lördag, maj 05, 2007

Humorlördag

Vaknade vid kvart över sex i morse (välkommen till medelåldern!) och har känt att det här är en rolig dag ända sedan dess. Vet att det låter klämkäckt, men att ligga kvar i sängen och läsa gårdagens Di Weekend och sen lassa upp värsta hotellfrukosten i det inglasade uterummet med fågelkvittret redan vid åttahugget åt en nyvaken sambo - det är en lördagsvana jag tycker om.

CY CY CY

Utvecklingen kring den festivalchef som jag en gång i tiden fick sparken av (efter blott sju månaders samarbete) och hans obalanserade gnäll-blogg är stor humor.

Enligt lokalmedia häromkring (Barometern/OT lör 5 maj, Nyheterna/Östra Småland, lör 5 maj och SR P4 Kalmar, lör 5 maj) så "råkar" Rockpartys ordförandes åsikt om att festivalchefen i sin blogg gått över gränsen sammanfalla i tid med att inlägget plockats bort från bloggen.

Dessutom tyder texten "Borta! Jo, här fanns en text om regelverk och myndighetsutövning men det gör det inte längre..." inte på att festivalchefen själv tycker att bloggposten borde behövt tas bort. Googlecachen finns också kvar, vilket är lite synd eftersom även den väl får anses vara kränkande, no?

Det knäppaste är i dagens DN Kultur där Ossi Carp ställer följande (rätt härligt hårda) fråga till festivalchefen:
Varför riktar du dig så elakt mot en enskild tjänsteman och lägger ut det på bloggen?
- Jag vänder mig till Socialstyrelsen i bloggen. Det är tråkigt om det missuppfattas.
Ursäkta? Redan bloggrubriken riktar sig till personen, inte myndigheten. Resten av texten är svår att missuppfatta så som festivalchefen vill, men desto lättare att uppfatta som ett personpåhopp...

En ändrad variant där just den frågan är borklippt ligger på nätet (DN.se, lör 5 maj).

CY CY CY

I gårdagens aftonblad debuterade Alex Schulman (en annan bloggare som också har svårt med gränserna för personliga kränkningar) som innelisteskribent.

En söt tjej jag känner höll på att explodera när hon läste hans råsexistiska motivering till Nyamko Sabunis andraplats, själv tyckte jag att det var kul att Henrik Schyffert kom på första platsen. Bra tips om Schyfferts blogg också.

CY CY CY

Har lyckats missa om eller när Schyfferts nya program "Sverige dansar och ler" (det går visst på fredagar på Kanal 5, 21.55), men om programmet i övrigt är hälften så roligt som Magnus "Sveriges roligaste person" Betnér är i nedanstående klipp så handlar det om obligatorisk tittning.



Intressant med det där klippet är att Aftonbladet hetsade ut i drevförsök mot Betnér för de avslutande sekunderna om huruvida Tommy Zeathreus var rätt eller fel ute. De ringde upp en anhörig till en av de döda från Sturecompagnietskjutningen och frågade om det var ett lämpligt skämt och ryckte naturligtvis citatet ur sitt sammanhang.

Betnér själv är inte sen att ge sig in i debatten - heder för det! På www.magnusbetner.com finns en dagbok och det han där säger om Aftonbladet är riktigt roligt, men framför allt tänkvärt:
Någon jävla mupp från Aftonbladet ringde och hävdade att "anhöriga till Stureplansmassakern är upprörda" jag frågade hur det kunde vara det när programmet inte gått i TV varpå han faktiskt försa sig och berättade att det var han som ringt... Jag frågade om han spelat upp hela monologen. Det hade han inte. Jag frågade om han läst upp hela monologen. Det hade han inte. Han hade läst upp en mening. Tacka fan för att folk blir upprörda när en idiot från Aftonbladet ringer upp och säger "Hej din dotter blev ju skjuten på Stureplan, nu har en komiker sagt att man ska frige Zaetreus och ge honom en fälthaubitz. Vad har du för kommentarer?"
Vem är det egentligen som upprör de anhöriga? Är det kanske månne Aftonbladet själva?

Precis som Fredric Kjellberg skriver på sin utmärkta blogg Signerat Kjellberg (där jag också fick nys om ämnet):

/.../Betnér är elak i många av sina framträdanden, och om det kan man ha sina funderingar, men har är inte förtjänt av kritik för en avslutning i ett 2 minuter och 26 sekunder långt inslag där man måste ha sett alltihop för att förstå sammanhanget.

Som sagt, han är elak i sina kommentarer, men ett råd till Simon Bynert och Jon Forsling på Aftonbladet är att återberätta hela sammanhanget innan man ställer ledande frågor till människor som fullt naturligt tycker att det Betnér sagt är för jävligt. /.../
Kommer ihåg att jag vid tillfället för massakern på Stureplan hade en flickvän som var på Sturecompagniet just den kvällen och jag minns ihåg hur illa berörd jag var av hela historien - då när det hände. Men tiden läker rätt många sår och i det här fallet är inte Betnér för tidigt ute: Jag tycker att ämnet går att ha med i ett skämt om man har den framtoningen som Betnér har i övrigt.

CY CY CY

Det finns ingen O'Leary's i Säffle, by the way. Harry's finns dock. Måste erkänna att jag inte vet vem som är Säffles tjocka b**en, men det är också 18 år sedan jag flyttade från sta'n.

CY CY CY

Huset vi såg igårkväll var fint, till och med riktigt fint. Och vår stil. Får se om parhuset i Johannesdal eller villan i Piperskärr kan klå det på måndag - annars blir det budgivning på tisdag igen.

_

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share