söndag, september 07, 2008

Ny musik jag gillar

Trots att jag mest lyssnat på gammal hiphop (Diamond D! Tony D! J-Dilla! Poor Righteous Teachers! Original Concept! YC!) och favoritrockmusik som Mark Lanegan, Masters of Reality och The Clash sen jag fick en iPod i augusti, så har det kommit mycket bra ny musik på sista tiden också.


Form One "Away" är en kanonsingel producerad av Embee i Looptroop, lovar gott inför skivan!

The Hold Steady "Stay Positive". Sommarens skiva som det tog längst tid att komma in i, men som det lönade sig mest när texterna väl öppnade upp sig. Tänk om Springsteen gjorde såna här skivor fortfarande? Läs Allan Jones extremt välskrivna recension från Uncut här!

Lorentz & M.Sakarias mixtape "Sommaren i city" var fin...

Ice Cube "Raw Footage", skönt att man åtminstone fick en bra skiva till, när man missade gigget på Kägelbanan.

Aimee Mann "Fucking Smilers", näst bästa skivan hittills i år! Vad är grejen med hennes enkla pop och att jag alltid gillar henne? Synd att inte Mojos hyllning - "mästerverk..." och full pott i julinumret - går att läsa på nätet, men Paste gillar också skivan och skriver bra.

Partillo "En högre standard". Konceptet: sommar+Gillis+reggae, funkar alltid.

Chords "Things We Do For Things". Chockerande bra musik och vilket snyggt skivomslag!

The Game "LAX", är mycket bättre än recensenterna säger! Nästan lika bra som "Doctor's Advocate".

Alla Wales mixtapes är kul,
som "A Mixtape About Nothing" och "100 Miles and Running", som går att ladda ner från hans MySpace. Dax för album snart!

Sen hade Gradvall rätt i Di Weekend förrförra veckan, "The Nigger Mixtape" var klart bättre än Nas obetitlade, även om också den var riktigt bra...

Sommarens skiva tycker jag ändå att Veronica Maggios CD "Och vinnaren är" (tack för den Johan) blev trots att den släpptes i våras. Kihlens och Maggios låtar bara växte och växte hela tiden.


Sånt som snart släpps som jag redan gillar mycket:

Everlast "Love, War & The Ghost of Whitey Ford". Har undrat länge vem som är Erik Scrodys målgrupp och inser nu att det är jag. Fantastisk skiva! Rap, tung rock i Greg Dulli-skolan och sköna blues- och countryinfluenser. Den gamle House of Pain-hårdingen tar steget fullt ut och gör exempelvis en bra Johny Cash-cover med Cypress Hill-samplingar...

DJ Muggs & Planet Asia "Pain Language". Cypress Hill-geniet räddar gamla rappares karriärer med varje skiva numer. Den här låter inte sämre än GZA-samarbetet, exempelvis.

Håller dessutom på att jobba upp en rejäl pepp för Metallicas nya skiva "Death Magnetic". Det måste vara första gången på sexton-sjutton år som jag ens bryr mig om en ny skiva från Hetfield och Ulrich. Rick Rubin har producerat och det låter väldigt mycket som en uppföljare till min favoritskiva med gruppen: "...and Justice for All".


åsså det stora krysset i taket:

Young Jeezys "The Recession" är riktigt kul och ibland nästan smart. Eller, inte smart men... åtminstone inte superkorkad?


Sånt som jag inte har gillat, speciellt mycket.

Lil Waynes "Carter III". Den är inte så bra som alla säger, åtminstone finns alldeles för många riktigt dåliga låtar utspridda bland de bra.

Jay-Z "Jocking Jay-Z" har tuffa verser, men verkigen en superjobbig refräng...

1 kommentar:

johan sa...

"och vinnaren är" hetet väl veronika maggios platta?

själv gillade jag lil waynes litegrann

i övrigt tycker jag det va längesen det kom en skiva som jag verkligen ville lyssna på mer än en gång

shareknapp

Bookmark and Share