fredag, maj 18, 2007

Press stop STOP

Och jag är (nästan) klar med min tidning! Flera dagar i förtid skickade jag nyss de (nästan) sista texterna och bilderna på layout och jag har dessutom lagt upp de högupplösta bilderna i tryckeriets ftp. Jag som valde att inte åka med till svärföräldrarna för att jag trodde att jag skulle vara tvungen att jobba hela helgen. Vad ska jag göra nu?

Det får bli en Entourage-helg vid teven, eller om jag ska se de tio avsnitten av 24 som jag har på datorn?

CY CY CY

Expressen Fredags stjärnreporter Ivana Vukadinovic har löst det hittills olösta mordet på Tupac Shakur. Jag kan inte tolka det på något annat sätt, för enligt Ivana fick Suge Knight krypa i fängelse efter att ha suttit inuti samma bil som 2Pacs mördare också satt.

Såvitt jag vet var det bara Suge och 'Pac som satt i samma bil när Shakur sköts. Det måste enligt Ivanas teori endera innebära att det var Suge Knight som sköt Tupac, eller också var det ett avancerat slags självmord. Sensationellt vilket som.

Så här står det på sidan 15 i Fredagsexpressen idag:
Skivbolagsdirektören Marion "Suge" Knight satt inne i nio år efter att ha varit i ett slagsmål några timmar före dödsskjutningen av Tupac. "Suge" Knight körde bilen från vilken skotten avlossades då rapstjärnan sköts ihjäl. Morden (Vilka mord? Finns det fler offer till den här skjutningen? CY:s anmärkning) är ännu olösta, men FBI har inte släppt misstankarna mot honom.
Visst är vi många som anser det mer än troligt att Suge på något sätt var inblandad i mordet på Tupac, men den mer spridda sanningen om skottdramat är ändå att de dödande kulorna kom från en helt annan bil i Las Vegas.

CY CY CY

Svorska Hunter i SVT är en rätt bra deckarserie, om det inte vore för den superträige skådisen som spelade självmordsbenägen krögare på Saltön. Hur fan kommer det sig att SVT inte skrivit en rad om serien på sin webb (på den här sidan exempelvis), de har ju till och med samproducerat alltihop med den norska rikskringkastningen? NRK har åtminstone en bra sida om sin prisbelönta krimiserie.

CY CY CY

Såg Kvällsöppet på TV4 häromkvällen när det handlade om näthat och -mobbing. Många har sagt mycket om frågan och så länge det finns libertaner som kräver integritetsskydd och anonymitet på nätet så kommer fega kräk att fortsätta gömma sig i skuggorna efter att ha skrivit saker som de aldrig annars skulle skrivit. Web 2.0:s största problem är just det här och vår nya Pressombudsman Yrsa Stenius verkade ha bra kläm på problematiken, vilket är bra när läsarkommentarerna hos Expressen, Resumé och liknande ställen dagligen trampar över.

CY CY CY

Vad betalar man ekonomiexperter för egentligen? När det är dags att ta bostadslån och man efterlyser en vettig riskanalys om ränteutvecklingen så törs ingen säga någonting om nåt. Jag känner att det är rätt att binda rätt mycket och rätt länge, men har ju börjat engagera mig i ränteutvecklingen typ i måndags. Tur att L80 är bra på sånt här (också)...

CY CY CY

En österrikisk jätteback (2 m 3 cm) vid namn André Lakos får gigantiska skridskor att fylla i Färjestad efter andra drasuter med långa klubbor som Sigge Fokin, Zdeno Chara och Janne Grönvall. Men tack Loob för att du försöker!

Läs mer: Expressen.se och farjestadsbk.se.

CY CY CY

Jag kommer att jubla varenda gång Luleå HC släpper in ett baklängesmål nästa elitseriesäsong. Klubbens ovärdiga handlande mot Micke Renberg borde fantamej inte vara lagligt och ju förr vi slipper grinpellar av deras (undrar om det är Hans Chrunak som skrivit det här eländet på klubbens webbsida?) kaliber i svensk hockey ju bättre är det.

Läs mer: "Renberg: Allt är bara skitsnack" Expressen 18 maj och "Chrunak: Han måste ha total kortslutning i huvudet" Aftonbladet 18 maj.

CY CY CY

Varken Göteborgs-Posten eller Aftonbladet gör inte heller alltid rätt. En allsvensk superstjärnas mamma påstods helt idiotiskt felaktigt ha skadats allvarligt i en bussolycka och vederbörandes vänner och bekanta lär väl ha fått en chock när de läste rikslöpet på den ena kvällstidningen idag. Hela dårskapet verkar de inblandade vilja skylla på språkförbistring, men självklart beror det på dålig journalistik, värdelösa publicistiska rutiner och ytterst på usla värderingar. Jag känner en dam som är mycket nära vän med just mamman ifråga och kan förstå om den 18 maj 2007 blir en mycket mycket dyr dag för både Stampen och Schibstedt.

Låt mig gissa: "Det brast i rutinerna och källkoll är visst väldigt väldigt viktigt, inte bara på GP utan även på Aftonbladet"?

Läs mer: "Upprörd efter falska rykten" SVT 18 maj, "HIF kommer att vidta åtgärder" Expressen 18 maj, "Därför blev det fel" GP 18 maj och "Felaktiga uppgifter om mamma" Aftonbladet 18 maj.

CY CY CY

Avslutningsvis vill jag klaga ännu lite mer på Expressen. Igår skrev tidningen en töntig artikel om att Kanal 9 köpt rättigheterna till två EM-kvalmatcher framför nosen på TV3 och att antalet "medvetna tittare" var mycket lägre på nian ("Tittarna blåsta på EM-kvalet" Expressen 17 maj). Men helvete, vad är en "medveten tittare" för något? Kanal 9 går att få in på både på Boxer, kabelteve och via satellit - hur svårt kan det vara att göra det medvetna valet?

Det finns inga svenskar kvar som bara har två eller tre kanaler nu, alla tvingas i digitalteveövergången att välja abonnemang och utbud. Ska relativt nystartade kanal 9 aldrig kunna satsa på publikdragande innehåll så ser det ju rätt mörkt ut för just den kanalen. Och varför tar Expressen parti för Viasat? Jag begriper ingenting.


_

2 kommentarer:

stina sa...

jätteback mig hit och jätteback mig dit. synd att robin lackade på de nya dräkterna och valde timrå tycker jag. lätt en av de bästa i laget och roligaste också.

helgens tips. se mycket film om det ändå ska regna! har ni sett children of men än? babel? senaste bond?

Check Yourselfish sa...

Haha, det är verkligen en rolig teori att hårdrocks-Robin skulle valt Timrå för att de inte rear ut dräkterna där.

"Children of Men" och "Babel" skulle vara kul att se. Ditt andra filmtips om "The Good Shepherd" har jag inte heller sett. Bond-rullen såg vi på bio och den är ju iofs så bra at man kan kolla den igen...

Tror att jag ska skriva lite Quote-texter också.

shareknapp

Bookmark and Share