söndag, december 02, 2007

Förutsägbara CY-åsikter jag vet, men...

Anders Gerdin går i pension - då kanske någon kan börja fatta vettiga publiceringsbeslut på Aftonbladet igen. Från hans CV får aldrig den våldtagna namn- och bildpublicerade 13-åringen ramla bort. Från den negativa sidan kan man dock fundera på hur Aftonbladet ska kunna ersätta humorspalten som han skriver på insändaruppslaget varje söndag...

(Ja, jag vet att Mats Olsson också skrev det här idag, men jag hävdar att jag tänkte tanken före Olsson.)

CY CY CY

L80 har bakat de godaste lussekatterna jag någonsin ätit. Julstämningen breder ut sig på Vedbergskroken. När får man egentligen klä granen som tidigast?

CY CY CY

Ghostface Killah har med "Big Doe Rehab" gjort ännu ett själfyllt och roligt kanonalbum, som kissar över RZA:s delvis hemska "8 Diagrams" från en skyhög höjd. Jag som för en gångs skull hade vågat jobba upp en slags pepp inför den nya Wu-skivan...

CY CY CY

Adam Tensta! Har en svensk gjort årets näst bästa rapskiva?

CY CY CY

Sonics artikel om George Pelecanos är självklart omistligt CY-godis. Tack Pierre! Årssammanfattningen brukar vara ett bra nummer, men jag har inte hunnit läsa mer ännu.
(Pelecanos skrev det grymma Wire-avsnittet på SVT i fredags, passande nog.)

CY CY CY

Idol-Amandas version av Leonard Cohens "Halleluja" på TV4 i fredags var troligen det största musikögonblick som den kanalen någonsin producerat.

Amanda Jensen - Halleluja (Idol 2007, TV4, från YouTube)
Jag kan egentligen inte komma på någon smart eller dryg analys av det utan har bara svårt att förstå hur det kan uppstå konst på ett så oväntat ställe...

CY CY CY

Även Musikbyråns fantastiska halvtimme om samplingar var mycket bra musikteve, helt i Check Yourselfish smak. Extra skönt var att Jeff Chang fick lägga fram sina teorier om kreativitet vs. business när det gäller samplingskonsten.

Det enda som var lite synd var att inte Will-I-Am fick lite frågor på det där som DN skrev om för några veckor sedan. Ni vet storyn där han snodde en gigantisk undergroundtechnohit och trodde att han skulle komma undan med det, äckligt nog för att han menade att det ju ändå inte var några multinationella skivbolag som var med och bevakade de tyska producenternas intressen...

Undrar om det är den allra bästa säsongen av Musikbyrån som vi bevittnar just nu? Går dessutom föredömligt att följa via bloggen (musikbyran.blogspot.com) och med hela programmen på svt.se, här.

CY CY CY

Men allt på SVT är inte som det borde. Såg ytterligare en sensationellt dålig påa av Studio 60 on the Sunset Strip (tror den gick nånting i stil med "stress och förvecklingar - vardagen bakom kulisserna på inspelningen av...") och det visar att Sveriges Television fortfarande inte har en aning om vad serien egentilgen handlar om (moralism, cynism och storpolitik i amerikansk TV - kombinerat med den kanske smartaste och roligaste dialogen någonsin skriven).

Lika usel är SVT:s trailer för Entourage, som trycker på hur mycket "glamour" serien innehåller. Inte hur mycket oväntade och hisnande cameos eller smarta vinkningar till populärkulturhistorien serien bjuder på.

Båda två exemplen tyder åtminstone på att SVT inte tror att publiken förstår serierna, men troligen också på att de inte själva hajar dem...

CY CY CY

Att Färjestad inte hade skuggan av en chans mot Håve var hemskt jobbigt att bevittna, särskilt när det inte verkade finnas någon slags analys eller gör-om-gör-rätt-känsla i FBK. Påminde äckligt mycket om semifinalserien mot Linköping i våras och det vill vi inte uppleva igen.

Backnykomlingen Jens Skålberg har fått mycket beröm för att han enligt uppgift har klarat av att gå rakt från division 1 till en fast tröja i ett elitserietopplag. Jag har nästan inte sett någonting av det (och då har jag ändå bara missat två matcher med Färjestad på hela säsongen) och alldeles extra usel var Skålberg mot HV71.

När firma Jämtin-Ledin satte det matchavgörande 3-1-målet stod den sege, mesige och svage fraktionen av en elitserieback och tittade på pucken helt utan att markera framför målet. Igen. Heino-Lindberg (som vanligt bäst i Färjestad) var arg på allt och alla - blev till och med utvisad efter att ha bonkat på Johan Davidsson, tror jag det var - borde ha klippt till Skålberg där och då.

Om Sammen hade vad som krävdes av en elitserietränare borde han ha bänkat Skålberg för resten av matchen och helst även plockat hem Johan Motin (och petat Skålberg för resten av året). Tack och ajö. Motin har åtminstone en axel som flera motståndare har fått smaka på...

_

3 kommentarer:

Donnie D. sa...

Jag vet inte exakt varför, men jag älskar den här bloggen. Här känner jag mig hemma, och kan tala ut privat. Så:

Gerdin: En extrem nolla, visst, men en hyfsat kommersiellt gångbar nolla. Jag är glad att han försvinner inte minst eftersom han lyckas vara ännu mer vidrig än Otto när det handlar om publiceringsbeslut: Otto flyr, som vem som helst skzúlle ha gjort, med svansen mellan benen, medan Gerdin tar sina svarta urtvättade jeans och är "tuff" och "reko" i den där bisarra AB-spalten Hörru Anders. Hat.

"Big doe rehab" har jag då ännu inte hört, och inte heller Wu-skivan, eller något annat som läckt senaste tre veckorna. Jag är dock lite orolig eftersom Byron C (som förstås är ett freak som gör allt för att chockera, men som jag ändå vill hävda har en viss känsla för bra och dåligt) tyckte den var "sådär".

Adam Tenstas skiva har jag då heller inte hört, även om hans bolag pepprar mig med mejl och erbjudanden. Men jag gillade de två låtar jag hörde innan riktigt mycket: det är den moderna grejen, som Mickey Factz, Spank Rock eller, om man vill vara sån, 7L & Esoterics "A new dope". Modernitet.

Inte läst Pierres Pelecanosartikel, men ska förstås göra i sinom tid eftersom jag 1) älskar Pelecanos, och 2) i någon mening älskar Pierre, trots att han är hopplös rockgubbe - han dyrkar ju Replacements och Paul Westerberg, de enda värdefulla rockarna i vår tid.

Idol-Amanda och Hallelujah? Förlåt, men finns det någon låt som är mer misshandlad av folk med sångambitioner? Jag vägrar att tro annat än att det var ytterligare en kniv i kulturens kista.

Will.i.am: äkcligt eller inte är han en av de bästa, coolaste och smartaste musikmakarna i dag. För mig får han sno hur mycket han vill.

Ah, skönt att få tala ut såhär.

Check Yourselfish sa...

Wow! Du är hjärtinnerligen välkommen in i CY-värmen där du får vara dig själv utan provokationer och med ett fåtal av både arga huliganer och bootytalibaner.

Jag gillar (många av) Will-I-Ams låtar, men han verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan. Jag tycker att han kommer från fel håll i diskussionen mellan bizniz och kreativitet trots att han är en kreativ producent. Han snor begåvat, men han snor mer ifrån Sheriffen av Nottinghams perspektiv än från Robin Hoods.

Angående Amanda och den sönderinspelade Cohenlåten: Jag sa ju att det var illa oväntat att det blev bra konst under de förutsättningarna...

Nota bene om Pelecanos: han verkar vara lika Hold Steady-frälst som jag är. Det är dax för Donnie att lyssna på Craig Finns fantastiska berättelser nu. Jag måste nog å andra sidan börja lyssna mer noggrannt på Westerberg.

Du behöver inte vara orolig för Ghostface, Bol gillade ju inte "American Gangster" heller. Jag tror att det handlar mer om motvalls kärring än nåt annat för honom just nu.

Nä, nu måste jag jobba i spöregnet till MacDonken. Får se om jag pallar en sån där big ass enormoburger, eller vad de heter.

magnus broni sa...

Kul läsning. Det var ju då jag som gjorde den där intervjun med Will.I.Am och följdaktligen inte ställde den där frågan om den där stölden han tyckte han skulle komma undan med. Ledsen för det och jag håller med dig om Sheriffen vs Robin Hood. Ville bara tillägga att mannen i fråga var så kola-speedad under de där 10minuters hårdbevakade och löpande-band minuterna att hälften vore nog. Han är ju en rätt cool katt men frågan är om inte framgångarna (läs pengarna) har tagit död på en del av hans kreativitet som producent. Hänga med Jacko på Neverland eller vara cool b-boy i betongen?

shareknapp

Bookmark and Share