lördag, november 17, 2007

Fabian ur svackan och Bill Withers magisk i TV

Har fått många reaktioner på texten om den nygamle marknadschefen i Hultsfred. Jag förstår att reaktionerna inte kommer öppet i kommentatorsfältet, men det hade varit roligt om fler än jag fick läsa det där...

CY CY CY

Kinky Afro-Donnie har rankat de 30 bästa hiphopproducenterna från 2000 och framåt och även om ungefär hälften av de listade låtmakarna är bättre på att producera ringsignaler än bra låtar, så håller jag med om mycket i listans toppskikt. Dessutom är listan väldigt kul och välgjord (precis en sån text som jag själv hade velat se i nästa nummer av Quote).

Alchemist är verkligen lika döhet i år (Prodigyskivan svänger!) som han har varit ända sedan slutet av 90-talet (ta vad som helst med Dilated Peoples som var hett och det är Alchemist som proddat) och Just Blaze är honom definitivt hack i häl.

Hi-Tek
(plats 8) borde ligga högre och det borde även JR Rotem (12). Listans placering av Kanye (25 av 30) är såklart en provokation och jag nöjer mig med att konstatera att alla placeringar utanför topp tre är åt helvete, varje år sedan "Blueprint" släpptes. Undrar slutligen om han hade hört Jiggas nya mästerverk när han skrev listan? Puffy och hans Hitmen borde komma klart högre (inte med alls...) efter den insatsen...

CY CY CY

Färjestads Timråslakt med 7-1 (43-29 i skott, så helt sysslolös var inte Heino-Lindberg) var något av det maffigaste jag sett FBK prestera på flera år. Laget under ledning av Tommy Samuelsson är mycket mycket bättre än i stort sett samma lag var med Roger Melin som tränare. Den stora skillnaden är nya femmor som allihop ser urstarka ut, inte minst Jonas Höglund, Jesper Mattsson och Mattias Johansson har lyft sig i nya omgivningar.

Bäst på isen var inte Pelle Prestberg, även om hans tre mål på fem skott var extremt imponerande. Jag tycker att Fabian Brunnström var bäst i Färjestad med bland mycket annat en genialisk passning till Totto Rhodins snygga 4-1-mål. Fabian hade varit femstjärnig om han fått sätta köksvägsbackhanden i första perioden eller friläget i slutet på sista. Skönt att bytet av center från Micke till Mathias Johansson äntligen lyft upp honom ur formsvackan som hållit i sig sedan oktober.

Sämst på isen var garanterat domaren Ulf Rådbjer och jag tycker att det är bra att Jörgen Jönsson inte drog sig för att berätta vad han tyckte om hans idiotiska bedömningar. Bland annat sket Rådbjer att videogranska ett solklart mål bakom Backlund och han var långt ifrån flera påkörningar av FBK:s utmärkte målvakt och när han tog ut ett lagstraff för att han påstod sig ha sett sex Färjestadsspelare på isen, då var det bara larvigt. Jag läste att det bara är dåliga förlorare som klagar på domare, men man kan tydligen vara dålig vinnare också.

Allra sämst i arenan var Canal Digitals kommentator Leif Jurefalk, eller ska vi säga "man kan konstatera att Leif Jurefalk som vanligt staplade klyschor på varandra, oftast fem sekunder efter skeendet". Det är verlkligen en enorm skillnad när Holmgren, Ankan, Calle Johansson, Fredriksson och Hegerfors stormar in i landets ishallar för Canal+ räkning.

CY CY CY

Nu gäller det att peppa igång inför Zlatans show på Bernabéustadion. Jag tror att Ibra gör två mål och det räcker till oavgjort. Att Sverige skulle behöva att få stryk med fem mål ser jag som en obefintlig risk.

CY CY CY

När Carola var med i Idoljuryn igår såg man hur oerhört bisarr Kirsti är. Till och med Carola verkade normal i jämförelse med sångpedagogen. Klarar inte av att engagera mig i tävlingsmomentet i Idol, men jag är rätt imponerad av hur självklar stjärna den nittonåriga Amanda Jensen är. Hennes skiva kan jag tänka mig att köpa även om Jörgen Elofsson och hans gelikar tas in som låtskrivare och producenter.

CY CY CY

Musikbyråns (www.svt.se/musikbyran) halvtimme om fantastiske Bill Withers var inte bara på den vanliga - enormt höga - musikbyrånivån.

Det här var lika bra som den gången då Kåre Persson Roger Nydahl (såklart!) och Svante Lodén åkte till Jamaica med bland annat Junior Delgado i början av 2000-talet och då är det enormt bra teve. Svante Lodén var självklart ansvarig för Withersmagin också.

På musikbyråbloggen (musikbyran.blogspot.com) tipsar Svante om bloggen 4 Brother Beats (4brothersbeats.blogspot.com) och jag gör gärna detsamma. Vilken jävla mp3-blogg! (Bloggen stänger för ickemedlemmar om knappt två veckor, så det är hög tid att ansöka om konto).

CY CY CY


Nya nummer av Mojo, Kingsize och Uncut ligger ganska olästa framför mig på bordet och jag är nog mest imponerad av Kingsize faktiskt, särskilt storsatsningen på riktigt snygga modereportage. Mojo har en riktigt bra Elvis Costello-intervju och en fin genomgång av Zeppelins återförening, det kan eventuellt göra resten av min helg.

CY CY CY

Till listan av böcker jag endera köper själv efter jul eller eventuellt kan tänka mig att gärna öppna paket med runt den tjugofjärde lägger jag nu böckerna "Svensk maffia" och "80 romaner för dig som har bråttom". På listan stod sedan tidigare Chuck Klostermans "Killing yourself to live: 85 procent av en sann historia" och Jan Guillous senaste.


_

2 kommentarer:

Håkan Thörn sa...

Ska väl inte tuta i egen lur för mycket, men såg Withers-specialen precis och kan bara hålla med. Men äras den som äras bör. Kåre Persson är en fantastisk man som ser ut som Sting och gjort massa grymma reportage, men han var aldrig på Jamaica. Det var Roger Nydahl. Min första, och därmed på något sätt ständige, chef på Musikbyrån. Även om han inte jobbar kvar längre.

Ha det fint. /Håkan.

Check Yourselfish sa...

Visst ja, tack för korret! Visste ju att det var Roger innerst inne. Skit också att hjärnan inte får vara med när man skriver. (Roger är the män btw - han har lärt mig allt jag kan om att bete sig avslappnat framför tevekameran...)

shareknapp

Bookmark and Share