onsdag, november 07, 2007

Jay-Z - American Gangster, en snabbrecension

Jag hinner nästan alltid glömma varför jag älskar hiphopmusik lagom tills Jay-Z ska släppa en ny skiva. Även om det har släppts en bunt rätt fina rapskivor både i Sverige (Ken leder rätt stort i år), England (M.I.A. i en viss särklass, men Braintax var grym också) och USA (Little Brother, Lateef och Marco Polo var nog bäst länge ihop med Kanye) så har ingen av skivorna varit så bra att jag orkat hålla blicken på bollen som jag brukade göra förr i tiden.

Musik som "The Good, The Bad & The Queen", Soulsavers, The Hold Steady, Familjen, El-P och The Hives har helt enkelt känts som mycket mer lockande än den senaste ringsignalen från Jamba.

Men in kliver då alltså än en gång Jay Hova och som han gör det. "American Gangster" är ingen ny "Blueprint" och inte någon "Reasonable Doubt" heller, men fan vet om det inte är Jays tredje bästa skiva någonsin. Temat har fått Jigga att gräva fram sin elaka och kompromisslösa sida och det är nog bristen på gangster-Jay som gjort hans tre senaste skivor så kompetent vuxna, men tyvärr ofta också trist färglösa.

Jag är ju enormt svag för den här typen av bombastiska soulsymfonier som utgör majoriteten av beatsen på skivan och på något sätt öppnar de också för att texten ska få ta framsätet i låtarna, vilket nog är nödvändigt om man ska kunna hålla ihop ett temaalbum på det här sättet.

Av låtarna gillar jag tunga "Hello Brooklyn 2.0" med Lil' Wayne (och Ad-Rock från Beastie Boys på tongivande sampling!), den svindlande duetten "Success" med Nas, "American Dreamin'", den refränglösa och mörkt hotfulla "No Hook" (AH! FLOWET!) och den Puff Daddyproducerade singeln "Roc Boys" som ihop med videon nedan växer till en klassiker.


Jay-Z - Roc Boys (ny otroligt snygg video hos On Smash)

Jag tillhör ryggsäcksfalangen som alltid har tyckt att Jigga ska hålla sig från Pharrells studio, men Jay låter oväntat bra på skivans två Neptunesbeats ("I Know" och särskilt "Blue Magic") också, även om det som vanligt är skivans två sämsta spår.

När du väl klivit in i Jays "American Gangster" så är det inte mycket som skiljer lyssningen från en äkta filmupplevelse och då har jag inte ens sett Ridley Scotts film med Denzel och gladiatorn som skivan är soundtrack till.

Recensenterna är som vanligt alldeles för stränga när det gäller Jay-Z:s album (se längst ned), jämfört med konkurrensen är det här på en helt egen nivå. Helt egen. Kan komma ihåg fel i hastigheten, men inte ens "Blueprint" belönades med klockrena femmor rakt över hela linjen.

Betyget från Check Yourselfish kan inte bli något annat än full pott (fem CY av fem möjliga).

CY CY CY CY CY


CY CY CY

Det skrivs mycket om Jay-Z nu såklart och våra svenska tidningar räcker inte riktigt till för att mätta min egen informationshunger. I USA gör han till och med intervjuer med dagstidningar som ibland är riktigt läsvärda.
- LA Times om Jigga
- NY Times om Jigga

CY CY CY

Uppdaterat:
Måste länka in klippen från VH1 Storytellers där Jay spelar flera låtar från "American Gangster".


Jay-Z - American Dreamin' (live med band, från YouTube)


Jay-Z - Fallin' (live med band, från YouTube)


Jay-Z - I Know (live med band, från YouTube)

Om jag förstår saken rätt har inte "Storytellers - Life of an American Gangster" sänts ännu, ens i USA? Isf lär väl snuttarna försvinna väldigt fort från YouTube, så passa på att kolla direkt...

CY CY CY

Uppdaterat 2:
Nu har jag orkat läsa dagens tidningar ordentligt också. Expressens (Nunans?) nyhetsvärdering, att inte recensera ett nytt - framtida klassiskt - Jay-Z-album är helt obegripligt. På gränsen till skandalöst dåligt.

_

4 kommentarer:

Check Yourselfish sa...

Måste haft gröt i öronen förut, för nu är "Say Hello", "Fallin'" och "Ignorant Shit" med Beanie Sigel läst bäst. Det är nog den sortens skiva, man byter favoritlåt hela tiden...

ptrkhmbrg sa...

Har du brytt dig om att låna PE:s senaste ett öra? Gör det om du inte gjort det. Helt oväntat och från ingenstans har de levererat en riktigt bra och souldränkt skiva. Jag är beredd att peta upp mitt betyg med minst ett snäpp.

Rob base sa...

Jag hör dig, bäst sen The Blueprint, definitivt, min top 3 :

¤ Ignorant Shit (trots att samplingen använts av jim jones och Dipset)
¤ Roc Boys
¤ Success (ft Nas)

Check Yourselfish sa...

Patrik: nä, Public Enemy törs jag inte lyssna på längre. Vilken skräll att de skulle göra något lyssningsbart igen! Måste kolla!

Rob: Konstigt nog är det inte Puff Daddy som producerar beats med söndersamplade låtsnuttar utan Just Blaze. Puffys och Hitmens beats är ju rakt igenom toppen...

shareknapp

Bookmark and Share