tisdag, september 11, 2007

Judd Apatow är fin

Jag hade en lång - jätterolig, troligen - argumentation om DN:s artikel om demonstrationen vid Kockums ubåtsvarv ("Jobbare i försvarsmarsch", DN 2007-09-11) vid köksbordet i morse. En DN-artikel som var ungefär nummer 100 i raden av allt att döma sponsrade varumärkesvårdande PR-aktiviteter för försvarsindustrins räkning.

Min frukostdrapa gick ut på att jag ville samla alla svenskar som tycker att våra skattepengar inte ska gå till att subventionera krigsindustri. Jag tror att vi är många som i stället tycker att exempelvis Kockums borde kunna klara sig på världsmarknaden med helt vanliga konkurrensmedel. Tänk pris och kvalitet, exempelvis.

Jag orerade och gick på med att jag skulle vilja samla alla oss som tycker lika och arrangera en marsch utanför Kockums i Karlskrona och sen se hur DN skildrade hela saken. Sen tänkte jag skriva nåt klatschigt om det här på bloggen, men som vanligt hade någon annan smartare och snabbare hunnit före. Isobels verkstad skrev det bäst redan i lördags - "Apropå det militärindustriella komplexet".

CY CY CY

Såg "På smällen" med Seth Rogen och Katherine Heigl igår och gick och la mig med en varm härlig känsla (i ett iskallt sovrum, vi har inte fått till värmen i huset än).

Jag har inte riktigt orkat engagera mig i de fin-populärkulturella jiddret som pågått den senaste tiden (i fina magasin och på de lite mer uppnästa bloggarna) om just Judd Apatows härliga filmer, mest eftersom jag inte sett den här senaste rullen. Jag tror att kritiken handlat om att Apatow skulle vara barnslig och att det därför borde bojkottas.

Nu har jag ju sett filmen och gillar den lika mycket som Judd Apatows tidigare verk "Freaks & Geeks" och "40 Year Old Virgin". Det tyder säkert på hur infantil jag är och jag gillar det. L80 satt dock med skamkudden framför sig hela filmen, även om jag tror att hon ändå gillade den lite.

CY CY CY

I Västervik har vi gangsters som bötar, hotar, kidnappar och misshandlar oskyldigt folk och filmar bevisen på sina mobilkameror (se "Filmade sig själva vid kidnappningen" på vt.se). Jag är i alla fall smartare och mindre barnslig än de. Alltid något.

CY CY CY

Satt i helgen och funderade på om jag helt enkelt har tröttnat på gangsterrapp eller om det är 50 Cents nya skiva som bara låter röva.

Lyssnade på nytt med The Lox, Havocs nya solomaterial, Prodigy, Joell Ortiz, La Coka Nostra och några sydstatare och kom fram till att det är "Curtis" som är uppseendeväckande vek. Jake-One har gjort några fina beats och Mary J Bliges gästspel är helt OK. Resten låter som en beige tapet.

CY CY CY

Wu-Tang Clan är tillbaka med "Watch Your Mouth" och det är tunggung på riktigt klassiskt Rizzarectavis.

Förresten - hur skulle man kunna inte älska en film som börjar med ODB:s "Shimmy Shimmy Ya"? Det är nämligen så "På smällen" inleds.

CY CY CY

Tomas Ros hockeyblogg på Aftonbladet
har rullat igång (kolla dagens inlägg om känslor i intervuer, haha) och Brandt försöker hockeyhetsa lite i ansiktsboken. Hockeypeppen vaknar så sakteliga. Jag har inte riktigt lika bra örnkoll som jag brukar, men tror att normalt starka lag som Färjestad, Frölunda och Linköping kommer att få oväntat hård konkurrens av både HV71 och Brynäs i år. Hoppas bara inte Håve går och vinner...

_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share