte vem Christer på Whoa är, men han skriver en bra artikel i ämnet.

Update 2: Donnie D på Kinky Afro tar av sig skämthatten och analyserar Annah Björks olycksaliga text klockrent, såklart.

Update 3: Paragon skriver mer rättframt - "Viken jävla pajas" - på sin blogg Stilarnas Stiilare, här.

Update 4: Mikael Nestius, Citys chefredaktör, har stängt kommentarerna under Björks risiga krönika och i stället skrivit en dum jävla bloggpost i ämnet ("Diskutera kvinnosynen istället för detaljer"), där han nu vill fortsätta debatten i kommentarsfältet, här. Får jag lite tid över ska jag ge mig in i diskussionen.

Update 5: Och min vän ölänningen på pastan ger Nestius svar på tal, på pastan.nu, här. Och som han ger svar på tal. Bra där!

Update 6: Johan Wirfält på Rodeo låter inte heller Nestius komma undan och undrar om Nestius i sin egenskap av medieredaktör själv kanske har något ansvar i och med all vi-och-dom-jornalistik som publiceras. Mycket bra text!

Update 7: Patrik "DJ Sleepy" Elofsson tycker tydligen fortfarande exakt som jag på bloggen "Vadå rap life?". Fasen vad bra Sleepy skriver! Ge honom en krönika i en rikstäckande tidning. Nu.

Update 8: Donnie Donut låter inte heller Nestius komma undan med den kassa överslätningsbloggposten, med en ny post på Kinky Afro.

Update 9: Jag har hört att det var en artikel till i City igår, men den har jag inte sett.

Debatten är tydligen långt ifrån slut. Marimba Roney skriver den 23/9 en riktigt bra text med titeln "Medias rädsla för hiphop" på hennes, Titiyos och Nora Strandbergs (och flera andras) sida Branten.com, här (tack ptrkhmbrg för länken!).

Och Bonniers debattsatsning Newsmill.se har publicerat en Fredrik Eddari-krönika med titeln"Citys hiphop-kritik är rasism" den 23/9, här. Inget fel på (inte längre så himla) Big Freds text - den är riktigt bra. Men jag kan tycka att publiceringsdatumet visar hur konstig satsningen med Newsmill är, initiativet och tempot kommer alltid att dikteras av enskilda bloggare. Jag tycker också att publiceringsdatumet på Newsmill visar att Marimba Roney har rätt när hon skriver att media inte bryr sig om svart musik.

Update 10: DJ Sleepy fortsätter hålla ordning på ställningen med en ny post, "Annah-gate update", här.
(Förresten, ingen har väl missat årets roligaste mening från Sleepys förra bloggpost i ämnet? "För er som håller protokoll där hemma så står det alltså 0-2 i matchen City/SD vs Världen")

Update 11: Ametist hade Annah Björk i SR Metropol-studion fredagen den 26 september. Björk lyckades inte enligt min mening försvara något av det hon skrivit, utan stakade sig igenom förvirrade plattetyder om nästan ingenting alls (ja, jag tycker synd om henne - vattnet blev väldigt mycket för djupt). Dessutom vägrade hon prata med Calle Fleur (Kingsize mm.), Organismen och Marimba Roney, som bjudits in till programmet. Annah Björk hos Ametist går att höra här - sex minuter in i filen. Panelen som Björk vägrade prata med går att höra här.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Christer är användaren/administratören Evolution på Whoa.

Check Yourselfish sa...

OK, tack! Han skriver bra och jag håller med om mycket som han tycker.

NZA sa...

Tänk om man brunnit som förr. Då hade man skrivit en romanlång drapa med sikte på vristera. Nu får man glädjas åt att andra kan ombesörja den typen av verksamhet med den äran.

Check Yourselfish sa...

Som axel nyss på Pastan?

http://www.pastan.nu/bloggen/inlagg/793

Som en riktig spike i beachvolley.

Check Yourselfish sa...

NZA: Är förresten medveten om att jag är skyldig dig ett mailsvar om GZA i Karlstad, det kommer snart.

nza sa...

Det låter det. Under tiden boostar jag omröstningen för säkert ett par tre läsare...

http://www.grooverrecordings.com/?cat=7

kick ass sa...

håller med broll. en stenhård spike. omöjlig av värja sig mot. hepp liksom.

fint axel!

shareknapp

Bookmark and Share