tisdag, februari 05, 2008

Stoppa omoralen i musiken, bland annat

Just när ni trodde att Check Yourselfish dött bloggdöden så återuppstår den. Eller åtminstone dödsrycker lite grand.

Har inte haft något intressant att skriva (ännu mindre än vanligt, som en cyniker ska läsa meningen) och dessutom har det känts som om jag haft väldigt dåligt med tid över på kvällar och helger. Däremot har vi hunnit möblera, hänga tavlor, skruva upp hyllor, köpa och flytta soffor. Helt enkelt hellre fixa och få det fint här hemma på 'kroken.

På nåt sätt är det rätt signifiativt för hur jag känner inför att både blogga och skriva åsiktsjournalistik just nu. Tror inte att jag är lika intresserad av att berätta för kreti eller pleti vad jag tycker om valfri popkulturell eller aktuell fråga som jag en gång var. Helst vill jag bara ha det lugnt och skönt, när jag inte är på jobbet och härjar. Om någon undrar något får de gärna ringa, maila eller hälsa på och fråga. Gissningsvis klarar sig de flesta rätt så bra även utan mina råd...

Välkommen till medelåldern, alltså.

CY CY CY

Hur trött jag än är på att läsa min egen röst vill jag nog få ur mig lite tankar om "festivalkriget" mellan Hultsfred och EMA Telstar. Tro nu inte att jag sitter på oceaner av insiderkunskap, för det är månader och i vissa fall flera år sedan jag ens pratade med de flesta inblandade i den där soppan. Ändå kan jag nog ge en eller annan hyfsat fräsch vinkel på situationen som uppstått.

För det första tycker jag att man bör veta vad det är för avtal som Rockparty tidigare har haft med bokningsjättarna EMA och Luger till sin Hultsfredsfestival. Hultsfred har alltså låtit EMA:s bokningsagenter i Stockholm agera mellanhänder när utländska konsertagenturer bjudit ut sina artister på världs- eller Europaturnéer. Dessutom har de arbetat praktiskt och adminstrativt åt Hultsfred med att förbereda, planera och utföra de allra största artisternas resor, boende, ätande och spelande. För allt det har den multinationella bokningskoncernen tagit en dryg spottstyver eller motsvarande i betalt.

Varför så "billigt"? Jo, av två skäl tror jag. Dels har de kunnat kontrollera artistutbudet på landets nästan alla scener från kulissen ("nej, Lauryn Hill finns över huvud taget inte tillgänglig för bokningar" kan ett besked vara strax innan hon ändå dyker upp som bokad och klar för Sthlm Jazz) och dels för att de inför de internationella agentur- och managementfirmorna har kunnat räkna Hultsfredfestivalen som en av "sina arenor", det vill säga en slags avsättningsplats för konserter.

Utan ett avtal mellan Rockparty och Live Nations dotterbolag EMA Telstar är det självklart upp till den multinatioella giganten att exempelvis lägga evenemang på samma helg som Hultsfred för att dels hitta andra avsättningsplatser för spelsugna band och dels för att konkurrera på den fria marknaden.

Att det är ohyggligt omoraliskt att trycka in en minifestival på samma helg som Hultsfred hör bara till branschen (ååh, vad skönt att inte vara en del av det där längre...).

Att inte ha avtal med Hultsfred och därmed mista avtalssumman i företagets årsredovisning märks ungefär lika mycket som om priset på kaffefilter gått upp med en krona per förpackning. När ett företag väl lagt ett helt lands musikscen under sig på samma sätt som EMA gjort med Sverige så vill de inte släppa ifrån sig en endaste procent av sin monopolistiska marknadsandel. Det vore dålig business. Utan avtal stod Hultsfred i deras väg och då måste de krossas eller åtminstone tryckas till, helt oavsett om EMA själva riskerar att förlora pengar under tiden.

För det är väl ingen som tror att skitevenemanget "Where the action is" kommer att generera några stora vinster till Live Nations kassakista?

Faktum är att EMA:s enda vapen mot Hultsfred är att lägga ett evenemang riktat mot ungefär samma målgrupp på samma helg, allt annat vore tandlöst. Hultsfred har nämligen mer eller mindre säkrat tillgången på världsartister i och med att de nu köper sin bokningshjälp från EMA:s värste konkurrent AEG Live. På AEG är ingen mindre än EMA Telstars tidigare bokningsess David Maloney VD, samma bokare som levererat världsstjärnor i långa rader till Hultsfred, Ullevi, Globen och andra megaarenor de senaste tio åren.

Så: Räcker publiken för ett klassiskt - om än något nerbantat - festivalarrangemang i lilla Hultsfred OCH för en Foo Fighters-spelning med högklassiga förband på Djurgården i Stockholm? Hoppas det, men jag tror att EMA:s agerande med "Where the omoral is" kommer att bli kostsamt för både dem själva och för Hultsfred. Ska bli oerhört intressant att se vem det drabbar hårdast och jag har precis som nästan hela Musiksverige redan valt vem jag håller på.

CY CY CY

Festivaleuropa får finbesök i slutet av juni, undrar om Roskilde och Hultsfred också är med och budar på Jigga? Från Spine Magazine (www.spinemagazine.com) igår:
"White Air Force 1s are a bitch to clean so you don't get many hip-hop fans rolling around in the mud at rock festivals. Regardless Jay-Z is headlining Glastonbury this year."

CY CY CY

Superbowl passerade jämförelsevis obemärkt förbi i söndags och jag lyckades som av en slump vakna just när pausshowen började på TV6. Jag var trött vid tillfället och kan ha räknat fel, men det såg ut och lät som om Tom Petty hade 14 gitarrister på scenen (som även i år var utformad som en gitarr). Maffigt och mycket bra (ur ett gubbrockperspektiv, alltså).

Annars är det ju mest reklamhysterin som lockar med Superbowl-finalen och även om man som jag missat alltihop sussandes i sängen, så går det självklart att titta ikapp på nätet. Spike.com har en mycket bra sammanställning här (www.www.spike.com/superbowl).
Jackie Moon - Bud Light
Favoritfilmen av de jag sett hittills är Will Ferrells urdumma ölreklam för Bud Light.

CY CY CY

Det är mycket bra nya serier som nyss börjat på TV eller motsvarande distributionskanaler, hoppas att strejken snart är över så att det kan forstätta så här.

Att vara i fas med USA:s visning av The Wires femte säsong ser jag inte som ett nöje utan som omvärldsbevakning. Ska inte fylla bloggen med spoilers, men Steve Earle, gangster-Mike, Bubbles, McNulty och Meldrick Lewis-journalisten är inte bara den bästa teve som gjorts. Det är fanemej berättarkonst, samhällsdebatt och filmiskt hantverk av världsklass på en enda gång.

Jag är inte helt övertygad av Tell Me You Love Me (även om användingen av Twilight Singers är mäktig i slutet på tredje avsnittet och det närgångna snusket är uppfriskande annorlunda), gillar verkligen Mad Men på Kanal 9, och jag har missat Californication alldeles för ofta på fyran.

Skiter nog i Dexter, Heroes och Criminal Minds av de serier som fortsätter - för att ha tid att se de tre nya.

Weeds nya säsong på Canal+ började konstigt, men jag tittar nog vidare på den, liksom självklart både Lucky Louie och Flight of the Concords, som är skitkul båda två.

Dessutom har jag sett de första avsnitten av Aaron Sorkins allra första serie Sports Night och jag kan bara inte komma över burkskratten, även om serien också har någon höjdpunkt här och där. Mest irriterande är Joshua Malina ("Will Bailey" från Vita Huset) som spelar mer fars än övriga skådisar. Såg en konstig info på tv4.se att de skulle börja sända serien i TV4 Sport (se exempelvis denna sida). Misstänker att min hemdators version av serien därmed får fler tittare...

Att Kanal 9 sänder The A Daily Show från och med i kväll vet jag inte hur jag ska ställa mig till. Jag ser hellre gårdagens avsnitt på www.thedailyshow.com än förra veckans daterade på nian.

Börjar en ny säsong av House MD på fyran ikväll? Vilken säsong då - den tredje? Betyder det att man såg de avsnitten på Canal+ för ett eller två år sedan? Jag förstår inte riktigt, men läs ni också på www.tv4.se/house.

CY CY CY

Vem i hela friden har översatt konsertfilmen Dave Chapelle's Block Party på Canal+? En passage där två lortiga hippies pratar skit om rapmusik är så dåligt översatt att hela sammanhanget förloras och när textremsan börjar yra om "designskolor i Paris" skrattade jag rakt ut med en kaffekaskad som resultat.

Man ska vara extremt ointresserad av svart musik om man inte varken kan stava till Lauryn Hill eller vet vem Pras Michel är (när Pras och Wyclef Jean diskuterar Fugees återförening är det plågsamt tydligt att översättaren inte vet att Pras är en av medlemmarna) och precis så ointresserad av svart musik är C+ översättare. Skrattfesten i textremsan fortsätter den 15 och 16 februari.

CY CY CY

Ny musik jag lyssnar mycket på just nu är Blu & Exile, DJ Spinnas Jay-Dee-hyllning, Ghostface Killah, Robert Plant & Alison Krauss (GUBBROCK!!!), Organism 12s mixtape "Versioner 2" och Cunninlynguists höjdarplatta (låten "Georgia"!). Allra mest lyssnar jag på Elvis Costellos skiva "When I Was Cruel", en skiva som med fem år på nacken framstår som ännu ett av hans mästerverk.

CY CY CY

Färjestads sjukstuga oroar inför slutspelet, men ännu mer inför nästa år. Med bara lite otur får FBK klara sig utan både Jörgen Jönsson, Peter Nordström, Mathias Johansson, Totto Rhodin och Jesper Mattsson av åldersrelaterade skäl. Lägg till att Fabian Brunnström, Micke Johansson, Esa Pirnes och inte minst Christoffer Heino-Lindbergh alla kan bli NHL-proffs hur enkelt som helst och man börjar undra vilka det är som ska plocka hem guldet till törge igen.

Hoppas att Fabian Brunnström lyckas i Tre Kronor ikväll, men inte så mycket så att Detroits talangscout bestämmer sig för att plocka över honom direkt. Skönt också att Håkan Loob tröttnat på NHL-pratet om Fabian, se dagens Sportbladet.

CY CY CY

Mest intresse orkar jag mobilisera för det amerikanska presidentvalskampanjandet som just idag landar i super-duper-tisdagseuforin. Wolf Blitzer på CNN har verkligen precis det som han själv skryter om ("The best political team on television", läs mer här) och man kan inte annat än känna historiens vingslag flaxa när de två mest valbara kandidaterna (tror inte att republikanerna kan vinna efter GWB) är en svart och en kvinna.

Själv har jag nog slutligen bestämt mig för att Barack Obamas debatt- och framför allt talarstil är det mest imponerande jag någonsin sett. Dessutom är det svårt att inte gilla hans inställning till både koldioxid och världshandel. Blir han inte president nu, så blir han det om fem år. Varför vänta?


_

3 kommentarer:

Hans sa...

Själv har jag redan köpt biljetter till EMAs motstånd till Hultsfred, mest såklart för att FF kommer, men även för att RP fortfarande inte släppt nått av rang till årets uppställning. Omoraliskt eller inte, det kanske snarare hjälper RP i sitt kämpande och gör att dom kommer stå som vinnare när tiden väl är inne. Lite motstånd och ärlig konkurrens kan väl bara göra nytta..

Snackar väl mest goja såhär på kvällskvisten, men skönt att höra lite 'skvaller' från CY igen.

daddy babybuns sa...

Klart vi vill ha mer av dina råd...

Själv var jag helt inne på Hultan i år i egenskap av frilans men så dyker ett viktigt bröllop upp på lördagen. Får se om det blir en kort sväng till Småland ändå.

/babybuns

Check Yourselfish sa...

Henke: Usch vilket sympatifiske, jag skäms nästan. Jag ska till Hultsfred i år igen, vet inte vilka dagar eftersom jag inte kan vara säker på att få semester torsdag och fredag än riktigt...

Hans: Ja, Hultsfred har väldigt bråttom att släppa megastjärnor nu. Undrar om de ens är med i fighten om Jay-Z?

Jag vet inte ens vad som skulle kännas som drömbokningar för Hultsfred nu när Foo spelar sthlm och Manu Chao var på Wow i fjol. Kan Smashing Pumpkins eller Daft Punk headlina Hultsfred?

shareknapp

Bookmark and Share