söndag, oktober 07, 2007

Skjutningen i Rödeby och brottet mord

I veckan satt jag och var imponerad av justitieminister Beatrice Ask som föreslog förlängda straff för mördare i Sverige (läs DN från 4 oktober "Skärpt straff för mord redan vid årsskiftet"). Vem kan klaga på att mord borde ge väldigt långa fängelsestraff, tänkte jag.

Sen inträffar en ohyggligt tragisk incident utanför lilla blekingska samhället Rödeby, där en 50-årig fastighetsägare och familjefar misstänks just för mord och mordförsök på två tonåriga pojkar. Självklart är det tragiskt att ett ungt liv ändats alldeles för tidigt och att ytterligare en ung kille skadats svårt, men jag har hunnit bli såpass mycket gubbe att jag kan identifiera mig mer med den misstänkte mannen.

Det finns polisanmälningar från tre tillfällen då mannen begärt polishjälp för att förhindra trakasserier mot honom själv, hans tonåriga son, sonens moped och mot deras bostad. Man kan åtminstone gissa att det också finns ytterligare tillfällen som polisen och massmedia inte hunnit gräva fram.

I fredags natt dök samma ungdomar som anmälts för trakasserierna upp oanmälda hemma hos den 50-årige mannen, som bor extremt ensligt på en gård med sin familj. Vad som exakt hände där och lika viktigt: varför det hände kommer polisen att utreda under lång tid framöver. Klart är i alla fall att mannen haft ett hagelgevär; att en pojke dött och att en annan skadats allvarligt.

Jag ska inte säga att mannen gjorde rätt som sköt ungdomarna, om han nu gjorde det. Det är såklart fel. Men jag säger gärna att jag kan förstå att mannen sköt och att jag är säker på att jag också kunde gjort precis samma sak under exakt fel förutsättningar. Se det gärna som en varning mot alla som tänkt trakassera mig och min familj, eller se det som att jag har en otäckt våldsam natur under min lugna yta - skiter i vilket.

Låt oss lämna Rödebyskjutningen för en minut och tänka på oss själva i stället:

Tänk att du själv bor på landet, många mil från närmaste polisstation, med din familj. Tänk dig att ni bosatte er där för att ni tyckte mycket om det lugna tempot, tryggheten och ostördheten.

Tänk att några riktigt dåligt uppfostrade ungdomar hotar, mobbar och trakasserar medlemmar i din familj. Du känner rädsla, framför allt för dina nära och käras räkning. Lugnet förbyts till kaos, tryggheten är som bortblåst. Du försöker få polisens och samhällets resurser att ta tag i problemet, men ingenting ändras och tiden bara går.

Tänk att du hunnit känna frustration under en lång tid, just eftersom inte samhället tar tag i skitungarna.

Tänk att ungjävlarna nu dyker upp hemma hos din familj, mitt i natten. Du känner dig hotad. Kanske mer hotad än du behöver känna dig, men känslan är så verklig att paniken är nära. Du är förbannad. Du vet att polisen är mer än en timme bort och du gissar att det ändå inte spelar någon roll. De har aldrig agerat på något sätt som spelat någon roll ändå.

Väldigt väldigt många mer än de som föds med mördargener (om det nu finns sådana gener) och/eller växt upp i destruktiva miljöer skulle i det här läget använda mer våld än vad som behövs och är tillåtet som proportionerligt nödvärn.

Du också?

Vi åker tillbaka till Rödeby:

Skulle den 50-åriga mannen från skogen utanför Rödeby nu dömas för mord så är jag glad att vår svenska juridik och kriminalvård har möjligheter att förkorta och förmildra straffen för just mord. Den här mannen har agerat fel, men han har gjort det i ett sammanhang där andra bara måste ha begått många fel i en lång kedja. Den konsekvenskedjan måste kunna ge honom en stor straffrabatt om allt som hittills blivit känt i fallet stämmer. Hoppas att även Beatrice Ask inser det.

Vilka är det som då stått för felen i den långa kedja av fel som drabbat den 50-årige mannen?

1. Föräldrarna till ungdomarna är ju ganska enkla att peka på och jag pekar också på dem. Var är dina ungar i kväll och vad gör de? Vilka värderingar har du lärt dem och vilket ansvar har du för de värderingar som de plockat upp på annat håll?

2. Samhället - i stort - har en stor skuld, rakt upp på högsta politiska nivå. De senaste 20 åren har vi nästan avvecklat framför allt ordninghållandet i alla orter med mindre än 20.000 invånare, extra mycket i de som ligger en bit från en större stad. Konsekvensen har blivit att oroshärdar som MC-gäng, ungdomsskockar och allmänna fyllbultar kan göra lite som de vill i mindre orter, framför allt på nätterna. Att inte Rödeby med sina 3000 invånare har en fjärsman som Kjelle Bergqvists rollfigur i "Smala Sussi" kan man kanske förstå, men att det är Karskronas polis som ska hålla ordning på allt bus nattetid i hela länet innebär ju att de större orterna tar i stort sett alla resurser.

3. Blekingepolisen är till sist allra mest skyldig, tycker jag och jag hoppas att deras handläggande av polisanmälningarna från en 50-årige mannen blir en stor del av utredningen av det här brottet.

Igår sade polisens presstalesman Tomas Pärlko bland annat så här, enligt söndagens DN (uppdaterat: nu har DN.se lagt ut artikeln på nätet, här "15-årig pojke ihjälskjuten i Rödeby"):
Det börjar med ett pojkstreck, men slutar med att två unga pojkar blir skjutna och en pappa står anklagad för mord och mordförsök.
Jag som själv varit pressansvarig i många krisliknande situationer vet att munnen kan gå på lite hursom när man står mitt i eländet, och att det är det viktigaste som man måste passa sig för. Men det där är helt för jävligt. Han till och med målar upp måltavlan för ansvarspekandet mitt på polishusväggen i Karlskrona. Att de sett på trakasserierna som just pojkstreck är ju själva anledningen till att en pojke är död och att ytterligare en är allvarligt skadad.

Jag vill verkligen inte bli en lag&ordnings-gubbe, men allt som jag älskar med Sverige och hela världen vilar på lag och ordning. Du kan inte ha demokrati och yttrandefrihet utan lag och ordning. Du kan inte ha trygghet eller sinnesfrid utan lag och ordning. Man kommer ända längst ner på Maslovs behovstrappa med lag och ordning, eftersom självklarheter som nattsömn också hotas.

Hoppas att den här tragedin - förutom allt det uppenbart tragiska - också kan leda till att man kikar lite på utvecklingen av Sveriges landsbygdspolis och att Asks uppstramning av mordstraffen inte stramas upp så mycket att raden av totalförstörda liva i den här frågan blir ännu längre än nödvändigt.

Uppdaterat:

Johanne Hildebrandt skriver väldigt bra om det här på Aftonbladet.se här.

Via SvD:s Twinglylänkar på en artikel om tragedin kan man läsa andra bloggar om samma sak.

Enligt Sydsvenskans nätupplaga har den skottskadade 16-åringen tidigare straffats för ofredande mot den här familjen, där ser man hur bra straff han fick. Lärde han sig något då som han inte lärde sig natten mot lördagen?

Uppdaterat 2:

Polisen intar försvarsställning och säger att de nog gjort det mesta rätt - på DN.se "Polisen: Vi tog anmälningarna på allvar". Hoppas att en oberoende medborgarkommission eller nån annan ickepolis tar en riktigt noggrann titt på blekingepolisen...

_

13 kommentarer:

Fredrik sa...

Du vill inte vara "lag och ordningsgubbe"? Finner det märkligt du och många andra måste ursäkta er så att ni inte framstår som för ordningsvänliga. Vad är det som är så hemsk med ordning och trygghet? Några snackar om poissamhälle som om det vore dåligt. Men är det bättre att leva i ett skurksamhälle? Det är de facto vad vi gör idag.

Anonym sa...

Fredrik! Du ska veta att i den här familjen har nästan samtliga familjemedlemmar trakasserats,och det har pågått i över 5 år.Polisen och socialen gör ingenting.Jag är inte ett dugg förvånad över det som hände. Mvh/ B i Rödeby

Anonym sa...

Rubriceringen mord känns helt barock, enligt min mening bör dödande i självförsvar aldrig kunna klassas som mord.

I synnerhet inte när situationen var så pressad för femtioåringen och hans familj.

Rikard sa...

Jag läste också artikeln i SvD idag. Man vet ju inte så mycket mer än vad som står i nättidningarna. Men vad ska man säga och tycka om detta? Visst är det tragiskt att det skulle behöva gå så långt att en ung kille blir dödad och en annan blir allvarligt skadad.

Men mannen och familjen som blivit trakasserade av gänget under flera månader har ju anmält detta för polisen. Hela fyra gånger under det senaste året. Vad har polisen gjort? Uppenbarligen inte mycket för då skulle det ju inte gå så här långt.

Jag tycker att gänget som åkte dit på mopeder (och var beväpnade?) har sig själva att skylla. “Ger man sig in i leken får man den själv tåla.” Men det är ju inte någon lek och det har säkert dessa busar blivit varse nu.

Jag tycker det var rätt av mannen att försvara sin familj, sig själv och sin egendom, särskillt när polisen inte tycks lyssna eller agera. Eller hade de inte tid och resurser. Spelar det någon roll?

Det är polisens uppgift att agera. Om polisen sedan har för mycket att göra är inte mannens fel.

Men det är en intressant tanke om det som polisens presstalesman Tomas Pärlklo sa: "Det började med ett pojkstrek..."

Om polisen såg trakasserierna inte allvarligare än ett pojkstreck är detta kanske orsaken till att det blossat upp till en dödsskjutning?

Så då är ju polisen delvis skuld till detta. Eller? Fast nu kan nog inte polisen åtalas för det men jag tycker nog att slappheten hos polisen bör vara med i bedömningen om vilket straff mannen ska få.

Själv tycker jag detta är nödvärn och han ska gå helt fri från alla anklagelser. Så skulle jag resonera om jag satt i domstolen.

Men jag sitter inte i domstolen men vet att domstolen inte får veta mer än vad som sägs just under rättegången.

Varken domare eller nämdemän får ta del av förundersökningen innan. Det är endast polisen och åklagaren som får ta del av detta.

Och ja, var är föräldrarna till dessa ungdomar? Vad säger de nu? Vad tycker de om att ungdomarna har trakasserat familjen under så lång tid? De bär också ett ansvar. Hoppas de begriper det och tar det ansvaret.

Check Yourselfish sa...

Vad bra det är när Twinglytrafiken gör att bloggen får debatt i kommentarerna, jag är fortsatt imponerad av att SvD och DN kör med Twingly.

Håller med er allihop i varierande grad, men Fredrik högst upp måste jag fråga:

Visst kan man känna sig lite obekväm som förespråkare av lag och ordning i ett land där ordningsbeivrarna alltid representerats av Gun Hellsvik och andra osympatiska figurer som exempelvis de som bildar vad som närmast kan liknas med medborgargarden?

Det gänget vill jag inte gå med i, däremot skäms jag inte alls för att kräva en stor reformering och satsning på Sveriges polisväsende. Vi behöver ha polisnärvaro i HELA Sverige, inte bara på Norrmalm i Stockholm. Framför allt på nätterna.

Krokodilina sa...

Döms mannen för mord och mordförsök, vilket evrkar ganska sannolikt av media att döma (att skjuta två pojkar i nedre tonåren tyder på ett uppsåt att döda, den som vill skrämmas skjuter i luften och den som bara vill skada skjuter i benen) så får han tio eller livstid för mordet. Får han tio år så adderas även mordförsöket och han kan få så mycket som upp till 14 år. Döms han till livstid så får han sitta i ungefär 12-15 år (närmare 15 än 12 iaf) då vanliga "svenssons" brukar få tidsbestämt lite snabbare. Döms han till 14 år så sitter han i 9 år och 6 månader, han får ganska snabbt permissioner då han inte kommer att betraktas som kriminell - han lär då få permission efter ungefär fyra, fem år.

Är det däremot så att domstolen finner förmildrande omständigheter så kan de säkert hitta några kryphål, tex dråp och grov misshandel, då talar vi om straff på runt 6-8 år vilket skulle betyda att han är ute efter 4-6 år och får permissioner efter 2-3 år.

(Jag är jurist som jobbar inom kriminalvården så jag har hyffsad koll.)

Check Yourselfish sa...

Krokodilina:
Tack för det klargörandet, det låg i nivå med vad jag hade gissat ungefär, men det är ju bättre att någon som kan sin sak beskriver fakta.

Du får gärna fortsätta berätta: är det maxstraffet för mord som Ask vill ska förlängas eller möjligheterna till lindring som hon vll ta bort.

Eller är det både och?

Anonym sa...

Ja han bör ju inte dömas för mord för det är ju inte mord han har begått. Mord är när man i förväg planerar att ta livet av någon och sedan gör det. Han bör frikännas och omedelbart friges. Det är knappast risk för återfall i brottslighet. Nödvärnsrätten finns kvar och självförsvar gäller även tredje part, tex om man skyddar någon annan. Gissningsvis blir straffet vållande till annans död, då domstolen nog anser att han använde väl mycket våld. Köp en hund - typ.

Check Yourselfish sa...

Men han är ju inte misstänkt för vållande till annans död eller dråp. Han är ju anhållen, misstänkt för mord och mordförsök.

Anonym sa...

Hoppas han inte blir dömd för mord utan för dråp el vållande till annans död. Tyvärr får väl tonårsligsterna inget straff. Och inte deras försumliga föräldrar heller.

Om det varit tvärtom så killarna slagit ihjäl pappan, så hade de väl bara fått villkorligt. Eller så hade de bara skyllt på varann och ingen blivit dömd.

Byxorna Nere sa...

Fadern hade säkert varit illa misshandlad, kanske avliden idag, om han inte hade försvarat sig. Det hela faller under nödvärnsrätten. Det är solklart han skall frias.

Föräldrarna till dessa ligister däremot, de är det stora problemet. Samhället kan inte uppfostra, det är deras uppgift.

Check Yourselfish sa...

Så polisen (samhällets förlängda ordningsarm) har inget ansvar? Ens om de både tagit emot och slarvat bort en polisanmälan om mordhot samma kväll?

Annars håller jag med dig om föräldrarnas roll. Det skrev jag ju också i punkt 1 i den långa texten.

Dessutom skrev jag så här idag, när jag fått tänka efter lite:

"...har svårt att skaka av mig känslan av ett samhälle i upplösningstillstånd som jag fick efter Rödeby-dramat i helgen. Jag och L80 pratade om hur vi skulle gjort om våra barn blev våldsamma mobbare, ett samtal som jag hoppas att många har den närmaste tiden."

Hoppas.

Anonym sa...

Krokodilina:

"att skjuta två pojkar i nedre tonåren tyder på ett uppsåt att döda, den som vill skrämmas skjuter i luften och den som bara vill skada skjuter i benen"

Du må jobba inom kriminalvården men jag tror inte du har koll på ett skarpt läge där man känner fara för sin familjs och sitt eget liv! Sådanna situationer är militär och polis utbildade för, inte vanliga civila. Jag förespråkar under inga omständigheter att ta lagen i egna händer men omständigheterna är utan tvekan förmildrande OM det nu stämmer som media framhåller det hela, men det är det enda vi andra har som fakta bakgrund...

shareknapp

Bookmark and Share