torsdag, november 15, 2007

Kan ett varumärke bli så bra att det inte går att överskatta?

Trivdes oförskämt bra i nya huset både med grönskande trädgård och med gulnande fallande löv, men visste inte säkert hur det skulle kännas när vintern lagt sig. Kan rapportera att Piperskärr i snöskrud inte heller är så dumt.

CY CY CY

Försöker titta på Payperviewsändningen från Brynäs - Färjestad, men det är nästan omöjligt att inte kasta grejer mot teven när kommentatorn staplar osammanhängande och dåligt pålästa plattetyder på varandra ("Garnak", "Christoffer Heino-Lundberg", "nära nära från Brendl som kom till Brynäs den här säsongen från Mora" - vem fan vet inte att Pavel vann poängligan med Mora förra året?). Det sjukaste var periodpausintervjun med Pavel Brendl med årets skakigaste engelska ("Pavel, venn jo gett te puuck over de lajn, wat didd jo tink?"). Var hittar Canal Digital sina nollor till hockeypratare?

Jörgen Jönssons grundseriepoäng nummer 500 (FEM HUNDRA!) var passande nog ett riktigt typiskt Jönssonmål där Jörgen täckte pucken snyggt med röven och lyfte den högt med ett backhandskott. Snyggaste målet var Esa Pirnes bollkänsliga superträff till 2-5 på tennis. Matchens lirare var annars come-backande Christoffer Heino-Lindberg som både motade en Brendlstraff och såg stabil ut i övrigt. Lite oväntat när man betänker hur dansant just Färjestads musikalstjärna var i lördags.

CY CY CY

Nya Mitchell Brothers låg i brevlådan idag. Återkommer när jag hunnit lyssna så får vi se om jag också tycker att duon tappat sedan den fina debuten.

CY CY CY

Jay-Z:s "American Gangster" har enligt Okayplayer.com sålt över 400.000 ex första veckan och går in direkt på Billboards förstaplats. Skivan ger därmed Jigga hans tionde (!) förstaveckolistetta i USA, vilket gör att Jay-Z nu är delad tvåa i antalet listettor första veckan ihop med Elvis Presley och endast en enda etta efter dem som haft flest förstaplatser (en annan liten orkester vid namn The Beatles har elva). Däruppe, på en väldigt egen nivå, sitter Shawn Carter och tittar ner på oss och jag vidhåller att "American Gangster" är ett mästerverk.

CY CY CY

Rockparty har fått en ny(-gammal) marknadschef skriver Resumé idag. Det innebär mycket mer elände än jag känner för att skriva här, men framför allt kommer den nygamles efterträdare och föregångare Terran Elofson att lämna ett stort tomrum efter sig när det gäller att knyta upp sponsorer som passar ihop med festivalens varumärke.

Ett stort tomrum.

Så här säger den nygamle marknadschefen enligt Resumés avdelning "Folk på väg":
Styrkan i varumärket Hultsfred kan inte överskattas och det känns väldigt roligt att återigen få arbeta med det...
För det första: Med vilket varumärke arbetade den nygamle marknadschefen som tillförordnad marknadschef under sitt mammavick katastrofåret 2007?

Men en ännu viktigare fråga, låt oss titta på vad fan han säger egentligen:

Varumärket kan inte överskattas?
Om en festival bokat artister som inte dragit tillräckligt med folk, är det inte då ganska troligt att man bokat fel artister jämfört med vad publiken förväntat sig? Det skulle jag i så fall vilja säga är exakt samma sak som att nagga varumärket ordentligt i kanten. Ett varumärke brukar man säga ska innehålla "målgruppens förväntan på leverans" och år 2007 fick målgruppen inte alls det som de förväntat sig från Hultsfredsfestivalen. Då är varumärket definitivt inte längre omöjligt att överskatta.

Kanske är varumärket just det - katastrofalt överskattat?
Ett varumärke som "inte går att överskatta" riskerar man att börja slarva med innehållsladdningen i. I Hultsfreds fall bygger man varumärket med bokning, övrig konstnärlig ledning och varumärkesvård när det gäller val av samarbetspartners. Om de som säljer varumärket tycker att det är helt omöjligt att överskatta, vad är då deras drivkraft att vårda det maximalt och att fortsätta se till att innehållet man säljer anknyter till varumärket?

Frågorna man bör ställa sig är om något enda varumärke är så starkt att det inte kan överskattas? Och om det går att tänka sig något värre än att den som är satt att ansvara för vården av varumärket faktiskt grovt överskattar sitt eget varumärke?

Jag förstår att han vill brösta upp sig i Reklamsverige och att det vore bra för Hultsfredsfestivalen om alla Sveriges marknadschefer också tror att varumärket är så bra att det inte går att överskatta. Men tror ni att marknadscheferna blev marknadschefer utan att ha förmågan att avgöra var på en skala någons varumärke befinner sig för stunden? Resultatet är bara att den nygamle gör bort sig.

Citatet är hemskt. Usch.

Grattis till den konkurrent som nyligen knutit till sig Elofson i stället, där kommer samarbetsmiljonerna snart börja regna in och två bröder i Texas blir ännu rikare.

CY CY CY

Inte för att Grey's Anatomy någonsin varit en av mina favoritserier, även om jag nog har tittat en del - särskilt eftersom L80 inte velat missa en sekund. Men både förra veckans episod och gårdagens idiotiska dubbel-reklam-avsnitt var provocerande dålig teve. Krystade drömsekvenser och irriterande unlikeable karaktärer som det inte går att bry sig om. Tror inte att jag är ensam om att ha tittat för sista gången.

CY CY CY

En iskall Marston's Old Empire. Meddelas endast på detta sätt.

CY CY CY

I går fyllde Martin Timell jämna år och han uppmärksammades med en lång intervju på DN:s familjesidor. I DN-intervjun pratade han rätt frispråkigt om sitt yrkesliv och om sina självgoda före detta chefer på Svt. Expressens re-write- och slaskstjärna Lars Johansson lyckas basera en hel skandalartikel i gårdagens Expressen, enbart baserad på citaten från DN. Självklart helt utan att ange var han hämtat sina pratminus. Det är en ynkligt liten, men ändå väldigt målande, detalj i den äckliga sörja som utgör kvällstidningarnas bottenlöst hemska nöjessidor. Och det finns fler exempel:

För någon vecka sedan basunerade den ena kvällsisen ut att en av Ensam mamma söker-mammornas kavaljerer (namngiven i samma tidning) hade blivit väldigt förvånad när han oväntat och hastigt fick åka hem dagen innan hans planerade enskilda dejt med mamman. Han hade bokat en tur till Solvalla där det skulle spelas på hästar och ätas mat med gräddig sås.

Den andra kvällsisen fläskade på ännu kraftigare, samma dag. De meddelade att en av samma ensamma mammas kavaljerer hade blivit utsparkad med omedelbar verkan eftersom han var spelmissbrukare. De var finkänsliga nog att inte skriva hans namn. 1+1 blev ändå rätt mycket mer än 2, om man säger så.


_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share