söndag, oktober 07, 2007

Fredrik Härén - min idol

Det här är ett föredrag av Fredrik Härén, Sveriges bästa talare och författare till de fantastiska Idéböckerna, från Kunskapens dag. Den hölls den 12 september och just den här föreläsningen sändes i SVT24. Vår skolminister Jan Björklund, nån som liknar Signhild Arnegård Hansen (ordförande i Svenskt Näringsliv) och riksordföranden i Röda Korset (en annan fp-ordförande) är några av åhörarna som får veta att de lever.

Jag har sett, hört och inte minst läst Fredrik Härén förut och anledningen till att jag tycker att han är så himla bra är just att han vet hur man sätter igång tankar hos sin publik. Och att det är huvudsyftet - inte att förmedla kunskap på det gamla sättet. Slutsatsen om Sverige och u-land är jäkligt tankeväckande, men det är bättre om du hör honom presentera den.

Del 1 av Fredrik Häréns föreläsning på Kunskapsdagarna hos You Tube


Del 2 av Fredrik Häréns föreläsning på Kunskapsdagarna hos You Tube


Del 3 av Fredrik Häréns föreläsning på Kunskapsdagarna hos You Tube


Del 4 av Fredrik Häréns föreläsning på Kunskapsdagarna hos You Tube


Del 5 av Fredrik Häréns föreläsning på Kunskapsdagarna hos You Tube

Det är förresten lite konstigt att det kostar en bunt med tiotusenlappar att få Fredrik Härén att komma till ens föredragsarrangemang, där maximalt några hundra personer kan se och höra hans fantastiska idéer.

Inte för att han inte är värd pengarna - han är värd alla pengar vi har och alla borde höra honom och tvingas tänka efter - utan för att jag hittade hela hans föredrag på You Tube (eller egentligen på TV-producenten Johan Lindqvists roliga blogg) och kan dela med mig gratis till alla som läser min blogg.

Det är möjligt att Vetenskapsrådet (som står bakom Kunskapens dag), SVT 24 eller någon annan helst vill att materialet ska tas bort från You Tube och därmed från Check Yourselfish. Men så mycket som Härén själv förespråkar spridningen av idéer på internet som en av de viktigaste ingredienserna i hans idéekvation* så tror jag inte att de kommer att agera. Men skynda er att titta hursomhelst.

(*X idéer=P(k+i), P=person, k=kunskap, i=tillgänglig information)

Mer information om Fredrik Härén, Idébok, Idébok 2 och bröderna Häréns företag finns på adressen www.interesting.org, som ni ju iofs kan googla fram men jag också gärna länkar till eftersom jag gillar deras grejer så mycket.

Nu tänker jag: Det är kreativitet vi borde lära oss i skolan. Resten löser sig själv.



_

2 kommentarer:

P.O. sa...

Håller med! Hans föreläsning är grym.

Var faktiskt medlem på Interesting.org när det begav sig och vann då en slant på att kläcka idéer åt en av deras kunder.

/P.O.

Check Yourselfish sa...

Tjena PO!

Jag kan mycket väl tänka mig att du skulle gilla brödernas missionerande. Så mycket som du har jag aldrig gått med i sajten. Har du provat Idéböckerna?

Har själv gått igenom ungefär halva första boken med anteckningar och övningar och sen bläddrat igenom resten av böckerna för inspiration.

Efter att ha sett föredraget blev jag vrålsugen att hoppa rakt in i idéboken igen, men den ligger på jobbet så jag får vänta tills i morgon...

shareknapp

Bookmark and Share