lördag, oktober 20, 2007

Hyresgästföreningens reklamfilm "Studenten"

Har funderat en del på Hyresgästföreningens reklamfilm "Studenten", se den själv på i Resumés mediabibliotek här.



Poängen är att 636.000 unga ska flytta hemifrån inom fem år och att ekvationen förstörs av att det endast finns 5.000 lediga ettor. Argumentationen är övertygande så långt och alla håller säkert med om att något är snett med de sifforna. Copyn är därmed väldigt väldigt effektiv, med få ord och mycket budskap per bokstav. Bildspråket är dessutom maffigt och snabbt, en av de snyggare filmerna jag sett på flera år faktiskt.

Men, och det är ett stort men, hela filmens platform är feltänkt.

Jag tror att man ska tolka Hyresgästföreningens budskap så här: De vill att det bör byggas stora mängder statssubventionerade små studentlägenheter i Sverige och att politikerna bör fatta beslut om att plocka fram pengar, tomter och subventioner till ett nytt halvt miljonprogram.

Ungdomar som letar efter sin första bostad vill bo nära sin skola, så billigt som möjligt. De tänker oftast inte ens tanken om hyran börjar närma sig 4-5-6000 kr och i helt nybyggda hus kostar det betydligt mer än 3000 kronor i månaden att bo på 20-30 kvadratmeter. Varför skulle stat-å-kommun subventionera det?

Att bygga nya ettor centralt i universitetsorterna är därför inte lösningen på problemen. (Att bygga om ett gammalt idiotiskt placerat skattekontor i centrala Stockholm borde heller inte vara lösningen, men är bättre än nybyggen i alla fall.)

Att bygga nya attraktiva områden med tvåor och treor utan lyxutrustning så att ettorna som befolkas av ensamma tanter och överåldriga ungkarlar blir lediga är däremot en verkligt bra lösning.

Faktum är ju att det byggs väldigt många (ungefär 13.000 st) småhus, radhus och större villor och ungefär 20-30.000 bostäder i flerbostadshus varje år (källa boverket.se). De där sexhundratusen studenterna behöver inte tränga ihop sig i de 5000 lediga ettorna, hundratals tusen svenska kommer att flytta från sina små lägenheter till gamla radhus, där några hundra tusen svenskar kommer att flytta till nya radhus eller villor. Staten ska inte störa marknadens mekanismer genom att trycka in pengar i väl fungerande bostadsmarknader.

Att Stockholm är en överhettad bostadsmarknad är egentligen ett infrastrukturellt problem. Om det gick att ta sig till arbetsplatserna i regionen utan köer och timslånga resor så skulle många fler bosätta sig utanför stadskärnan.

Det är som vanligt till trafiksatsningar som statens pengar bör gå till. Frågan är egentligen bara, vad väntar de på?

Gör man en propagandafilm i Riefenstahlskolan så får man räkna med lite kritik också. Copyn ska ju inte skyllas för att det effektivt intrummade budskapet är feltänkt. Däremot tycker jag att Hyresgästföreningen borde spara sina pengar till det som deras medlemmar betalar dem för - att se till att de hyresgäster som har ett kontrakt får sina intressen gentemot hyresvärden företrädda och nödvändiga renoveringar genomförda.


_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share