söndag, juni 17, 2007

Fokus har ingen aning om var det är bäst att bo

Två dagar in i semestern börjar jag bli riktigt peppad på det här med flytten till egna huset. Snart ska jag sätta igång och packa också.

CY CY CY

Tidningen Fokus lista över landets bästa- respektive sämsta kommuner att bo i läckte ut i torsdags och har diskuterats livligt sedan dess. Lund kom etta, en jävla massa rika lågskattekommuner i Skåne och fiiina stockholmsförorter med moderatstyre kom på övriga höga platser, min egen kommun Västervik kom på plats 212 och bruksorten Munkfors kom sist på plats 290. Läs hela listan här (pdf, 288 kB).

Munkfors i Värmland kom alltså sist och stadens vältalige socialdemokratiske kommunalråd Hector Vallejos frågade sig bland annat hur mycket lyckligare man blir av låga skatter i Aftonbladet häromdagen.

Bästa granskningsjobbet av listan gjorde Filip Hammar (av alla jävla människor?) i Expressen i förrgår, när han menade att den här typen av listor skadar boende i små orters självförtroende mer än man kan tro.

Gunnar Gramnes i SR P4:s "Efter tolv" gjorde också sitt bästa att plocka sönder listans syfte och trovärdighet idag. Bland annat ställde han den rättmätiga frågan om inte bedömningskriterierna var gjorda utifrån en storstadsboendes perspektiv och att därmed landsbygdskommuner redan från början inte skulle kunna komma högt.

Att han motarbetades grovt av otroligt korkade, röriga och ovidkommande inringare som bara ville prata om var de bott i sina liv, är knappast Gramnes fel.

Min söta sambo sitter och hamrar frustande på sitt tangentbord i en soffa bakom flyttlådorna och jag misstänker att hon skriver om just det här ämnet. Kolla hennes lounge för att se hur det ser ut när det ryker ur öronen på normalt sett söta och lugna tjejer.

Vad tycker då jag? Fokus lista är ett spännande sätt att få till en PR-skapande snackis, men totalt misslyckad om man ska mäta "här är det bäst att bo".

Olika människors olika syn på livskvalitet går helt enkelt inte att mäta med de här statistiksiffrorna, möjligen går det att mäta fram vilka kommuner som är mest kompletta eller självgående samhällen.

Jag håller också med Filip Hammar om att det är farligt och skadligt för mindre orters kollektiva självförtroende om den här typen av listor ges allt för stor tyngd i debatten. Är det något som det här landet inte behöver så är det mer jantelagskänsla av att det nog inte är så jävla bra att försöka vara framgångsrik. Tvärtom borde det vara varje kommuns plikt att se till att invånarna - inte minst ungdomar - är stolta över sin hembygd och att lyfta fram den unikitet som finns i varje hörn av det här landet.

Jag är också övertygad om att Gunnar Gramnes är sanningen på spåren när han frågade Fokus chefredaktör Karin Pettersson om listans resultat hade blivit annorlunda om rankingens frågekriterier hade tagits fram av andra än medlemmarna i Fokus gissningsvis storstadscentrerade redaktion. Om de tagits fram av människor som gjort andra prioriteringar i sina egna liv - exempelvis att närheten till natur, eller samhällsservice får anses vara viktigare än maximal karrär- och löneutveckling, som är mer vanligt i storstadsregionerna.

CY CY CY

Det finns en låt med skolmagistern J-Live och gonzofilmskonnässören RA the Rugged Man som heter "Give it up" som jag har missat ända tills jag lyssnade på samlingen "The Dreddy Kruger A&R Experience" nyss.

Orkar inte kolla var "Give it up" kommer från urpsrungligen, men om du också missat låten bör du kolla upp plattan. RA flowar s-ö-n-d-e-r låten.

CY CY CY

Glömde jag skriva om den fina artikeln som DN hade om den kommande säsongen (alltså inte den fjärde årgången från 2006, som seg-SVT sänder i höst) av The Wire i veckan?

Hittar den inte på webben tyvärr, men de avslöjade att den femte (och sista?) säsongen ger sig in i Baltimores mediavärld, efter att ha i tur och ordning get sig på juridiken, fackföreningsvärlden, politiken och skolan i de fyra första.

Undrar om jag fortfarande tycker att Studio 60 On The Sunset Strip är världens bästa serie när The Wire kommer igång igen?

CY CY CY

I natt startar den fjärde säsongen av Entourage med "Welcome to the jungle" på HBO och nu bränner det till för Vinnie och E som nyblivna storfilmsproducenter.

CY CY CY

Expressen-esset (ja, ironi) Jessica Isaksson har producerat någon slags märklig lång artikel som går ut på att "alla" i Karlstad egentligen vill vika ut sig och vara med i dokusåpor. ("Alla vill ju vika ut sig", Expressen 17 juni.)

Jag har aldrig läst något knäppare journalistiskt arbete publicerat någonstans, men det kanske ter sig mer logiskt i tryckt version i papperstidningen än på webben? I blaskan kan de ju trycka in lite onödiga tutt-bilder som bonus och då blir textens existens mer berättigad i Otto Sjöbergs ögon...

CY CY CY

Stackars korkade Linda Bengtzing gick rakt in i Ronnie Sandahls gillrade fälla i Aftonbladet igår. Varför läste jag artikeln? Nu känner jag mig smutsig och vill duscha i kokande aceton för att bli av med känslan av att veta sånt jag skiter i...



_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share