måndag, mars 03, 2008

Pelecanos skrev den fantastiska nian!

Stannade hemma några timmar på förmiddagen idag, eftersom jag vet att jag måste jobba sent i kväll och för att jag samlade på mig en stor hög plustimmar med Utkik under de senaste två veckorna. Jag passade självklart på att titta på gårdagens näst sista avsnitt av The Wire.

Vilket avsnitt! Jag ska inte ge några spoilers, men storyn tog några sensationellt stora kliv. Minst lika stora som det väntade mordet i avsnitt åtta.

Men förutom att förutsättningarna för ett strålande avsnitt fanns redan i plotten, så hade äntligen David Simon plockat in George Pelecanos som manusförfattare igen och det märktes. Storyn rullade fram i kraftfulla ångestladdade vågor och varenda karaktär (utom som vanligt de slemma reportrarna och psykot Marlo Stanfield) tillskrevs extra trovärdiga och allmänmänskliga sidor. Inte minst McNulty, Carcetti och Snoop, oväntat nog.

Jag tror till och med att George P var skyldig till musikvalet (både Thin Lizzy och The Hold Steady!) och det var skönt att han fick vara med och skriva ännu ett av de bärande avsnitten i världens bästa TV-serie någonsin.

8 kommentarer:

hersa sa...

Sjuuukt jobbigt att sista avsnittet inte sänds på HBO demand. Så man måste vänta en extra vecka!!!

Check Yourselfish sa...

Tjena Niklas! Det där fattar jag inte riktigt. Avsnitt nio, gick det på HBO i söndags eller ska det gå nästa söndag? Jag tyckte iaf att det var stört omöjligt att få tag på det före måndag morgon, jämfört med andra veckor då alla möjliga kommande avsnitt funnits ute.

Det allra sista avsnittet, när Kima verkligen får sin chans att skina, kommer det på nätet nästa måndag eller ytterligare en vecka senare?

hersa sa...

Nian gick på "vanliga" HBO i söndags, men det gick på HBO demand redan söndagen innan det - och då hittade jag det :)
Men sista avsnittet får man vänta på tills nästa måndag...

Har själv kluvna känslor inför Kimas beslut - ska bli sjukt spännande att se upplösningen!

Check Yourselfish sa...

OKi, jag förstår. Har haft svårt att fatta hur det där med HBO OnDemand funkat, extra rörigt har det ju blivit eftersom de gjort vissa avsnitt (nummer sju framför allt) tillgängliga extra tidigt för massmedias skull.

Jag tror att Kima ballar ur och struntar i det mesta av vad hon tänkt säga. Hon är för mycket en av grabbarna, tror jag.

hersa sa...

Sista avsnittet har läckt - jag hittade det precis...! Fan, hinner inte se det ikväll - ska på Band of Horses :)

Check Yourselfish sa...

Men vad fääääään! Jag blir galen, hittar det ingenstans. Kan du komma med en ledtråd om var du fann den?

Check Yourselfish sa...

Den snälle ock okände välgörare som skickat en "skickafilen"-länk ska ha så många tack det skulle ta slut på "c" i 20-25 Alfapet.

Jag hittade iofs hela avsnitt tio igårkväll till slut och stannade hemma från jobbet i morse bara för att hinna se det.

Fattade inte ens att det var ett dubbelavsnitt förrän jag tittat i nästan 1,5 timme. Bara det ett bevis på hur inihelvete bra det var.

Ska inte ge spoilers här, men slutet var VÄLDIGT David Simon och väldigt the Wire. Skönt att så mycket man fick så extremt mycket closure, oavsett vad man tycker om karaktärernas öden.

hersa sa...

Har sett det ikväll nu och måste ju hålla med - var lite rädd för att det skulle bli ett ännu mer "öppet" slut, man fick ju faktiskt det man ville, utan att det kändes krystat. Bubba... *snyft* :)

shareknapp

Bookmark and Share