lördag, september 15, 2007

Fredrik - krigshetsaren

Tänk hur man förändras på bara några år. För fyra år sedan var jag en krigsmotståndare av stora mått. Jag var med och inledde ett samarbete mellan Hultsfredsfestivalen och Svenska Freds; jag och Skåne-Johan kletade dit ett fredsmärke på Hultsfreds webbsida och affisch och jag blev senare inbjuden till utrikesminister Anna Lindh för att hos henne överlämna Hutsfredsbesökarnas proteslistor mot kriget i Irak.

Min personliga övertygelse var att kriget inte på något sätt kunde stoppa den islamistiska världsterrorismen utan bara kunde resultera i drabbade oskyldiga och ökad åtkomst för USA till Iraks oljetillgångar. Nu tror jag inte att mina åsikter skulle passa i Svenska Freds längre...

Även om kriget inte varit nån supersuccé så har jag nästan bytt ståndpunkt. De tillfällen jag håller med GWB om just någonting är lätträknade, men det finns ett av hans ofta upprepade citat som jag börjar hålla med om. Hans "vi måste bekämpa terrorn utomlands, annars får vi bekämpa den på hemmaplan" låter faktiskt inte så dumt i skuggan av de pris som satts på Lars Wilks och NA:s chefredaktörs huvuden.

DN skriver idag att "Nu måste alla goda krafter markera mot dem som hotar det öppna samhället" och jag kan tänka mig att vi behöver gå längre än så. Skiter själv lite i Wilks, han har med öppna ögon provocerat fram hela situationen, troligen mest för att han vill bli en omtalald konstnär.

Men hotet mot Ulf Johansson på Nerikes Allehanda är ett hot mot hela den svenska demokratin och jag tycker inte att vi ska lösa det med att "samla goda krafter" eller mesigt inbjudna fikaraster ihop med islamiska ambassadörer hos Reinfeldt.

Kan vi skicka några pallar med Carl-Gustav till de allierade i Irak, eller är det något annat vi kan hjälpa till med? Organisationen som utdelade hotet har enligt mitt sätt att se på saken hotat Sveriges internationella suveränitet och det kan vi inte acceptera, oavsett nedskärningar i försvarspolitiken.

Jan Guillou driver tesen att de "speciallagar" som börjat tillämpas runt om i världen är rena karbonkopian från häxprocessernas medeltid i sin nya bok. Jag vill veta hur han föreslår att man ska med humanistiska och rättssäkra metoder ska kunna bekämpa organisationer som själva har valt att förkasta humanism, juridik, dialog och demokrati. Måste man inte möta terrororganisationerna på deras spelplan, i stället för att låta dem attackera oskyldiga svenskar på vår hemmaplan?

CY CY CY

På tal om Skåne-Johan, jag gör som Håke och lägger upp Familjens skitroliga nya extas-video till "Snurrar i min skalle":


CY CY CY

När damer spelar dålig fotboll så får man normalt inte berätta vilka som behöver skärpa sig mest. Kanske var det tur att vi beklämmande nog fick höra förbundskaptener, spelare och TV4-experter samfällt berömma det tjongande boll-o-vänliga flänget som skulle föreställa Sveriges spel mot USA i fredags. Nu slipades för ovanlighetens skull äntligen knivarna på sveriges sportredaktioner och till och med Lars-Åke Lagrell menade att damlandslaget "hade luckor".

Skönt. Så risigt som målvakts-Hedvig tajmade utrusningar och försök till straffräddning - ja, till och med insparkar och utkast kunde åka var som helst - har jag aldrig sett hos korpmålisar ens. Självklart har det inte med att de är tjejer att göra, USA, Danmark och Brasilien har varit väldigt underhållande att se och jag tror att det som skiljer jämför med Sverige är jävlar anamma (hos alla utom Hanna Ljungberg som har helt rätt attityd) och att mellan fem och åtta spelare helt enkelt inte håller måttet för ett VM.

CY CY CY

I dagens DN finns en bra tevekrönika av normalt så bortkomne Lotta Olsson. Temat? Första avsnittet av fjärde säsongens The Wire ("The Wire - det är så här samhällskritik ska göras"). Att sen jag också tycker att det borde vara hennes jobb att ha sett den där serien förra hösten (och att därmed exempelvis veta att personen som står och väntar på Randy inte alls är hans mamma), är en helt annan fråga.

CY CY CY

Henrik Schyffert är inte bara landets roligaste person. I går exponerade han Expressens nöjesredaktion - och samtidigt svenske mästaren av förbestämda vinklar, Lars Johansson - som det mest integritetslösa jävla eländet vi har i det här landet ("Lars Johansson journalist"). Tack Schyffert.

Och artikeln? Ja, läs den (här: "Pernilla Wahlgren går till attack mot MTV i ny reklamkampanj"), är det enda jag kan säga.

CY CY CY

Musiken i Tilde De Paulas söndagsprogam på TV4 spelades obegripligt nog av Fronda (som dessutom spelade den uråldriga öronmassakern"Rullar fram"). It goes without saying att det lät bedrövligt och Fredrik Virtanen beskriver det bäst på den allt bättre Studio Virtanenbloggen ("Frondastart på bakmadagen").

CY CY CY

Har du bara det allra minsta av kärlek för allt som gör bra musik bra, så vet du att du inte får missa P3 Soul i kväll. Soulbrother Mats har träffat Sly Stone. Jag skriver det igen: Soulbrother Mats har träffat Sly Stone. Får nog slänga på lite klassisk Sly för att komma i rätt stämning.

CY CY CY

Det är ju inga höga stilpoäng på att uttrycka sig indignerat över kvällspressen och vad som skrivs i Expressen och Aftonbladet, men Mange Schmidts nya singel "Jag talar ut" är väldigt väldigt bra.

Särskilt raden om chefredaktören som säger "vi har inte riktigt tid att kolla alla fakta och som chef var det här ett svårt beslut att fatta, och det vore trist om vi hamnar i en tvist, men löpsedeln blev så underbart bra till sist: KUNGAHUSET RASAR ÖVER HIV-MANNENS MODEMISS" är helt hysteriskt kul.

_

2 kommentarer:

Ann1 sa...

Rösta på Familjen på www.rampmusic.se = 1 000 000 kr till Familjen i marknadsföringsstöd, inte illa för ett litet skivbolag! Vi + Familjen blir er evigt tacksamma! Go go go!

Check Yourselfish sa...

Har redan röstat, så klart.

shareknapp

Bookmark and Share