måndag, december 10, 2007

Årets grammis, rap OCH dans

Årets lista på skivor som gått vidare från första gallringen i grammisrösteriet om rapskivor (och nu även dansdito) har ingen lika uppseendeväckande superblunder som fjolårets Ison&Fille-miss och i ärlighetens namn rätt onödiga Promoenominering.

Men det känns inte så kul att Adam Tensta och Ken slåss med en blöjartist som September om en grammis - som någon av de två förra året hade haft som i en liten ask.

ADAM TENSTA - IT'S A TENSTA THING
DOGGE DOGGELITO - SUPERCLÁSICO
FAMILJEN - DET SNURRAR I MIN SKALLE
FJÄRDE VÄRLDEN - VÄRLDENS ÄNDE
KEN - ÄNTLIGEN HEMMA
MANGE SCHMIDT - KÄNSLAN KOMMER TILLBAKS
MILLION STYLEZ - FROM A FAR
PETTER - GOD DAMN IT
SEPTEMBER - DANCING SHOES
VINCENT - LUCKY THIRTEEN

Däremot är jag ju glad att få chansen att rösta på Familjen i hans specialgenre också...

7 kommentarer:

D. sa...

När jag ser listan inser jag hur otroligt lite jag lyssnar på svensk hiphop. Kens skiva var säkert bra, men jag har ju inte hört den. Mange Schmidt gillar jag, av princip.

Men med det sagt måste jag ju hylaa Adam Tensta, som jag faktiskt lyssnat mycket på och gillar.

Check Yourselfish sa...

Thing is att jag också inte lyssnar på svensk rap nog mycket för att få ha rätt att rösta i den här kategorien... Har bara hört fem av tio skivor och gillar egentligen bara fyra (Adam, Familjen, Ken och Mange).

Har inte ens hört varken FjäVä, Dogge eller Million Styles och Petter var verkligen inte min tekopp den här gången (heller).

Skulle ju verkligen trott att du INTE gillade Mange Schmidt av princip, men att du eventuellt kunde uppskatta smartnessen i låtar som "talar ut". Men du är ju en besynnerlig man, unge hr. Flottyrmunk.

ptrkhmbrg sa...

Herregud vad glad jag är att jag inte sitter kvar i Grammis. Jag har bara hört radiosinglarna från alla de nominerade.

Check Yourselfish sa...

Jojo, men grammispanelister som du gjorde ju att artister som Jaqee kunde vinna en grammis också. Hellre det än September...

Durmer sa...

Tycker fan det är dags att vi slutar stötta Familjen. Johan kommer ju ha hybris inom ett halvår annars...

Eller, jag vet inte.

Check Yourselfish sa...

Och det där säger du nu, efter att jag viktat 5 poäng på Johans skiva...

Danne sa...

Måste säga att Petters platta faktiskt överraskade mig stort, den var i mina öron riktigt bra.

Men September har fan ingenting där att göra och jag måste ärligt talat säga att jag har svårt att idag se dogges relevans på den där listan (oavsett vad han gjort för Svensk Hiphop).

Gällande Adam Tensta så är jag delad, jag diggar hans musik no doubt och plattan är tung som fan. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna att det ibland känns lite för publik och dansgolvsflirtande, det känns som att de som hyllar honom och kallar honom svensk hiphops framtid inte direkt är insatta i hiphopen utan mest går på hypen och hur dansant/klubbvänligt det är.

Min röst för årets grammis går utan tvekan till Fjärde Världen, eller möjligtvis Ken (som jag tidigare inte gillat särskilt mkt).

shareknapp

Bookmark and Share