onsdag, maj 14, 2008

Den traditionella lämnat-på-tryck-posten

När det blivit så här jäkla tyst på Check Yourselfish, så beror det alltid endera på att eders bloggare rest bort från bredbandet eller att han drunknat under en tidningsproduktion. Den här gången var det Utkiks andra vårnummer som nära på dränkte mig.

Fast nu ligger ändå tidningen färdig för tryck i natt. Som vanligt kommer jag att vakna mitt i natten och skrika "fan, nu glömde jag...", men det är man ju van vid på trycknätterna. Igenkänningen är enorm när redaktörs-Gus i sista Wiresäsongen ringer tryckeriet mitt i natten och kollar en omsättningssiffra för Baltimores hamn.

CY CY CY

Henke Larsson i EM-truppen! Jubel! Ballonger till barnen!

CY CY CY

Såg att Skattemyndigheterna ska kolla såna som han som driver Check Yourselfish extra noggrannt. Se själva idiotin på E24, här. Är det slut på Skandiadirektörer? Det går en miljon bloggare på varje Lars-Erik Petersson, säger min snabba överslagsberäkning.

CY CY CY

Finfina nya skivor i brevlådan igår från artister som The Roots, Elvis Costello & the Attractions, Portishead, DJ Spinna och Atmosphere. Lägger man till Paragon, Gutter Twins, Afasi&Filthy, C.R.A.C ("It's CRASS fuckers!") och fina förhoppningar på The KNUX, The Game och Ice Cube så blir skivvåren 2008 lika het som förra årets. Looptroop Rockers? Nä. Chords? Inte hört.

Gillar mest Atmosphere som inte bara är en samling bra låtar utan ett fläckfritt temaalbum med Slugs översmarta metaforer och symbolspråk.

CY CY CY

Ishockey-VM-matchen mot Ryssland i helgen var helt enorm. Men även om Tre Kronor mosar Tjeckien ikväll så tror jag inte att de passerar semin. Bra ändå för en sån som Bäckström att ha lett det här laget på det sätt han har gjort det.

CY CY CY

Jag förutsätter att Stanley Cupfinalen går mellan Detroit och Pingvinerna från Pittsburgh. Marian Hossa avgör alltihop, på pass från Sidney "Holy Diver" Crosby och Hossa snuvar därmed Franzén på MVP-titeln.

Albin
, som ju är mutad av rödvingarna, menar att spelare med tonade visir inte kan vinna lord Stanleys balja.

CY CY CY

Utan att ha pratat med någon från RP-kontoret nås jag ändå av rykten om att Hultsfreds plåtar inte direkt flyger ut från biljettkassorna. Är inte säker på att Ken, Cool Kids och Afasi&Filthy löser det problemet åt dem. Konkurrensen i år är verkligen mördande, med starka affischnamn på Peace&Love, Roskilde, Arvika, WoW, Popaganda och faktiskt även det där amöbaliknande Where The Omoral Is.

CY CY CY

Idolerna Chairman Mao och Elliot Wilson står bakom ego trip's Miss Rap Supreme på amerikanska VH1 och det är lika stört roligt som deras The (White) Rapper Show var. Fyra avsnitt finns ute nu, läs mer på VH1:s sida, här.

CY CY CY

Att svensk polis punktbevakar utländska stjärnors eventuella knarkvanor är knappast en överraskning för andra i musikbranschen än Anna Mourou på O&P. Att hetsa igång Busta Rhymes så att han öppet dissar spaningen/förföljelsen på scenen är rent idiotiskt. Att Busta Rhymes ska vara med och prata om saken i Svt:s Debatt med Janne Josefsson är dock hur kul som helst.
Läs mer hos Resumé, här.
Vi inväntar bekräftelsen på Buss-a-buss medverkan på Debatts sida, här.

Kan tänka mig att skriva mer om hur man kan se på kändisars knarkande om man själv jobbar med dem någon annan gång, men jag orkar inte idag.

CY CY CY

Jens Lapidus har verligen skrivit två klassiker i "Snabba Cash" och "Aldrig fucka upp". Och även om böckernas innehåll är riktigt fascinerande, så grips jag ändå nästan ännu mer av stilistiken och berättartricksen. När man ska försöka läsa andra böcker efter att ha läst Lapidus kulsprutespråk känns det som när man försökte titta på Café Sundsvall med Gunnar Arvidsson efter att ha sett MTV för första gången. Hans användning av kolontecknet har revolutionerat min syn på meningsbyggnad.

CY CY CY

Fredrik Virtanen skrev en skitbra krönne om att man måste sluta lita på tidningarna skivrecensenter i måndags. Han har rätt: Janne Gradvalls siffror är oftast rätt mycket sämre än hans ord, även om jag inte hört Amanda Jenssens skiva. Läs Virtanens krönika "Amanda - ingen femetta direkt", här.

CY CY CY

Innan det kommer ett nytt nummer måste jag tipsa om att min tre sidor långa The Wire-artikel finns i Kingsizenumret med Looptroop Rockers på omslaget.

Har ingen aning om ifall det blir en fortsättning för mig hos dem, men det var väldigt kul att lägga ut texten om något som man verkligen tycker mycket om igen.
www.kingsizemagazine.se.


CY CY CY

Spydde för några månader sedan galla över SR P4 Kalmars programutbud (läs här!). Bara någon vecka senare bytte alla program namn, programledare och i vissa fall innehåll. Morgonprogrammet blev ännu mycket mer olyssningsbart. Man får ha sekundpassning vid frukostbordet för att bli galen av teknikschabbel och amatörmässighet när man vill höra de lokala nyheterna. Något av dagsprogrammen blev lite mer relevant (särskilt när den fullfjädrade reportern Sigrid Ingesson leder dem) och de dagar som Fredrik B får leda det sena eftermiddagsprogrammet Soda är riktigt underhållande. Speciellt kul är onsdagarnas nöjespanel med bland andra fotbollsfrun.

Precis när jag skriver det här blir det tyst i P4-etern i vårt län i knappt 30 sekunder i dagens sista nyhetssändning. Kanalen är verkligen helt sagolik dålig på teknik och ska man vara ärlig så är det som helhet tyvärr inte mer lyssningsbart på lokalkanalen efter omdaningen än innan. Det stakar sig i studiopraten och tempot kryper fortfarande fram. Satt och funderade på vad det kan bero på att det låter så erbarmligt uselt när jag snubblade in på kanalchefens egen hemsida, här. Nu vet jag.


_

7 kommentarer:

Bozo sa...

Det verkar som om du behöver en RIKTIG layoutare!

Check Yourselfish sa...

Tjena!

Njae, det är i stort sett aldrig layouten som är fel. Det är texten eller det övriga innehållet...

Är du färdig med programbladets layout redan?

Bozo sa...

Sitter med det precis nu.
+ Nisse och den där Håkan...

brandt sa...

du har fel.
Detroit vinner, Zäta eller Ozzy blir MVP, förmodligen redan i 5'e

Brandt sa...

Detroit vann, Zäta blev MVP, ser man på...

pekka sa...

vart håller du hus? kan vi få lite synpunkter på hultsfred kanske!

Check Yourselfish sa...

Ja jösses, var håller jag hus?

Jag skrev ett (som vanligt) för långt inlägg om Hultsfred redan i lördags kväll. Dvs strax efter David Villas jävla mål...

Som tur var publicerade jag inte den skiten, för jag var inte varken pigg eller glad då.

Det blir kanske en rapport när jag hunnit ikapp med mitt vanliga brödjobb om några dagar.

shareknapp

Bookmark and Share