måndag, februari 25, 2008

Det ska till ett bandsläpp i Hultsfred för att jag ska kvickna till!

Jag tänker inte uttala mig indignerat om Linkin Park till Hultsfred, jag tänker inte göra det. Inte när de släpper Håkan Hellström och Masters of Reality samma dag (www.rockparty.se)!

Alla som upplevt Håkanextas mellan björkarna vid Hawaii vet att det är kanske det största man kan göra som konsertbesökare, så det behöver man knappast kommentera ytterligare.

Men Masters of Reality!

Bandet som födde stonerrocken på 80-talet, som släppt Rick Rubinproducerade superklassikern "The Blue Garden" 1989, vars förgrundsgestalt Chris Goss både producerat och spelat på Queens of the Stone Ages bästa skivor och bandet som jag alltid tänker på när man kontemplerar musikbranschens orättvisor. De borde ha blivit hur stora som helst, hur länge sen som helst.

Masters of Reality - The Blue Garden, Def American, 1989
(en av mina högst värderade vinylskivor)

CY CY CY

På Sveriges Radio P4 Kalmar jobbar många duktiga journalister, en duktig radiopratare vid namn Fredrik B Nilsson (som jag erkänner att jag är personligt bekant med) och ett gäng pratkvarnar som absolut inte borde få vistas nära en radiomikrofon. De sistnämnda saknar varje form av kvicktänkthet, allmänbildning och helhetstänkande som man kan begära av anställda på SR och det är oftast en plåga att vänta sig fram till halvslagens nyhetssändningar. Ofta, säkert flera gånger om dagen, överraskas de här ursäkterna till radiopratare av att klockan bara tillåter ungefär en vers och en halv refräng innan ekoredaktionen med nödvändighet ska in i sändning.

Stationens radiochef försöker ibland åtgärda det lusiga tempot och den sega atmosfären med att tussa ihop mer än en sån här radiopratare i samma redaktion, men det går bara mer åt helsicke när bristen på personkemi och - tyvärr - humor skapar explosionsartade reaktioner i etern.

I direktsändning i morgonens lokala Frukostklubb fick den ende radioprataren som håller något slags kvalitetsstandard - FBN, alltså - reda på att han inte är med i det programmets framtid redan från och med nästa vecka. Framlagt av sin pladdrande och uppenbart obetänksamme kollega. Jag har aldrig hört något så idiotiskt på radio sen jag jobbade med studentradio och vi hade med en heliumtub i direktsändning.

CY CY CY

Färjestad var så dåliga när de för en vecka sedan kördes över av Skellefteå AIK att jag övervägde att sluta följa laget. Absolut ingen annan spelare än Jonas Gustafsson verkade ens gilla att spela hockey. Jag var varken arg eller sur. Bara besviken. Som tur är var i stället Loob, Samuelsson och Clabbe nog förbannade för att uppryckningen inför LHC- och Djurgårdenmatcherna var imponerande. Surt med Kåbergs handskada, annars ser läget i laget ut att kunna hålla rätt långt i slutspel. De enda två sakerna jag inte fattar just nu är hur det ska gå till att läka målvaktsljumskar före slutspelet och varför de kastar om kedjorna så himla mycket?

Varken kvällstidningar eller andra skandalfiskare har såvitt jag sett noterat att Färjestads avgående klubbdirektör Lars Glennert har valt att smutsa ner sina händer med att föra samtal och till och med nå någon slags överenskommelse med Färjestads huligansvans CFC (Färjestad själva erkänner det till och med på sin webbsida, här). Jag får kväljningar.

CY CY CY

Har hört nya bra grejer med Veronica Maggio (Kihlen har gett henne ett enkelt slags Amy Winehousekomp som passar henne finfint), Looptroop (oväntat poppigt från truppen, lyssna själv hos Discobelle.net!) och Chords (nya låten "Blind to the Fact" från kommande "Things we do for Things" finns också gratis hos Discobelle.net). Men allra mest längtar jag just nu efter Afasi & Filthys riktiga debutskiva i april (videon till tunga "Glider" ligger hos Playahead här).

CY CY CY

Rapparen Blu gjorde nog fasen förra årets bästa skiva ihop med Exile ("Below the Heavens") och han fortsätter att imponera med hans och Ta'raachs lite Gnarls Barkley-liknande grupp CRAC (Collect Respect Anna Check).

Kolla in låtarna "Buy Me Lunch" och "Love Don't" hos Nah Right.

CY CY CY

Och The KNUX låt "Cappuchino" (som du kan ladda ner hos 2 Dope Boyz, här) är det coolaste jag har hört på flera år! Albumet "Remind me in 3 days" som brödraduon från New Orleans släpper via Interscope i april kan bli årets största succé. Kolla The KNUX MySpace här!


_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share