onsdag, november 21, 2007

Wu-Tang granne med Snook

Vet inte om det är för tidigt med julskivor, men när Peanut Butter Wolf nu varit så snäll och sammanställt något så knasigt som "Badd Santa - A Stones Throw Recorords Xmas" så har jag i alla fall satt igång med julandet på Vedbergskroken. Det är en blandning av ostigt skön 80-talsrapp, idiotrolig julreggae från Cocoa Tea, nyare tomtegrejer från Stones Throw, en bortglömd jullåt med James Brown (!) och mer funk från rymden, precis som det ska vara när jordnötssmörsvargen är i farten.


Läs mer hos Stones Throw här.

CY CY CY

Wu-Tang Clans nya skiva "8 Diagrams" ska nog inte underskattas, även om både Ghostface Killa och Raekwon the Chef redan slaktat både skivan och The Rizzarecta som person, VD och producent (se det här inlägget hos Missinfo.tv "Raekwon reveals the turmoil inside the Wu-Tang Clan").



Jag tolkar Raes gnäll mest som barnsligt, divigt och onödigt. Man behöver ju inte vara amatörpsykolog för att inse att Wu-Tang Clan innehåller för många stjärnor och för få IQ-poäng. När producerade kocken själv ett enda klassiskt rapalbum? Om nu the RZA dragit åt tumskruvarna och bestämt sig för att skita i att kompromissa - så att alla andra blir nöjda än han själv - så är jag tvärtom nöjd.

Raekwon säger att folk inte är redo för prins Rakeems nya idéer om gitarrer och melodier. Vilket jävla skitsnack. Var någon redo för RZA:s ljudbild i mitten på 90-talet? Rae har rökt för mycket onyttigheter och RZA gör rätt som kör över honom, helt oavsett hur "8 Diagrams" låter när den släpps den 7 december. Då blir Wu-Tang Clan lite oväntat skivbolagsgrannar med Snook, Ken och Maskinen på Pope/Playground, hur fan i helvete lyckades Claes och Misan fiska upp den valen?

CY CY CY

Rapparen Saigon säger på sin MySpaceblogg i söndags att han nu lägger av (länk till inlägget här, du måste nog vara inloggad för att läsa posten). Efter att ha blivit osams med sin egen gynnare Swiss Beatz Just Blaze flera gånger fram och tillbaka hela hösten och dessutom fått se sin omtalade debut "The Greatest Story Never Told" framflyttad åtminstone tre gånger så lackar Sai nu slutligen ur och lägger av. Innan debutskivan ens släppts. Skivtiteln blev verkligen profetisk, precis som Saigon själv skriver...
Otroligt mycket skrik för så lite ull, sa bonden som rakade grisen.

CY CY CY

Grammisomröstningen börjar på fredag och det finns nog en fyra, fem svenska rapskivor som jag inte ens hört i år. Måste nog be Universal skicka Petters skiva och Devrim kunde kanske lägga en Världishplatta på lådan. Ska mycket till om någon av dem klår Kens "Äntligen hemma", men i topp 5 kan det ju säkert finnas öppningar.

CY CY CY

Den här Carl Troilius-historien är ju verkligen helt farsartad (precis som Expressens Britta Svensson skriver idag - Expressen 21 nov "Är det fars eller tragedi") om det inte vore för att åtminstone en tjej med stor säkerhet blivit tagen med våld, kanske betydligt fler.

Det jag undrar är vad Kanal 5 gör med sitt gamla dokumentärmaterial från serien om plastikirurgen. Om det var Aschbergs Strix som satt på orginaltejperna så skulle Insider för länge sedan ha innehållit ett manpulativt ihopklippt best of snuskkirurgen...

CY CY CY

Henrik Schyffert säger en så otroligt bra grej om vad som var sämst med 90-talet i en TT Spektra-intervju på Barometern idag.
Det man verkligen ska skämmas för är att en hel generation inte brydde sig om att det pågick ett folkmord i forna Jugoslavien. Ingen protesterade för det var töntigt att bry sig om krig i andra länder. Det blir svårt att förklara för våra barn, men jag gör ett försök.

Har tänkt på det där citatet nästan hela dagen...
Baromtern OT 21 november, "Schyffert tar död på 40-årskrisen".



_

10 kommentarer:

fredde sa...

Saigon har bråkat med Just Blaze.

Skönt schyffert citat :D

Check Yourselfish sa...

Jaja, såklart. Jag skyller på att jag var upphetsad för Zlatans skull just då.

Slöve sa...

Yo Fredde! Hoppas allt är väl ute vid kusten. Såg att Skellefteå möter Färjestad snart, vad säger du ska vi säga kvitt eller dubbelt för den där ölen som jag är skyldig dig sen sist? Ganska säkert bett för dig kan tyckas nu när SAIK är inne i en svacka och Färjestad trummar på.

Check Yourselfish sa...

Tjarå, läget fint. Jag är galet imponerad av FBK efter tränarbytet. Innan jul tror jag att de är ifattt HV.

När det gäller skellefteå AIK så tar jag precis vilka vadslagningar som helst om förluster, så länge inte Hadelöv byts ut. Jag tror inte på honom i det långa loppet...

Check Yourselfish sa...

Slöveman, du behöver bjuda Renberg på en bärs vid tillfälle...

Slöve sa...

Det gör jag med glädje.

stina sa...

broll! känner du också en renberg som är skellefteå-fan? min gamla arbetskamrat frida med efternamn renberg kom ju därifrån! släkt?

Check Yourselfish sa...

Ja, jag tror nog att den Renberg som jag tänker på är SAIK-fan.

Han stänkte iaf in ett helt omotiverat mål för Skellefteå i slutsekunderna och tjänade därmed en bärs åt Stefan...

Om Micke Ren, det höga fjället i Bergsskedjan, är släkt med din kompis vågar jag däremot inte uttala mig om.

Anonym sa...

Världish klår ju ken stenhårt!

Check Yourselfish sa...

Din åsikt hade varit mycket mer värd om den inte varit just anonym. Jag har ju inte hört skivan, precis som jag skriver, men jag måste ändå erkänna att jag har väldigt svårt att tänka mig att du har rätt.

Däremot kan jag nog känna att Adam Tensta är en allvarlig contender nu när jag lyssnat på den ordentligt...

shareknapp

Bookmark and Share