tisdag, juli 31, 2007

Geniet Loob och Granlund, not so much

Var och kollade Moneybrother i Gamleby Folkpark i lördags. Oklart hur mycket folk som var där, men inte mycket mer än 1000 personer i alla fall. Min egen transformation till gubbrockare har tydligen slutligen fulländats, eftersom jag egentligen inte kan hitta en enda svaghet med konserten.

Tre nya låtar - varav en i discotakt - var inte bland de bästa Wendinlåtarna jag har hört, men de kanske växer på skivan som kommer i augusti. Min egen favoritlåt med Moneybrother "It Might As Well Be Winter All Year Long" (som presenterades i ett supersnyggt akustiskt arr där Wendin började ensamt och stämningsfullt men avslutades gungande men tystlåtet med hela bandet) var konsertens höjdpunkt ihop med sista extranumret - The Waterboys "Fisherman's Blues" - i kombination med den rätt enastående naturliga amfiteatermiljön.

CY CY CY

Kul också att träffa Uffe Runners All Service och få höra lite om livet i Hultsfred och i den gamla bilhallen!

CY CY CY

Kellermans P1-sommarprogram förra tisdagen var helt utan överdrift det bästa jag hört. Någonsin. Det var faktiskt inte så långt från Rocky-radio med många skratt och extremt bra musik, men samtidigt extremt personligt och rätt gripande för mig som också förlorat min mor till sjukdom i helt fel ålder.

Jag kommer ihåg när man var liten och prickade in olika rolighetsministrars sommarprogram och alltid blev besviken för att de var så allvarsamma och seriösa. Undrar om jag hade tyckt samma sak om Kellermans sommarprogram ifall jag hört det när jag var 15?

CY CY CY

En musikskribent på tidningen Östra Småland/Nyheterna vid namn Tommy Granlund har som vanligt missuppfattat allt om musik av modernare märke än Tages och Hep Stars. Den här gången är det en ovanligt förrvirrad drapa där han gissar hejvilt om orsakerna till Hultsfreds backresultat (Nyheterna 27 juli "Svikande Publik").

Dels får han för sig att festivalchefen - ni vet han med utrensningstendenserna - skulle ha den allra minsta kännedom om musik. Bara idén är löjlig, tror jag att alla som träffat den före detta teater- och festivalchefen håller med om. Att karaktärisera gänget kring den före detta festivalchefen som "musikälskarna" och motståndarna i den maktkamp som fick chefen att lyfta i förtid för motsatsen är inget annat än ren historierevisionism.

Fundera på vem som är huvudansvarig för att ta in en Red Bull-sponstrad stor jävla scenkonstruktion på området. Eller vem som förargat landets samlade musikmedia genom att med en uppblåst självbild kraftigt övervärdera vad de borde betala för att få den oerhörda ynnesten som det innebär att samarbeta med festivalen...

Ta därefter en funderare på vilka som offrat kvällar, nätter, helger, semestrar och ibland vänner och familjer för att få Föreningen Rockparty att nå framgång. Vilken passion för musik måste inte krävas när man har en sådan passion för en musikförening?

Dessutom fortsätter Granlund att chansa vilt när han tycker att det varit för lite (ja, han skriver det!) hårdrock och han spekulerar i att Olof Skrikan Skikhults flytt till Sweden Rock-familjen i Blekinge haft något med den saken att göra. Det är trist för Storgatan i Hultsfred att Skrikan flyttat, men någon stor inverkan i festivalens program har han aldrig haft. Däremot är det hemskt kul för Olof att han hittat ett bra knäck, tycker jag!

Granlund menar att EMA och de andra bokningsdrakarna medvetet placerat artister på sina egna arr i stället för att ge dem till Hultsfred, vilket åtminstone på min tid i festivalens bokningsgrupp var helt otänkbart. Det är fullt möjligt att den numera före detta festivalchefen vänt de betydelsefulla bokningsbolagen mot Hultsfred, men jag tror inte det.

Jag är dock säker på att även detta är ett område där den numera före detta festivalchefens klåfingriga fingrar varit nere i helt fel syltburk och petat. Han hade helt enkelt ett alldeles för stort mandat och någon dag ska jag berätta om alla diktatorfasoner. Men inte idag.

CY CY CY

Har du inte hört Ol' Dirty Bastard massakrera Britney Spears "Toxic" (på utmärkta skivan "Think Differetly Music presents: NOW That's What I Call Hip Hop 1") så har du missat något rätt så galet fonky.

CY CY CY

Färjestad lät högst osäkert rehabiliterade (han har fortfarande känningar i ryggen) och ständigt skadebenägne Andy Johansson köpa loss sig själv med oligarkmiljoner för att i stället kunna köpa Skellefteå-Lintner och ytterligare någon klassback. Håkan Loob är ett geni.

CY CY CY

För ungefär ett halvår sedan kommer jag ihåg att jag sa till L80 att jag bävade för den dag då Ingmar Bergman dör, för då får vi se svårmodiga filmer om agande fäder och om döden dygnet runt i flera veckor. Nu är vi där. Teven är avstängd och kvällstidningarna får klara sig utan mina tiokronor ett par dagar.

CY CY CY

Satt och funderade på mitt eget förhållande till pretentiös finkultur och ytlighet häromdagen. Kom inte fram till just något, så ytlig är jag. Det var efter att ha läst Marcus Birros bitvis mycket bra blogg, särskilt inlägget "Schulmans själlösa fascism".

Att Birro inte gillar en innerstadsprovokatör som Axel Schulman är ju en naturlag, men har han fler poänger? Är Aftonbladets lansering av Axel S inte bara vildsint sluggande profilering för ryktbarhet, utan också skadlig i landet där dokusåpakändisar kan klamra sig fast på löpsedlarna genom krogslagsmål långt efter att de slutat kännas igen av mannen på gatan?

Min egen redaktör - ölänningen - ägnade ett helt uppslag och en kulturframsida i DN åt "bloggfenomenet" Schulman och till och med jag blir mer provocerad av det än av Schulmännens försök till provokationer. Jag har all förståelse för att man vill göra DN Kultur mindre konservativ och dammig, men det är rätt många nivåer i ungdomlighet och populärkultur som hoppas över från dagens Ingmar Bergmanbilaga till den bloggande familjen Schulman.

CY CY CY

Det blir en festival i år i alla fall. Köpte biljett- och hotellpaket från Göteborg & Co till Way Out West igår. Best Western nere vid vattnet kändes som det hotell som bjuder på minst antal spårvagnsbyten upp till Slottsskogen, så det blir basen. Tydligen släpptes det nya biljetter på Ticnet igår, men det skulle inte förvåna mig om Manu Chao, Kanye, Erykah, Lily Allen och Hives orkester drar fullt om tre veckor...



_

5 kommentarer:

ptrkhmbrg sa...

Gör dig själv en tjänst och se åtminstone Sommarnattens leende om du inte redan sett den. Bergman är mer än agande fäder och döden.

Check Yourselfish sa...

Haha, jag såg att du sitter inne på riktig kunskap och inte bara slängiga spontankänslor, som jag. Visste inte ens att du läst filmvetenskap.

Ska ta och se Sommarnattens leende nu när den repriseras. Måste ju också erkänna att jag verkligen gillar Fanny & Alexander, men den är ju gjord så att även icke-cineaster ska kunna tycka om den...

Anonym sa...

Hahahaha

Lika gapig som när du var anställd av Rockparty

bengt sa...

Om du angriper andra kan du åtminstone lära dig läsa innantill.

Ruttet att påstå att någon annan skrivit något han aldrig varit i närheten av.

Läste just den Östran artikel du refererar till.

Check Yourselfish sa...

Jag gapar bara på bloggen nuförtiden...

Bengt:
Exakt vad är det jag missuppfattat i Granlunds drapa?

Jag tycker nog att jag har fog för vinkeln om att han beskriver kretsen kring den före detta festivalchefen som "musikälskare" i motsats till Putte Svenssons gäng med nedanstående avsnitt:

"Interna maktkampen
kan naturligtvis ingen utomstående ha exakt koll på. Men maktkamper mellan Putte Svensson på ena sidan och de som har insikterna/visionerna och ett större musikengagemang på andra sidan är inget nytt."

Om någon i Festvialsverige har både visioner och insikter så är det just Putte Svensson och det envisa gänget som satsat varken mer eller mindre än hela sina liv på Föreningen Rockparty.

Att han inte åker runt i Sverige och samlar på dammiga vinylskivor gör inte hans kärlek för musik mindre flammande, tycker jag. Antar att du och Tommy tycker annorlunda?

Är det avsnittet om hårdrock så tycker jag att han faktiskt påstår att det är för dåligt av den varan i följande stycke:
"I år var utbudet av hårdare rock på Hultsfred mycket svagare än de flesta år."

Han kan ju förstås tycka att det var för många - men dåliga - band, men jag uppfattar det inte så.

Egentligen har jag inte så himla starka åsikter i frågan och har inte något direkt emot Östranskribenten heller. Han är en slags musikkraft som är ovanlig här ute på landsbygden och vi borde hålla ihop även om vi inte är överens om vad som är spännande musik.

shareknapp

Bookmark and Share