lördag, juni 09, 2007

Västervik är bäst

Jag hyllar min hemstad Västervik alldeles för sällan här på Check Yourselfish. Antar att det beror på att jag inte vill blanda ihop jobbet och bloggen, men det är dumt för Västervik är verkligen fantastiskt på många sätt. Just nu är Västervik den bästa staden i hela Sverige för mig och jag vill inte bo någon annanstans. Självklart ser olika personer på begreppet livskvalitet på olika sätt, dessutom ändras prioriteringarna med åldern har jag märkt - så alla kanske inte ser kvaliteterna som jag ser.

Nä, det arrangeras inte kultur- eller idrottsevenemang för alla smaker på årets alla dagar och det anses ofta vara ett mått på att staden är mer eller mindre död. Men spelar det egentligen så himla stor roll? När jag bodde i Göteborg i åtta år var jag på teater en enda gång och på bio i stort sett endast när jag kunde snika gratis för Studentradions räkning. Däremot sprang jag på konsert, klubb och allmänt krogstök flera gånger i veckan.

När man, som jag gjort, tröttnat på krogeriet så tycker jag inte att det där utbudet har så stor betydelse för valet av bostadsort längre. Särskilt tydligt blir det ju när jag inte ens orkar gå och se exempelvis Promoe när han spelar i stan för en månad sedan, trots gästlisteplats och kanske framför allt trots att jag vet hur bländande bra den skäggige är live (särskilt efter att ha sett nya DVD:n "Standard Bearer" - skriver nog mer om den senare).

Den här veckan har jag:
- Lunchat med Fia på Ackrells i Båtsmansgränd och det är en nästan magisk miljö att slinka iväg till. Att årets första smeka (det är en slags macka med skafferiets läckeheter på) inte var lika bra som under förra året skyller jag på att de kanske inte hunnit fylla skafferiet nog bra än.
- Sett årets bästa speedwaymatch (i hela världen?) när Västervik slog Dackarna från grannkommunen Hultsfred med två poängs övervikt, avgjort först i sista heatet. Västervik ä-r bäst i även den här grenen, obesegrade i elitserien än så länge.
- Gjort upp om min tillsvidareanställning och fått en liten löneförhöjning. Nu är vi fast i stan...

Dessutom har jag sett dyngfulla SwedenRock-resenärer riva blomkrukor och slita ner flaggor vid Fiskaretorget på lunchen i tisdags. Vi västerviksbor rasar och jag tänkte en del på hur fort jag själv gått från tonåring till medelålders...

CY CY CY

I kväll spelar Organism 12 på ungdomshaket (dvs inga rättigheter) Congero och kanske blir jag tvungen att gå dit, det är ju ändå Ågren som spelar. Undrar om landets mest underhållande sång-å-dans-man, DJ Large, är med?

CY CY CY

Men allt är inte tipptopp i småstaden. En driftig entreprenör vid namn Lasse Williamsson har byggt ett biopalats som han under sommaren ska utöka till restaurang och köpcenter i det gamla mejeriet på Bredgatan bredvid Spötorget. Under nästa år blir det också ett ungdomens hus i direkt anslutning, vilket kan bli väldigt spännande. Har inte hört någon klaga på hans verksamhet och framåtanda hittills, men idag kom bakslaget.

Williamsson köpte den gamla fallfärdiga (och relativt misskötta) biografen och bestämde sig för att göra om den till Västerviks enda renodlade nattklubb. Som ett brev på posten så går grannarna (som valt att bo mitt i city) samman och kräver att det inte ska bli någon nattklubb i deras bostadsområde. (Läs eländet "Högljudda protester mot nattklubb" i dagens VT här. Props för rolig rubrik!)

Jag tror att jag smäller av! Nyheterna om Williamssons nattklubb är det bästa som hänt Västervik på länge och då kommer gnällspikar från vänster och höger fram och vill ha det lugnt och trivsamt mitt i stadskärnan. Bilden av en död stad där alla invånare (i deras framtidsvision över 50 år gamla) smyger fram på förmiddagarna skrämmer mig.

Och nej jag uttalar mig inte som officiell representant för någonting, jag är en privatperson med åsikter i frågan...

CY CY CY

Lasse Anrells ursinniga krav i gårdagens Aftonblad på luftstaket och säkerhetstänkande inom speedwayen är helt korrekt. Kan inte komma på någon annan del av samhället där det anses vara så synd om dem som har säkerhetsansvar som inom just den sporten. (Läs "Stoppa all speedway nu" från Aftonbladet 8 juni.)

SVT:s Jonas Karlsson var också rättmätigt upphetsad igår kväll och undrade befogat varför det över huvud taget måste stå ett plank alldeles intill banan. Se tevekrönikan "Krönikör Karlsson om speedwaydöden" här.

CY CY CY

Trots att det jag såg av Stanley Cupfinalen på Canal+ var bra hockey och innehöll sin beskärda del profiler med stark lyskraft (Chris Pronger är som en blandning av Wikegård, Lance Ward och Zdeno Chara och hur kul är inte det att kolla på?) så är det svårt att få en stark känsla för hockey i juni med soluppgång i början av andra perioden utanför...

CY CY CY

Har inte orkat blogga om landskampen i Danmark eftersom allt redan sagts. De som fortfarande inte begriper mekanismerna bakom mr 15-20 öls agerande och kopplingen till idioten Poulsens knytnäve måste köpa Stephan Mendel-Enks bok "Med en uppenbar känsla för stil". Svinigheterna på läktarna får min egen lust till fotbollssporten att gå över allt fortare och jag är garanterat inte ensam.

CY CY CY

Blogger har krånglat en del sista tiden och om man vill uppdatera sin sidmall så finns det nu en buggfix som funkar (från Google Groups Blogger Help Group):

Blogger Employee Google employee

Hey all,

Thanks for all the reports - you're keeping us on our toes! This bX-
r1buvw error is a relative to the bX-o0zoa0 error and is caused by
outdated AdSense code. The good news is that until we fix this issue, there's a workaround you can use. All you have to do is add the following line of code into each ad code snippet in your template, directly after the google_ad_client label:

google_ad_host="pub-1556223355139109";

After saving your template changes, your template should be as good as new. Thanks for your understanding.

- Jordan
Det funkade för mig, så har du problem med mallen kan det vara din lösning också.

Ett företag som Google gör helt rätt som kommunicerar med sina "kunder" (citationstecken eftersom vi inte betalar dem något) på det här undergroundmässiga sättet, även om jag tror att många snubblar på vägen och byter bloggmotor hellre än att leta lite efter lösningarna.

CY CY CY

DLX-rapparen Henoks EP "That Fucking Guy" är riktigt somrig fin hiphop, men låten "It Goes" med refrängen "...let me kiss you on your lips..." är väldigt fånig... Ladda ändå hem den från Kingsize om du inte gjort det, det här är en kille som VERKLIGEN kan rappa. Är han bäst i Sverige just nu? Jag tror det.



CY CY CY

Mr Gillis Bengtsson är smart nog att alltid ge ut sina samlingsplattor i början på sommaren och den nya reggaepropaganda är på många sätt strålande bra. Roligast är som alltid deejayerna som toastar på bred dialekt, skånsk eller göttebåssk - som Kapten Röd, Roffe The Ruffler och Jr Erik. Läs mer på www.swingkids.se eller ladda ner hela mixplattan här.


CY CY CY

Är Snooks remixversion av "Inga Problem" det bästa gruppen gjort? Om inte så har i alla fall aldrig Petter rappat varken tightare, snabbare eller snyggare innan. Ta chansen att se Snook på de få spelningar som de bokat in, är mitt tips efter att ha pratat med dem före gårdagens gig i Boden. Det nya backupbandet med medlemmar från Calle Real ska vara enastående.


Snook ft Petter och Veronica Maggio - Inga problem remix (eller ladda hem videon i fin kvalitet från Petters sida)


_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share