fredag, september 05, 2008

Bästa blågula rapskivan de senaste tio åren?

Har skrivit en lång-lång grej om svensk rap sen 1998 (som du kan läsa om några veckor) och fick anledning att fundera på vilken som är den allra bästa svenska rapskivan de senaste tio åren. Skickade ut en sms-fråga till många i telefonboken och ingen mer än lillsyrran sa samma svar som jag själv gjorde.

Lite märkligt, nästan.

Det har alltså gjorts jävligt många klassiker inom svensk rap? Eller så få att ingen är självklart bäst?

Vilken är din svenska favoritrapskiva mellan 98 och 08?

11 kommentarer:

johan sa...

pst/q - natt klockan 12 på dagen

mikrofonkåt får hederspris

Check Yourselfish sa...

Yeah!

(den kom tvåa alternativt trea hos mig)

"Formula One och Eminem? Jag vill ha lite av skiten du går på!"

ptrkhmbrg sa...

Varför just 98?
För att det som kom innan var bättre? =)

Normalt svarar jag ju alltid Absent Minded "Extreme Paranoia in Stocktown", men den kom ju 96. I'm old school like that...

Och TLK:s "I skuggan av betongen" kom ju 97.

Vill du ha det på svenska förresten?

Från 98 vet jag inte om jag har någon självklar favorit. Fan. Det har kommit för mycket. Jag måste fundera.

Check Yourselfish sa...

98 = tio år sedan.

Håller med: "I skuggan...", "Extreme Paranoia..." och Sherlocks skiva hade varit starka contenders annars.

Svenska, engelska, stumfilm, swahili. Välj själv.

dsa sa...

Rusiak - Magic Villa.

Check Yourselfish sa...

Om jag lägger med förslagen jag fick på sms igår är det uppe i 17 album nu.

Utan inbördes ordning

Pst - Natt kl 12...
Sidewalk Headliners
Promoe - Government Music
Rusiak - Magic Villa
Chords - Garden...
Ordkrig
Speech Defect - Freshcoast
Petter - Mitt sjätte sinne
Snook - Är
Looptroop - The Struggle...
Timbuk - WDMD
Form One - Meet Johnny Rhino
Looptroop - Modern Day...
Afasi & Filthy - Fläcken
Ison & Fille - Stolthet
Up Hygh!
Chords - Things We Do For Things

Coolt, tycker jag.

johan sa...

redlinesamlingen gillade jag mycket också faktiskt, men räknas egentligen samlingsskivor?

Check Yourselfish sa...

Handlar det bara om var de bästa låtar finns så ligger den bra till...

"Dom vilka idioter, vilka noller, käkar upp deras futtiga pickadoller.

johan sa...

vi är på precis samma våglängd märker jag hehe

Ölänningen sa...

WDMD vinner i alla fall priset för bästa svenska skiva med i särklass fulast omslag.

Lägger min röst på MDCS.

Anonym sa...

Looptroop - The struggle..

Eller

Organism 12 - Petar på döda...

Vettifan.

shareknapp

Bookmark and Share