måndag, november 19, 2007

10 verkligt bra rapproducenter

Check Yourselfish svarslista på Donnie Donuts producentranking av de senaste åtta årens bästa hiphopproducenter visar, självklart, att jag är en bakåtsträvare och ryggsäckskramare som stänger av när låten i sig låter som en ringsignal. Var det någon som trodde annorlunda?


10. Salaam Remi
Några av mina favoritlåtar från 90-talet ("Here comes the Hotstepper" med Ini Kamoze, "Ready or Not" med Fugees och "You're Makin' Me High" med Toni Braxton) gills ju inte, men produktionerna åt Nas (rökaren "Made You Look" är nog bådas bästa låt!) och Amy Winehouse på senare tid visar att Remi fortfarande sitter inne med det bästa svänget i branschen.

9. The Hitmen
Den som tror att Puff Daddy ofta sitter bakom mixerbord och producerar svängiga topplisteettor är plain dumb. Den som tror att någon av LV, Sean C, Nashiem Myrick, D-Dot Angelettie eller någon av de andra åtta medlemmarna i kollektivet The Hitmen är något annat än topp tio efter beatsen på Puffys fjolårsplatta "Press Play" eller framför allt efter deras sex dunderspår på Jiggas mästerverk "American Gangster" är ännu dummare.

8. Ant
Runt 2002 gick Atmospheres skygge beatskapare från att ha varit en begåvad men murrigt platt amatör till att bli en av rappens mäktigaste låtbyggare. Även om ingen av Atmospheres skivor varit fullständigt helgjuten sedan dess så har Ant ändå satt outplånliga spår i hiphophistorien med starka låtar med Murs, Slug och Brother Ali. Faktum är att Alis "Shadows on the Sun" är en av de musikaliskt hårdast sammanhållna rapalbumen sedan Jiggas "Blueprint", med fantastiska beats i låtar som "Champion", "Room with a View", "Victory (come forward)" och "Picket Fence".

7. 9th Wonder
Användandet av nybörjarprogrammen Fruity Loops och Reason ger inga höga äkthetspoäng, särskilt inte i ryggsäckskretsarna där 80-talssamplern SP1200 fortfarande regerar konservativt nog. Men det går att bortse från kakburkigt veka virveltrummor på Little Brothers skivor när stråksmäktande melodier och synkoperat sväng ligger bakom några av Jean Graes ("Don't Rush Me"). Masta Ace ("Good ol' Love") och framför allt Murs allra bästa låtar ("Bad Man", "Walk Like a Man" och "H.U.S.T.L.E" från "3:16 - the 9th Edition").

6. JR Rotem
OK, man måste titta bort när Paris Hilton, The Cheetah Girls och vedervärdige Sean Kingston sjunger med autotuner på den judiske sydafrikanen Rotems tjocka produktioner, men "Doctor's Advocate" med The Game och Busta Rhymes, "Hip Hop Police" med Chamillionaire, "Whoa" med Li'l Kim och Rihannas superhit "SOS" räcker för att förstå att Rotem är här för att stanna.

5. Hi-Tek
Innan Hi-Tek åkte tillbaka till Cincinnati - osams med Talib Kweli - gjorde han några av det tidiga 00-talets allra bästa låtar ("Move Something", "Four Women"). Men karriären tog sannerligen inte slut 2001. Två bra soloskivor och en producentstol i Aftermath-uppställningen med de bästa beatsen hos G-Unit, D12 och The Game gör att man är korkad om man inte är vaken när "Hi-Teknology 3" släpps i december.

4. Danger Mouse
Han får aldrig nog med cred från hiphopfolket den gode Brian Burton. Men även om det säkert som hiphoppuritan går att missförstå skivor som Gorillaz andra ("Demon Days"), "The Good, The Bad & The Queen", eller Gnarls Barkleys "St. Elsewhere" så är det helt omöjligt att bortse från the boom och the bap i mästerverket "Ghetto Pop Life" ihop med Jemini eller från de vilda kasten på Danger Dooms "The Mouse & The Mask".

3. Just Blaze
Försök snacka bort "PSA", "Ignorant Sh*t", "December 4th" och "U don't Know" med Jay-Z. Eller "Touch the Sky" med Lupe och Kanye. Eller "Why You Hate The Game". Eller Beanie Sigels "Beanie (Mack Bitch)", Erick Sermons monsterhit "React". Eller Fabolous ännu större monster "Breathe". Borde kanske vara etta ändå?

2. Alchemist
Det finns knappast någon producent inom rappen som är så universellt respekterad som alkemisten. Säg någon favoritlåt med Mobb Deep, Dilated Peoples, Nas, Ghostface Killah eller Pharoahe Monch och oddsen är rätt låga på att Al Maman producerat den. Befinner sig på den absoluta formtoppen just exakt nu med färska hits som Monchs "Desire" och Prodigys heta funkbomb "Return of the Mac".

1. Kanye West
Att låtsas som att Kanyes extrema framgångar inte förändrat hiphopmusiken för alltid är fånigt. Här har vi en producent som vågar experimentera med själva processen fram till mixningen, ibland med stråkorkestrar, ibland med melodigenier som Jon Brion, senare med electronicasamplingar och till nästa platta säkert med hårdrock, country eller nåt annat oväntat. Låtar som egna "Jesus Walks", "Hey Mama", "Crack Music", "Big Brother" och "Champion", Concequences "Wack Niggas", Jiggas "Lucifer" och "The Takeover", Talib Kwelis "Get By", Dilated Peoples "This Way", Alicia Keys "You Don't Know My Name" och Commons "The Corner" och "Go" är toppen av ett isberg av platinapläterade produktioner.

CY CY CY

"Hey Mama" blir ju inte en mindre stark låt efter Kanyes mammas bortgång förra helgen och man undrar vad 'Ye håller på med när han inte bara ställer in turnén och åker hem för att sörja i fred. Mindre än en vecka senare bryter han ihop på scenen i Paris, se själva:


Kanye West live i Paris i lördags, han bryter samman totalt när han försöker köra "Hey Mama", från YouTube.

Jag länkar inte upp det här för att jag tycker han är vek eller fånig som gråter på scenen. Jag länkar upp det för att han är en av mina största favoriter och för att jag orolig för karln.

CY CY CY

Så här fungerar internet, menar Fatlace.


Sanningen bakom hur gangsterrapparnas fans på internet fungerar, från Fatlace via Diggers With Gratitude, video på YouTube.


_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share