tisdag, augusti 21, 2007

SVT:s marknadsföring av Studio 60

Idag började Sveriges ångtelevision att marknadsföra Aaron Sorkins allt för tidigt nedlagda dramaserie Studio 60 on the Sunset Strip och jag kan inte med ord beskriva hur ohyggligt usel SVT:s trailer är.

Trots att jag inte kommer ihåg trailern ord för ord ska jag försöka beskriva hur det lät och såg ut:

Bradley Whitford (Josh i Vita Huset) säger en smart replik till tevechefen spelad av Amanda Peet. Voiceovern säger något om "...inspelningen av en humorserie..." och sen till ett nytt klipp där Matthew Perry (Chandler, från du vet var) först förklarar för sin skribentstab att kontoret från och med nu är en seriös arbetsplats och därefter blir kallad rätt roligt fula ord av sin stjärna och drömkvinna Sarah Paulson (spelar roliga Harriet). Då klipper speakerrösten till med "intriger, konflikter och humor" eller nåt annat dumt.

De kunde lika gärna ha sagt "tokroligt knas i teveseriemiljö", "du som skrattar dig fördärvad åt Stefan å Krister - här är nåt för dej". Eller "Om du gillar välskriven dialog och duktiga skådisar - skit i den här serien"...

Om den skyldiga ärthjärnan som skrivit ihop tramset velat marknadsföra en serie som Joey, Kungen av Queens, 2 ½ idiot eller valfri annan hjärndöd burkskrattserie så kan det vara en rätt effektiv trailer. Men de som lockas av trailern blir helt säkert besvikna - för serien är något helt annat än burkade skratt och spring i dörrar-punchlines.

Kom igen: Studio 60 är betydligt m-e-r politik än West Wing, trots att varenda beståndsdel av Sorkins förra serie var placerad i världspolitikens centrum. Varenda avsnitt har en rätt illa dold agenda, som handlingen spikar in oerhört effektivt. Det är bara att lapa i sig det ena eleganta tillintetgörandet av den amerikanska bibel- och krigshögern efter den andra.

Om TV4 eller Viasat gjort en lika usel trailer hade man inte hajat till, det ingår ju i deras affärsidé att fördumma marknadsföringen, även av deras smarta program. Men SVT brukar ju klara av att marknadsföra sina egna program, nästan lika bra som Kanal5 och de riktiga proffsen på Canal+.

Och på något sätt känns det som om man kan kräva att SVT åtminstone ser till att de som kunde gilla ett kvalitetsinköp tittar när hyggligt stora licenspengar betalats för rättigheterna.

På svt.se har de jävlarna dessutom lagt upp en artikel med rubriken "En tv-show flippar ur". Flippar ur, säg vad?!! Matt och Danny räddar ju den fiktiva showen i showen! Det är möjligen lite urflippat första minuterna av första avsnittet, men borde inte kanalen ha sett mer än så?

Har du inte redan torrentat hårddisken smockfull av de 22 avsnitten, så se till att hoppa över till SVT1 så fort fotbollen är slutpå TV3. Eller strax innan. Du kommer inte att ångra dig.




_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share