torsdag, september 18, 2008

Omröstningen pågår här, aktuell ställning

Så, nu är Sonic med min långa text om svensk rap i tio år äntligen ute. Big jäkla up till Majestic Flow för att han ordnade snyggt bildmaterial, annars vet jag inte vem som skulle orka sig igenom hela texten.

I samband med artikeln började vi fundera på vad som är de bästa svenska rapskivorna under tiden 1998-2008 (se också den här bloggposten), så därför knåpade jag ihop en omröstning här med hjälp av Bloggers gratisverktyg. Hade egentligen tänkt göra en superkomplicerad procedur, där man får ge 10 poäng till sin favorit, 8 till den näst bästa, 6 till trean och så vidare, men det fixade inte verktyget.

Här är i alla fall ställningen efter 24 timmars omröstning. Röster tas emot ända till i oktober...

- etta -
Looptroop - Modern Day City Symphony, 5 röster

- tvåa -
Petter - Mitt sjätte sinne, 3

- delat trea -
Pst/Q - Natt klockan 12 på dagen, 2
Organism 12 - Petar på döda saker med pinnar, 2

- delat femma -
Rusiak - Magic Villa, 1
Fattaru - Fatta eld, 1
Snook - Är, 1
Promoe - The Long Distance Runner, 1

- delat sist -
Sidewalk Headliners, 0
Promoe - Government Music, 0
Chords - Garden Around The Mansion, 0
Ordkrig, 0
Looptroop - The Struggle Continues, 0
Timbuktu - W.D.M.D, 0 (kom igen nu babybuns, rösta!)
Speech Defect - Freshcoast Getting Rowdy, 0
Form One - Meet Johnny Rhino, 0
Ison & Fille - Stolthet, 0
Up Hygh - The Venus Album, 0
Chords - Things we do for things, 0
Petter - God Damnit, 0
Ken - Äntligen hemma, 0
Afasi & Filthy - Fläcken, 0
Hearin' Aid - The Boom Lucy, 0
Peshi - The Work of Art - The Art of Work, 0
Supersci - Pinetrees on the Pavement, 0
Advance Patrol - Utskrivna, 0
The Latin Kings - Mitt kvarter, 0


Har bara fått rapport om en saknad skiva (Snook - Vi vet var vi ska men inte hur vi ska komma dit), men kan tyvärr inte lägga till skivor utan att radera rösterna...

5 kommentarer:

ptrkhmbrg sa...

Modern Day City Symphony som etta!? När lyssnade någon på den sist? Svensk hiphops mest överskattade och långtifrån lupptruppens bästa.

Jag ger dig en på WDMD bara för att jag underskattade den när jag skrev om den.


F.ö. saknar jag "Fort Europa" (även om "Struggle Continues" så klart är den bästa).

ptrkhmbrg sa...

Men vänta ett tag. Betyder det här att jag måste köpa Sonic igen och i fortsättningen?

Jag var ju rätt nöjd med att min prenumeration gått ut efter 40 nummer och samtidigt som Lasse W sattes på omslaget.

Check Yourselfish sa...

Haha!

Usch, så du säger. De fick ungefär lika mycket beröm som skit för sin Winnerbäcksetta (bland annat en hård insändare i nya numret).

Jag står för "Modern Day..." (lyssnade mycket på den för två veckor sen av lättförstådda skäl), som jag sen också valde i Sonic.

Men jag vacklade länge och var nära att välja både "Natt kl 12..." och Snooks "Är". Även Timbuks andra var nära för mig.

Svensk rapkanon är verkligen inte lika självklar som amerikansk (med ATCQ, Dr Dre, Nas, Jay-Z, Tupac, Rakim osv).

Maila mig på fredrikblom@yahoo.se (hittar inte din mailaddy), så ska du få en present...

Calle Fleur sa...

Grym artikel i Sonic!

Check Yourselfish sa...

Tackar, det gläder mig!

Instämmer förresten om det som Svensson skrev i nya Sonic och du instämde i när det gäller svensk raps ängslighet i samband med Form Ones nya skiva.

Kommer ihåg mitt allra sista rapradioprogram på K103 Göteborgs Studentradio. Det var hösten 1998 och jag ägnade sista timmen åt att provocera lyssnarna med sånt som folk borde lyssna på förutom det som passade exakt i hiphopmallen. Spelade Rasmus Gardell, Freestylers, Bugsquad, Portishead, 10th Level, Black Moses, Lekebusch och Kristus Gravityprojekt.

Jag var redan då trött på hiphoptalibanernas regelverk kring svensk rap. Jag trodde att det bara var så där i Gbg, men det blev lika illa överallt och nu har det gått tio år...

shareknapp

Bookmark and Share