torsdag, augusti 16, 2007

Alla läser Check Yourselfish

När man bor i Västervik, en av södra Sveriges mest isolerade städer, så träffar man inte så många av kompisarna från Musiksverige. En festivalhelg på västkusten gjorde iofs att vi missade kräftskivan i Ljungskile, men vi sprang in i otroligt många andra gamla kompisar, både från musikbranschen, Chalmers, Studentradion och hemifrån Värmland faktiskt. Överallt, hela tiden. Och det var kul. Nästan alla var sig lika, vilket är lite skumt eftersom jag inte känner mig som riktigt samma person som varken 1992, 1998 eller 2003.

CY CY CY

Alla läser Check Yourselfish. I baren på Way Out West kom förre festivalchefen i Hultsfred, JP Bordahl, fram och hälsade med orden: "Jag läser alltid din blogg med stor behållning."

CY CY CY

Såg MTV Cribs med Ying Yang Twins igår kväll. Har alltid stört mig på duons musik och förutsatt att det berott på att de är svindåliga på att rappa och på att de alltid verkar packade eller höga.

Känner mig lite dum nu när jag inser att åtminstone den lille jamban är utvecklingsstörd, begåvningshandikappad eller vilken politiskt korrekt term man bör använda för ordet efterbliven just idag.

CY CY CY

Gårdagens mest geniala journalistiska gärning står ultraslemme Lars Johansson på Expressen för. Han lyckas göra en re-write på en krönika och samtidigt få den att se ut som en intervju med krönikören.

Bonniers borde instifta nya kategorier i stora journalistpris-utdelningen, för att snillen av Johanssons och den ofta ännu konstigare Jessika Isakssons kaliber verkligen ska kunna premieras. "Årets sniknaste rewrite", "Årets mest förnedrande artikelvinkel" eller "Årets minst maskerade knarkarkändisknäck" är några förslag från moi.

CY CY CY

Hade precis tagit mig igenom David Kamps fantastiska och evighetslånga Sly Stone-intervju i Vanity Fair (läs hela "Sly Stone's higher power" på nätet - här!) när Nanushka rapporterar i DN att Soul Brother Mats Nileskär också träffat en av allt att döma nykter Sylvester för en lång intervju i P3 Soul söndagen den 16 september.

CY CY CY

Lex Records hyllas som det alternativa skivbolaget på artisternas sida i den eviga kampen mot musikindustrin i nya numret av Hip-Hop Connection. Har alltid också sett på Lex som ett kul bolag med härligt genomarbeteade produktioner, för att inte tala om deras snygga skivomslag (kolla bara deras webb). Så döm om min förvåning när Sage Francis sa så här om Lex Records när jag intervjuade honom för Quote i maj:
- I'm never ever going back to them again. They can all go fuck themselves!
Det huvudsakliga problemet verkar ha varit slöe producenten Joe Beats (andra halvan av Non-Prophets som släppte fina skivan "Hope" på Lex 2003), men Sage verkar inte heller helt nöjd med att Lex också sitter på mastertejperna från Hope-inspelningen. Hela intervjun läser du nog när Quote återvänder från semestern.

CY CY CY

Det är ju avlägset med hockey sju veckor före elitseriepremiären, men rapporterna om gårdagens snabbrevansch för semifinaldebaclet mot Linköping och att det är Fabian Brunnström som avgör matchen får det att vattnas i munnen. Fjolårets playoffblogg är redan igång, men nu mer blygsamt döpt till FBK-bloggen. Ny förstamålis och rätt många nya namn gör att jag tror m-e-r på Färjestad i år.

CY CY CY

Slutligen måste jag bara bekräfta att, ja, jag är sjuk. Eftersom många frågar och det här är ungefär hundra gånger mer effektivt än ett telefonsamtal när det gäller att berätta saker för nära och kära. Och nej jag har inte samma sjuka som Håkan Durmér, även om den också verkar skojig.

Sjukdomen heter Lövgrens Syndrom (och Sarkoidos) och den gör att jag har inflammationer i både fot- och handlederna samtidigt. Den är inte speciellt farlig, men den går inte heller att bota - eftersom man inte vet vad i helsicke den beror på. Däremot går den över av sig själv. På ungefär två år, vilket ju låter ungefär lika roligt som en evighetskonsert med Laleh.


_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share