söndag, september 23, 2007

Söndagsåsikterna, som en sprutspya

En nyhet som spreds väldigt brett (SVT, TV4 osv.) under helgen gjorde gällande att Sveriges kommuner är dåliga på jämställdhet. Beviset skulle visst vara att få nämnd- och kommunstyrelseordföranden är kvinnor. Ursäkta, hur i helvete är det kommunernas fel?

Det är de politiska partiernas lokalavdelningar som lanserar kandidaterna som senare blir aktuella för tunga förtroendeuppdrag. Fullmäktige - som består av samma politiska partier - tillsätter nämnder och styrelser. Tips: rikta kritiken dit den hör för ökad trovärdighet.

CY CY CY

Var det någon mer än jag som såg M.I.A. spela "Paper Planes" hos Letterman i veckan? Jag länkar inte upp den från Youtube, för det låt så eländigt jävla dåligt. Tror iofs att CBS hade tvingat M.I.A att inte använda skjutvapenljuden och en del av texten och att det sabbade lite av upplevelsen, men det både lät och såg extremt amatörmässigt ut. Stackars henne (och de tamilska tigrarna som hon stödjer), det kostade nog en förmögenhet i förlorad skivförsäljning...

CY CY CY

Nästan lika kass är Jay-Z:s och Pharrells nya singel "Blue Magic". De där två borde inte få träffas längre.

CY CY CY

Jag gillar verkligen Denis Learys serie "Rescue Me" på TV6, men undrar om Viasat tror att jag är ensam i Sverige om det? Varför måste jag sitta vaken till halv två på lördagsnätterna för att se serien?

CY CY CY

Såg reprisen av tecknade snackisen "Myggan" igår och det är sällan jag varit så både och om ett teveprogram. Både charmigt och fånigt. Flerbottnat, men ändå inte nog smart. Kanske. Måste nog se lite fler innan jag bestämmer mig.

CY CY CY

Däremot är jag tvärsäker på att jag inte ens nästan fnissade igår när Babben och hennes kompisar skulle försöka få E-Type och Sarah Dawn Finer (och svenska folket) att skratta. När "komiker" imiterar Stefan-å-Krister för att plocka enkla poänger då blir jag bara förbannad, så det där programmet är nog inte för mig...

CY CY CY

Jag skrattar däremot en del åt den här roliga tjejen på TV4 Plus ring-å-vinn-pengar-program Nattliv.

Extern länk - YuoTube med Eva Nazemson i Nattliv
Undrar om killen med gissningen tror att det är en inövad diss mot hans dåliga förslag?

CY CY CY


Har läst nya numren av Hip-hop Connection, Sonic och Café i helgen. HHC visar hur svårt det är att hålla jämna steg med internet, när de har Ill Bill på omslaget ihop med en lång artikel och ändå lyckas missa den kontrovers Bill själv bett om med (fantastiska) låten "White Nigger". Sonic gör mig svårt sugen på nya Hives-plattan (som verkar kunna bli deras allra bästa) och Café får mig att helt tappa intresset för Kents nästa platta (som utan Harri Mäntys reggae- och rocksmak verkar bli mer elektronisk och trist än på länge). Himla kul med Gradvalls artikel är bilden från Chalmersrock 1995 med ett valpigt Kent framför gamla Scrubben...

CY CY CY

Friends of Check Yourselfish är familjära med min avsmak för utförsäljningen av Färjestads dräkter, som förra året gick totalt överstyr när marknadschefen Thomas Rundqvist menade att man verkligen verkligen inte kunde ändra sponsorföretagens logotypfärger. Därmed blev de snygga svarta-grön-gul-vita dräkterna helpajade med bland annat fult blå Stena-spons, orange Office- och Elon-loggor, en röd OLW-blaffa och självklart den obligatoriska lila kaffereklamen. Andra lag byter ut företagens profilfärger mot sina egna och tar antagligen lite mindre betalt, men säljer också mindre av klubbens själ och därmed framtida varumärke och marknadsvärde. Tänk FC Barcelona som inte ens säljer sina dräkter utan i stället sponsrar Unicef och bjuder på dräktlogotyp i stället...

Årets dräkter har presenterats lite i smyg i Aftonbladets och Expressens hockeybilagor (Expressen har lila FBK-sidor och förra årets dräkter på tecknad avbildning, men lagbilderna visar årets tröjor), men inte ännu på Färjestads (också i smyg lanserade) nya webb (www.farjestadsbk.se ). Första intrycket är att det ser bättre ut än förra årets Bauertröjor med de nya Reebokdräkterna.

CY CY CY

Om grymma framtidslöftet Saigon överlever september i NYC så tror jag att han får problem med oktober. I veckan dök Sai upp mitt på scenen på en Mobb Deepkonsert och lyckades inte bara med att nita Prodigy två gånger på käften, han lyckades dessutom smita ut och hinna iväg oskadd också (läs hos Trife dot Life). Men Hav och P rullar oändligt djupt i New York och frågan är om Sai har ett lika brett entourage utanför teveserievärlden?

CY CY CY


Hoppas att känslan man får efter att lyssna på albumsamplern "Get Back" stämmer. Närmligen att Phonte och Big Pooh gjorde rätt som sparkade ut 9th Wonder ur Little Brother. Jämförelsen mellan det jag hört på "Get Back" och undrets nya platta "Dream Merchant vol 2" gör det smärtsamt tydligt att det var produktionerna som höll tillbaka rappens kanske mest underskattade duo.

Läs den första recensionen av "Get Back" hos Fat Lace (skivan släpps 23 oktober). Plus också för det EPMD - Strictly Business-inspirerade omslaget!

_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share