fredag, juni 15, 2007

Hej då Hultsfred?

Sexton somrar i rad, sedan 1991, har jag varit på Hultsfredsfestivalen.

I år sket jag i det.

Vet inte om jag varit välkommen ifall jag orkat undersöka frågan, men det spelar heller ingen roll. Efter den akuta tröttma och medelåldersinsikt som jag drabbades av under förra årets festival ("jag kommer aldrig att åka hit igen", sa jag till Lotti när vi åkte hem på lördagskvällen förra året...).

Och det verkar vara som jag trodde - årets program säljer tveksamt mycket biljetter. Visst är Rockparty lite motarbetade av landets gymnasierektorer och de senaste dagarnas väderprognoser har säkert skrämt bort några besökare - fast med rätt program så spelar sånt där ingen roll.

Har ingen aning om hur många som är i Hultsfred just nu, men Tråknunan på Expressen verkar ha misstankar i samma riktning ("Jag tror inte det sålt särskilt mycket biljetter...", Expressen-blogg, 15 juni) och han är ändå där.

Samma sak - "Enligt flera källor till Aftonbladet hade festivalen fram till i går bara lockat runt 20 000 besökare, ett tapp på runt 10 000" - skriver Aftonbladet idag ("Succéöppningen blev en flopp").

10 000 besökare gånger 1700 kr gör i värsta fall en smäll på 17 miljoner kronor. Är det så illa så kan det vara den allra sista Hultsfredsfestivalen som pågår just nu. För trots två mångmiljonvinstfestivaler i rad så ligger 10-20 miljoner långt utanför vad Rockparty kan klara av i förlust. Långt utanför.

Det intressanta är ju hur knäpptyst det är från arrangörshåll om publikensiffran. Men två tydliga tecken på att det inte går så bra är att dels dyker Rockpartyföreträdare upp i alla möjliga och omöjliga mediasammanhang. Och dels så står det "SUGEN PÅ ATT KOMMA HIT? Vi säljer tredagarsbiljetter och endagsbiljetter till samtliga festivaldagar i entrén" på festivalens förstasida...

Jag skulle kunna berätta en del om hur man som festivalarrangör tvingas att mörka dåliga försäljningssiffror ända tills fiaskot är ett faktum - har själv gjort det både i Arvika (1999) och Hultsfred (2004). Mekanismen är nämligen sådan att fiaskots omfattning ökar exponentiellt om man inte lyckas dölja usel försäljning ända tills evenemanget börjar. "Folk drar folk", sägs det - och motsatsen är lika tydlig.

Den i mitt tycke falska och gnidna hårdrocksinriktningen - som för några år sedan till slut verkade godtas som festivalens räddning - har kanske slutligen skrämt bort Hultsfreds kärnpublik? Det var hur som helst precis det jag varnade för i boknings- och ledningsgruppen mellan 1999 och 2004,

De senaste dagarna har festivalchefen, ni vet han med utrensningstendenserna, stått i hela landets alla massmedia och förklarat att han "tror att det kommer bli utsålt på torsdagseftermiddagen". Har själv sagt exakt samma trams i liknande lägen och jag får spykänsla av att bara tänka på det.

Överlag är just festivalchefen hemsk i sina massmediaframträdanden och det kan ju inte bara vara jag som får tysk indian-vibbar av honom som presstalesman där? Hur blev han en så där högt uppburen festivalexpert på tre år? Det blev han inte, är svaret.

Synd att inte Jahn-Ehrich Klügherlandt får/vill fronta festivalen mer, för när Kleman svarar på frågor är han strålande rolig, smart och perfekt representant för festivalen.

I dagens DN ("Sveriges musikcentrum ligger i Hultsfred", DN 15 juni) säger Kleman att "det var nog inte så roligt att ta hand om Rolling Stones 1972 heller. Och alla är värda mer än en chans" på frågan om Pete Doherty och Babyshambles är välkoma igen efter förra årets rumlande Hultsfredsbesök. Det svaret är värt 100 poäng av 100 möjliga och karl'n är inte mediatränad för fem öre - sånt biter inte på rockfans från Sala.

I SR P4 Kalmar igår fick Kleman svara på frågan om vilken medelålder han trodde att publiken som rusade in på området hade. Även här kom det pefekta svaret: "De brukar vara runt 20 år. Jag har ingen aning om hur gamla just de här är, men jag älskar dem allihop". Haha.


Några som inte gjorde succé i media från Hultsfred 2007 är Sahara Hotnights, som gjorde bort sig något alldeles fantiastiskt i SVT i morse ("Direkt från Hultsfredsfestivalen" 11 min 30 sek in i SVT Gomorron Sverige 15 juni). Antar att de var bakfulla efter sin Pampasspelning, men det försvarar inte den bedrövliga bristen på respekt för reportern och tevetittarna som de ocharmigt diviga svaren visade upp. Rockstjärnor får gärna vara divor, även stjärnor som sålt färre skivor än Hotnights. Men det blir lättare att leva med om divalaterna framförs kul och begåvat - tänk Zlatan.

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share