måndag, oktober 08, 2007

Dumjävla Expressen, som vanligt

Sitter hemma och vårdar mitt kompsaldo (måste ner sisådär 90 timmar före jul, hur det nu ska gå till) och har svårt att skaka av mig känslan av ett samhälle i upplösningstillstånd som jag fick efter Rödeby-dramat i helgen. Jag och L80 pratade om hur vi skulle gjort om våra barn blev våldsamma mobbare, ett samtal som jag hoppas att många har den närmaste tiden.

CY CY CY

Ni har ju redan sett mig skriva mycket om vad jag tycker om dödsskjutningen i Blekinge och jag nöjer mig gärna med att fortsättningsvis kommentera medias rapportering i stället.

Jag har ofta fruktansvärda problem med Expressen/Kvällspostens redaktionellt vinklade nyhetstexter och de är som vanligt ganska tydliga i sitt ställningstagande. Den här gången för ungdomarna och mot pappan. Man intervjuar ungdomar som var med på platsen. Ungdomarnas egna uppgifter följs inte upp med några som helst frågor, exempelvis om vad i helvete de tänkte när de åkte till gården, beväpnade med påkar halv två på natten. Jag är otroligt besviken på Maria Rydhagen, som ofta verkar vettig i sina krönikor.
- "De hörde honom dö", KvP 8 oktober.

Blekinge Läns Tidning gör det som alla andra medier skulle pysslat med redan igår (i stället för att meningslöst ha skildrat sorgen i byn). Nämligen följer ansvarskedjan från pappan med geväret och bakåt till de underliggande orsakerna. Först ut är socialtjänsten som inte hade en aning om att det fanns någon trakasserad familj.
- Socialen ovetande om trakasserierna, BLT 8 oktober.

Frågan är dock: Vem intervjuar länspolismästaren först om hans ansvar?

CY CY CY

Fick en tillfällig shoppingpsykos hos iTunes i lördags och köpte The Hold Steadys två första album, Soulsavers Mark Laneganskrivna och -sjungna skiva "It's Not How Far You Fall, It's How You Land" och slutligen "Det snurrar i min skalle" med Familjen, som jag av någon anledning klarat mig utan, från mars till nu.


"Vad vill du" med Familjen är tamejfan bland det bästa jag hört på hela året och flera andra låtar överraskar. Frågan är egentligen bara varför, jag har ju hört Skånejohan improvisera fram hitlåtar bättre än det mesta på radion. Och hur kunde jag missa att ursköna norska Tellé givit ut skivan utanför Adrians räckvidd?

De båda gamla Hold Steady-albumen "Almost Killed Me" och "Separation Sunday" låter inte riktgt så hittiga som "Boys and Girls in America", men nästan lika bra. Lite tyngre och hårdare, snarare.

Soulsavers är en mäktigt dyster skiva, som sig bör med Mark Lanegan på sång. Kort historik: Soulsavers, som egentligen är duon Ian Glover och Richie Martin, är en slags slaggprodukt från triphop- och chillouteran. Lanegan sjöng i det (enda riktigt?) klassiska grungebandet The Screaming Trees. Sedan dess har han släppt massor av bluesiga och bra soloskivor och även varit medlem i The Queens of the Stone Age.

Det är blues, modern country, gospel, beats och stor tyngd på en gång. Och så Lanegans magiska röst förstås. Allt är inte lika strålande som enorma "Jesus of Nothing", men det mesta är mycket bra. Ett 2000-talets Johnny Cash, om inte Rick Rubin hade hjälpt Johnny Cash att bli relevant även på 2000-talet. Fattar inte att jag missat den också ända tills nu, stod till och med och vände på skivan när den var ny i många av de 20-30 skivbutiker jag släpade L80 genom i London i våras.

Videon till singeln "Revival" (hos You Tube) ger en rätt bra bild av Soulsavers skiva.

CY CY CY

Årets kanske bästa musikaliska nyhet är annars att Greg Dulli och just Lanegan äntligen blivit klara med sin Gutter Twins-skiva. Den ges ut i början av 2008 på Sub Pop och kommer att heta "Saturnalia". Allt utom en mörk och själfull skiva för vuxna vore en sensation.


CY CY CY

Färjestad slår nya rekord i grenen "mörka skador på nyckelspelare", när Heino-Lindbergs ljumsskada visar sig vara så allvarlig att man måste värva Modos gamle målis, finnen Juuso Riksman, från ingenstans. Är övertygad om att Heino haft känningar i ljumskarna hela försäsongen och att FBK hoppats att det inte ska brista...

CY CY CY

Ikväll ska det bli kul att se Kalmar haka på i guldstriden mot Örebro på PPV.

CY CY CY

Såg några minuter på TV4:s nya serie "Ett gott parti", där Loa Falkman spelar ens slags klantskallepolitiker i ett slags klantskalleparti. Varför bara några minuter? Det gick inte att stanna längre, för det var så jävla jävla dåligt.

TV-kritikern Leif Furuhagen sammanfattade allt som jag också tycker om seriens äckliga politikerförakt i DN i lördags ("TV-krönikan: Inget gott parti", DN.se 6 okt). Hoppas de lägger ner eländet i förtid och satsar på något som åtminstone är lite roligt. Superlosern som påstår att produktionsbolaget Tre Vänner skulle ha snott hans manus borde skyndsamt hålla truten om han någonsin vill jobba med skrivande igen.

CY CY CY

Fredrik Virtanen skrev också en jävla bra tevekrönika i AB om det märkliga i att det är så få som tittar på SVT:s kvalitetsserier, både jämfört med SVT:s skitserier och jämfört med de mindre kanalernas serier,
"Sorgligt få vill titta på bra TV", Aftonbladet Nöjesliv 6 oktober.

Han nämner det i en bisats, men det kan nämnas igen: Felet ligger framför allt hos SVT:s traileravdelning. De har inte en jäkla aning om vad de ska marknadsföra, hur de ska marknadsföra det som de inte förstår och slutligen varför de över huvud taget ska marknadsföra någonting.


_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share