måndag, oktober 01, 2007

Parabolisk mottagning

Nu går alla, menar verkligen alla, omkring här och pratar speedway. Det är som ett eget språk OCH ett eget räknesätt på en enda gång. Prediction: Det blir Nils-Kristian Iversen och Gollob som kör mer eller mindre fullt på onsdag och i morgondagens match revanscherar sig Sebastian Ulamek för en rätt misslyckad säsong med att köra prickfritt på sin gamla hemmaoval i Målilla.

CY CY CY

Äntligen Canal Digitalkund igen. Jag orkade inte hålla emot säsongskortet när elitserien drog igång. Men vilket jävla jidder man måste forska sig igenom för att köpa en dekoder och ett kort med ishockeymatcher:
  • Att försöka sig på att tolka Canal Digitals och Canal+ marknadsföringsmaterial utan experthjälp är HELT omöjligt. Det står inte samma pris eller samma förutsättningar på två ställen och man ska vara glad om det är samma pris från telefonens kundtjänst till kassan i butiken. Jag lyckades inte få samma pris två svar i rad ens där, men orkade inte engagera mig nog mycket för de där 30 kronorna.
  • Det går inte att köpa en dekoder utan att samtidigt köpa en parabol (som jag inte behöver, eftersom det satt en disk på taket när vi köpte huset).
  • Det går inte att köpa ett säsongskort utan att prenumerera på Canal+ (som jag redan har från Boxer).
CY CY CY

Målorgien mellan Timrå och Färjestad, 5-5 ikväll, var en helt annan slags hockeymatch än jag trott. Några riktigt risiga försvarsinsatser från båda lagen och flera tramsiga utvisningar är bara en del av förklaringen. Tre självmål med rätt darrigt målvaktsspel från framför allt Backlund gör att man nästan inte kan avgöra hur styrkeförhållandet lagen emellan egentligen ser ut. Timrå är åtminstone flera klasser bättre än både Djurgården och Mora, så mycket är ju helt säkert.

Färjestads superfynd Fabian Brunnström avslutade sin pausintervju med det iskalla "varsågod" i stället för att säga "tack" (som alla andra intervjuoffer utom Bapen Berglund säger när reportern tackat för intervjun). Bara den grejen gör att jag nu v-e-t att Fabian är vår näste hockey-superstjärna, även om finten som skickade Backlund upp på läktaren också är bevis nog. Alla borde säga varsågod och inte tack för intervjun.

CY CY CY

Kalmar vinner allsvenskan om några veckor, kan inte tolka kvällens resultat och tabellen på något annat sätt. Att laget dels kommer från ungefär samma del av långtbortistan som jag bor i och dels är fullt av roliga smarta profiler gör att jag nästan hellre vill att KFF ska vinna än "mitt" lag (IFK).

Glippade in mellan målsprutandet i Eon arena och fick se mycket kul på PPV. Petter Wastå skrattar när han fumlar med bollen, Rydström tjatar som vanligt hål i huvuden [på frustrerade iffiffare], valfri ung och superbegåvad Elm-brorsa snackar med självdistans i pausintervjun och storstadsfotbollen skakar i sina grundvalar.

CY CY CY

Så, Axel Schulman visade sig vara ungefär så smart som en del av mina vänner sagt. Det var nästan lite smärtsamt att se honom bli uppläxad för den otäcka Jan-Olov Anderssonattacken av Fredrik Virtanen på TV8 förra veckan (se 26/9 hos Studio Virtanen här). Man såg och hörde redan då att det inte längre var värt det...

CY CY CY

Det finns rätt mycket läsvärda bloggar som inte ligger på gränsen för vad man får ont i magen av. Ska snart uppdatera listen till höger med lite läsvärda länkar. Tills dess måste jag ändå länka upp Chefen som bloggar, bloggen är kul oavsett vem som skriver den. Men om det är sant som ryktet säger - att det är Peter Settmans anonyma blogg, då är den ännu roligare.


_

3 kommentarer:

D sa...

Jag var också nere med speedway när jag var tolv år och bodde i Visby. Det var ju öns enda lag i högsta divisionen. Sen dess - nja. Men det är onekligen gangsta att utövarna kör ihjäl sig hela tiden.

Check Yourselfish sa...

Hehe, vet ju att du inte är så nere med huligankulturen. Eller åtminstone att de inte så nere med dig. Det här borde vara en sport för dig.

På speedway har alla fans också klädkoder (även om konstiga kepsar med reklam för Meridian Lifts och LO:s pensionsförsäkring skattas högre än italienska casualmärken), de dricker sjuka mängder - helt öppet - och de gula jackorna särskriver "publik värd".

Men det skumma är: Alla talar dialekt och alla bryr sig om åkningen så mycket att de fyller i protokoll efter varje heat.

Och de slåss aldrig. What's not to like förutom att det blir Twisted Sister och Black Ingvars av all pausmusik?

Anonym sa...

Som supporter åt MFF återstår väl snart bara att börja slåss för att få nåt roligt, synd att man inte kan vara på plats när ett lag man håller på vinner, jag är ju trogen Dackarnasupporter. Det är inte bara Canal+ som har konstiga regler, COmhem är nästan i samma klass när jag ville lägga till Viasatsport

shareknapp

Bookmark and Share