fredag, maj 25, 2007

Inte ledigt idag heller

I morgon kommer tidningen Utkik och trots att jag slitit hårt för att få den klar så känner jag mig inte riktigt så söndertrasad som jag brukar göra efter ett tryckrally. Undrar om det beror på att jag vant mig och blivit bättre på att hantera the preassure eller på att jag faktiskt har blivit bättre på att planera, leda och delegera?

Jag skulle verklighen ha behövt gå på De La Soul i Göteborg igår, men det ville sig inte riktigt. Alltid när jag tagit mig över deadlinepuckeln för Utkikstrycket så blir det lite knäppt på jobbet: Min arbetsmoral kräver ersättning i form av lediga kvällar och lite rekreation, medan mina chefer och alla andra kräver att jag ska göra lite viktiga grejer som jag inte hunnit med medan jag slitit med tidningen. Så en inplanerad kompledig fredag kan snabbt försvinna i ett frustande moln moln av ilska...

CY CY CY

"SAS hela framtid är hotad", säger företrädare för flygbolaget när kabinpersonalens fack HTF konfliktar. Fackets svar blir ett fnys och fortsatt strejk. Själv måste jag säga att facket faktiskt hotar hela flygbolagets framtid. De försämrade personalvillkoren är troligen en förutsättning för överlevnad i en bransch där bolag som Ryan Air och Easy Jet vägrar teckna svenska kollektivavtal för den personal som behandlas sämre än många hundar. Resenärerna skiter i vilket och flyger där det är billigast.

I det läget känner irländska Ryan Air att det passar sig att spöa SAS ytterligare lite, genom att PR-kuppa om storbolagens affärsresenärer och samtidigt slumpa bort 20.000 biljetter på diverse SAS-destinationer för 1 kr styck.

Ryan Air har alltså slagit ett av de hårdaste pungslag jag hört talas om någonsin. Antar att flygbolagets kabinpersonal inte är med i samma fack som sina svenska kollegor, eller vänta... De har ju knappt någon kabinpersonal på Ryan Air och den som råkar vara ansluten får ändå inte kollektivanslutas...

Dagens Media, 2007-05-24, "Ryanair om brevet till Stråberg: "Vi hoppas på svar"".
"Är det öppet krig mot SAS som gäller nu?

- Snarare är det så att vi försöker att hjälpa de resenärer som är drabbade. Vi vill att svenskarna ska få chansen att resa."
Ouch, det påminner om när vi på Hultsfred gav biljettinnehavare hos en kortlivad konkurrentfestival på västkusten (Megafestivalen) ett erbjudande att få komma in på Hultsfred för halva priset mot uppvisande av en Megabiljett...

Då pratade vi också om att hjälpa musikfantaster att få chansen att se kvalitetsmusik, trots att konkurrentens huvudartist Missy Elliot precis ställt in (om hon nu överhuvudtaget varit bokad från början - det råder lite delade meningar om det).

Fick precis lite ont i mellangärdet, antar att det är för att jag fortfarande tycker att det där biljettpristrickset mot Mega är det mest omoraliska jag gjort i hela mitt liv?

CY CY CY

Lika bokad som Missy Elliot eventuellt inte var hos Mega 2004, lika lite kan Peace&Love-arrangörerna ha litat på sin Pete Dohertybokning inför sommarens festival. Undrar om de överhuvudtaget budgeterat gaget?

CY CY CY

På tal om festivaler: Hur många gånger mer intressant är inte Way Out West än Hultsfred iom att de först presenterade Kanye (som är grym live!) och sen igår släppte klubbkvällskonceptet? En miljon?

Räknat artist för artist är de ganska livärdiga även om jag gillar fler i Göteborg, men hela WoW-konceptet känns så himla mycket fräschare. Lite varning för sajten wayoutwest.se bara, den är kodad med någon slags RAM-slukande monsterkod som sänker datorer på löpande band...

CY CY CY

Google - hade inte de "don't be evil" som slogan? (Aftonbladet, 2006-05-24, "Surfvanor samlas i ny superdatabas")

CY CY CY

Är inte Afasi&Filthys nya mixtapenetplay bara för jäkla het? (Ladda ner "Hotell Stress 2 - Still Stressin'" hos Kingsize.) Precis när man hunnit glömma hur trött man var på låtar som "Drive Slow" och "Hustlin'" så kommer unge herr Munkhammar och väcker dem till liv igen. Dessutom är Kunde inte bry mig mindre-temat helt outtömligt. Frågan är bara: Vad är det som tar sådan tid? Har vi inte väntat på ett riktigt album i fem år nu? Ritchratch-sajten är nere och kolla duons MySpace, de har ingen ordning där heller...

CY CY CY

Glömde skriva det förra helgen, men Daniel Alfredsson i Ottawa Senators är Sveriges absolut bäste hockeyspelare säsongen 2006-2007. Hans fältherreroll i den sista semin mot Buffalo i lördags går utanpå allt som jag sett Foppa, Sudden, Lidas eller min egen hjälte Jörgen Jönsson någonsin lyckats med. Hoppas han får kröna alltihop med en Stanley Cup nu.

CY CY CY

Vattensprutningsskandalen med Strix, SVT, Reinfelt och Säpo är inte så himla kul som man först kan tro. Spruta vatten i ansiktet på kändisar är för det första en så jävla låg och omogen form av humor att det inte borde produceras program som "Ballar av stål" år 2007. Särskilt inte av SVT, såklart.

Jag tycker också att det är ett förbenat dumt sätt att förbruka det förtroende som gör att media kommer åt våra makthavare och säkerhetsexperten Peter Jonsson (tidigare livvakt på Säpo) som besökte P1 Morgon i morse sammanfattade det hela bra (när DN:s skribent Hanne Kjöller menade att Säpovakterna misskött sitt uppdrag iom att den blåsta "reportern" kunnat genomföra sitt prank).

Han avfärdade Kjöllers kritik med att "...det var ju tur att de inte ingrep, för det hade blivit ett väldigt våldsamt agerande i så fall..." och han menade att det efter vattenattacken blir ännu svårare för vakterna att avgöra när ultravåld är på sin plats.

Lyssna på inslaget från P1-morgon via SR:s superbuggiga realeftersändning...

Visst är det en kittlande scen att spela upp för sitt inre öga: SVT:s utsände geni (för bevis om hennes eventuella intellektuella status - läs debattartikel "Vår avsikt var att göra ett humorprogram, men i stället råkade vi dra ned byxorna på Säpo" i Expressen idag) sträcker fram micken; Säpoagent 1 ser att den är preparerad och ropar "pinoccio (eller vad de nu har för kodnamn på Reinfelt) har minst en angripare kl 12" i övriga agenternas komradiosystem; Agent 2, 3 och 4 - tre 120-kilobjässar med rätt att döda - kastar sig över strix-ufot och slår henne sönder och samman, bryter båda hennes armar och ger sig därefter på alla i hennes närhet. Allt framför församlade massmedier, kändisar och deras barn...

CY CY CY

Som vanligt sammanfattar Donnie Donut även näthatsdiskussionen med den allra skarpaste analysen - "Dina bloggkommentarer = din kreddpåse" idag på Kinky Afro. Han lyckas dels få in the N-word på ett fullständigt inappropriate ställe och dels faktiskt säga en hel del vettigt, vilket ju totalt sett är väldigt bra jobbat. Fast jag är för slut i hjärnan för att förstå slutsatsen: Ju mer svordomar du har i dina bloggkommentarer, ju "bättre" har du lyckats med verksamheten? Typ.


_

7 kommentarer:

stina sa...

dagens nostalgilänk presenteras i samarbete med nwt på webben

http://www.nwt.se/ArticlePages/200705/26/20070526140441_NWT480/20070526140441_NWT480.dbp.asp

Check Yourselfish sa...

Ja, jävlar! Jag köpte så mycket skivor på Riff Raff när jag gick på gymnasiet att jag fick typ personal-, kompis- eller mängdrabatt.

Undrar fan varför, jag kände inte ägarna alls.

Bäst var Riff Raff precis vid CD:ns genombrott runt 1990, tycker jag. Då fick de plats med en jävulsk lagerhållning och enormt bra smak (även om de i ärlighetens namn var rätt kassa på "svart" musik).

Det är verkligen ett faktum nu - att det inte finns någon skivaffär kvar i Karlstad längre (om man bortser från 2a hand)?

Check Yourselfish sa...

Och den där "affärsstrategin" tänkte jag aldrig på. Jag trodde att de berättade om musik som jag borde gillar för att vara snälla, haha...

Det var mycket skivor som de tryckte i handen på en och man litade rätt blint på dem. Har en platta med ett amerikanskt band som hette Eric Gales Band som endera Gunnar eller Pankan tjatade så jävla mycket om bara för att de visste att jag gillade Living Colour just då. Lyssnade kanske tre gånger på den och sen försvann den in i hyllan.

Har nyligen återupptäckt CD:n och den är grymt bra. Såklart.

stina sa...

ptja..
de man ser upp till litar man ju blint på ibland. en stor del skivor som återfinns i min hylla gör det efter tips från dig! och förresten vem kan stå emot att imponeras av gunnar och co?

är lite osäker på om den där vinylförsäljaren har kvar sin business på herrhagen. annars är det som du säger bara andrahands kvar. men knastret har ju grymt utbud. och sen finns det en i haga också. men den har jag aldrig varit inne på.

själv väntar jag på att den där skiv/magasin/pryl-butiken som man vill ha själv.. ska öppna.

Check Yourselfish sa...

Du vill ha en Sportif Unltd i Karlstad alltså? Om man lägger till skor och kläder i mixen...

Jag tror att den typen av butiker har framtiden för sig, där god smak liksom håller ihop stuket.

stina sa...

jag tror också. massor!

men ska man våga öppna skiten själv?

Check Yourselfish sa...

Man måste nog vara beredd att förlora rätt mycket satsat kapital och leva snålt innan det börjar betala tillbaka sig är jag rädd...

Usch, jag skulle aldrig våga - men jag är ju tjänsteman med reglerade arbetstider och lön enligt avtal. Det är lätt att vänja sig med det.

shareknapp

Bookmark and Share