tisdag, november 13, 2007

The Wires sista säsong börjar 6 januari

Ikväll ska jag jobba till åtta, nio nån gång och ska jag göra som cheferna vill - hålla efter mitt kompsaldo så att det inte växer - så har jag inget val: jag får stanna hemma i några timmar till. Har inget bättre för mig än att skriva här och det har ju inte blivit så mycket på sistone, så jag skriver på.

CY CY CY

Fotbollsgalan på TV4 var inte enastående men inte heller usel. Hyllningarna av Zlatan Ibrahimovic rörde mig till gåshud (eller egentligen så var det Zlatans ödmjuka glädje som rörde mig) och det är rätt otroligt hur mycket skit Zlatan har fått från ungefär samma personer som nu hyllar honom de senaste åren.

CY CY CY

En Malin Olsson, som är ordförande i kvinnojourerna i nån del av Småland, tycker i en intervju på TV4 Sydost idag inte att någon har begått något fel när en kvinnojour i Jönköpings län gömde en mor och hennes barn så att pappan - som lagligt råkade ha vårdnaden till samma barn - inte fick träffa sina ungar. Kvinnojourer behöver inte hålla sig inom lagen, menar hon eftersom de bara ska vara systrar och ta hand om sina systrar.

De inblandade kvinnorna från kvinnojouren friades obegripligt nog av tingsrätten (med motiveringen att de inte kunde känna till vem som hade vårdnaden för barnen), men nu ska hovrätten få avgöra om just kvinnojourmedarbetare har rätt att bryta lagar om exempelvis egenmäktigt förfarande med barn. Ni förstår ju var jag står.

CY CY CY

Mina kategoriska svepande uttalanden om extremhårda tag mot huliganer från igår kanske behöver förklaras lite mer ingående, men det får bli någon annan gång. Det är verkligen trist om den dödade discjocken i Italien inte hade något med huliganism att göra, men han var väl fotbollsfan och i närheten av bråkande supportrar mitt ute i ingenstans? Bara det lite för många märkliga omständigheter för att ilskan hos tusentals huliganer och ickehuliganer ska vara befogad, om ni frågar mig.

CY CY CY

Den fjärde årgången av The Wire som just nu sänds på Svt är kanske den bästa säsongen av alla. Har du inte redan sett hur det går för magister Pryzbylewski, borgmästare Carcetti och den nyktre familjefadern konstapel Jimmy McNulty så ska jag inte avslöja det här, men när man kollar det här exklusiva besöket på inspelningsplatsen från nästa säsong så ser man i alla fall vilka som överlevt år 4.

Jimmy McNulty ger sig utanför lagen i jakten på brottslingarna, lovande hos YouTube.

I den femte säsongen som har USA-premiär den sjätte januari får vi följa med in i Baltimores mediavärld och som chef-redaktör dyker en av mina favoritskådisar Clark Johnson upp. Johnson är mest känd som kriminalinspektör Meldrick Lewis från Homicide - Life on the Streets och han har varit med i alldeles för få stora produktioner sedan dess.

Uppdaterat:
Tydligen regisserade Clark Johnson det allra första avsnittet av The Wire och om jag förstår den ganska knapphändiga informationen på en del bloggar (som exempelvis Undercover Black Man) rätt, så regisserade han också det allra sista avsnittet som en snygg cirkeleffekt. Allra sista alltså, det blir inget mer än de här tio nya avsnitten.

Går det förresten att förklara The Wires storhet enklare än genom den här tre och trekvarts minut långa scenen från första säsongen, där de två favoriterna Bunk Moreland och Jimmy McNulty ganska ordlöst klurar ut hur D'angelo Barksdales tjej blev mördad?

Ordet "fuck" ett par hundra gånger, från The Wire, år 1 hos YouTube.

CY CY CY

Bristen på nyskrivna Colbert Report och Daily Show börjar bli akut. Ge teveförfattarna deras lönelyft nu! Bloggen No Fact-zone berättar varför skribenterna har rätt,
Nofactzone.net: "Strike roundup: Editorials, fan initiatives, related news".

CY CY CY

Jag vet att jag skrev det häromdagen, men jag insisterar: Missa inte Per Bjurmans fantastiska insidesperspektiv från NHL i Aftonbladets NHL-blogg!


_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share