onsdag, augusti 29, 2007

Iskall augustinatt med MASH

Här vänder man ryggen till sommaren i Västervik och åker till Värmland över en långhelg, i och för sig en jäkligt härlig helg. Under tiden försvann exakt all sensommarvärme och vi blev tvungna att sätta på värmecirkulationen i villan för allra första gången i går. Nu måste vi dessutom tömma lägenheten i Gamleby på två kvällar - och - å vad sugen man är på den trippen.

CY CY CY

Skulle ju avgöra vilken av Moneybrothers, Manu Chaos och MIA:s nya skivor som är bäst och har inte svaret klart än, mer än att det tyvärr inte verkar vara Anders Wendin som gjort den bästa. Hade nog för höga förhoppningar på "Mount Pleasure".

CY CY CY

Har försökt formulera vad jag egentligen tycker om JK-anmälan kring "Tintin i Kongo" och Irans (och Ayatollornas trogna invandrargrupper i Närke) upprördhet kring Nerikes Allehandas rondellhundpublicering. Men yttrandefrihet är kanske det svåraste ämnet av alla att diskutera och i bortre änden av denna förträffliga rättighet är det alltid risk att någon blir sur och ledsen.

Personligen väljer jag exempelvis att inte läsa varken nazist- eller kommunistpropaganda, eftersom jag känner på mig att jag skulle kunna bli lite upprörd eller arg. En del saker bör inte vara tillåtet att skildra, men den fria debatten måste få vila på att man ska få säga även sånt vi inte - och framför allt våra styrande - gillar.

Det som stör mig med framför allt Irans reaktion på hundteckningen är att jag vet att Nerikes Allehanda inte har någon stor spridning i Teheran och att det inte finns speciellt många svenskspråkiga iranier. Båda dessa faktum friar ju NA helt och hållet från beskyllningarna för att de skulle medvetet vilja kränka världens (och Irans) muslimer.

Om Allehanda däremot hade gjort en speciell miljonupplaga på farsi och bombat Teheran med flygbladsutdelade rondellhundar, d-å kunde man förstå upprördheten.

Nu skulle jag vilja att svenska UD - eller ännu hellre Fredrik Reinfeldt - tar kraftigt avstånd från uppläxningen av Sveriges Iran-ambassadör. Iran har inte ett jävla skit med att göra vad som publiceras i Nerikes Allehanda.

CY CY CY

Öppningen av sista Sopranossäsongen på SVT i söndags var skön teve. Vi såg den hos kompisar i Åmål och tempoväxlingen från nästan normalt familjeliv till fylleslagsmål och beställningsmord blev extra tydlig i en mysig familjemiljö med leksaker på golvet. Har inte sett de sista nio delarna och söndagskvällarna är bokade en bra bit in i hösten.

CY CY CY

Efter kvällstidningsrecensionerna av Rolling Stones sverigegig somras kommer jag ihåg att jag tänkte tanken: "EMA Telstar kommer att få svårt att få tillbaka bandet om någon visar de här tidningarna för Keith Richards". Idag visar det sig att EMA:s styrelseordförande och megabokare - Thomas Johansson - själv översatt artiklarna och visat dem för bandet.

Nu kräver Keith (eller snarare Johansson) - larvigt kan tyckas - en ursäkt från tidningarna, vilket han ju aldrig kommer att få. Trots att jag är rätt säker på att de allra flesta är överens om att greppen med sidorecension av Keith och särskild getingbedömning av medlemmarna var jävligt spekulativa och snaskiga.

Men Thomas Johansson har ju agerat proaktivt och visat för bandet på vems sida han står och därmed kanske han kan få chansen att arrangera ytterligare någon mångmiljoninkassering på Ullevi.

CY CY CY


Jeremy Piven (alltså Ari Gold i "Entourage") är med i Commons (och Lily Allens) nya video "Drivin Me Wild". Undrar om Common, precis som Kanye West och Mary J. Blige, dyker upp som klient på Miller Gold Agency framöver?

CY CY CY

SVT:s visning av Studio 60 har fått igång tittningen på den genialiska serien igen och man bör nog se den här serien minst två gånger för att inte missa något. Själv har jag tydligen missat massor. De ironiska blinkninganra till Matthew Perrys gamla vännerkaraktär Chandler Bing, som alltid använde knasiga negationer i Friends, är till exempel lysande kul.

I avsnitt ett säger Amanda Peet "I could not BE a bigger fan of yours" till Matt och i avsnitt två säger Matt själv "there could not BE a worse time to not be good at this" när han läxar upp den risiga skribentstaben. Antar att det finns helt obegränsat med liknande brilljant dialog som swischat högt över ens huvud första gången jag såg serien, så jag ska försöka se den igen nu på SVT (ikväll klockan 22 och i övermorgon). Det bör du också.

Kan med glädje notera att den hjärndöda rubriken på SVT:s Studio 60-sida är borttagen och texten är uppfräschad. Däremot marknadsför de fortfarande inte serien på något annat vettigt sätt.

CY CY CY

Satt uppe i natt och såg det superlånga och megasnyftiga tvåhundrafemtionde avslutningsavsnittet av MASH på TV4+ i natt. Det var bara tre-fyra år sedan som jag såg samma avsnitt - också på TV4+ och jag kommer ihåg att jag var lika nedstämd efter att ha sett det den gången. Inser dock att Alan Alda är en favoritskådis och att hans rollfigur Arnie Vinick kanske är den allra bäst skrivna och gestaltade i hela Vita Huset.


_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share