torsdag, maj 03, 2007

Fortfarande inte husägare

Såg ett klistermärke i bakrutan på en Volvocombi på vägen in till jobbet i morse (otroligt att jag såg något alls, det gick på en kvart i stället för den vanliga 25-minutersturen). På bakruteklibban stod det "Sänk bensinskatten!" med Expressens avlånga, kantiga och kursiva versaler samt en karaktäristisk geting i hörnet. Har för mig att även Aftonbladet krävde bränsleskattesänkningar och hade uppgivna landsortsbor som klagade över höjda pendlingskostnader i långa artikelserier.

Var är kvällstidningarnas engagemang i sänkt bensinskatt nu?

Det känns som om det var på 80-talet som någon senast tyckte att användande av fossilt drivmedel och miljöpåverkan inte hängde ihop.

Sedan - världens bäste lobbyist - Al Gores film om den obekväma klimatsanningen tog med sig hela världen (utom nr. 1600 Pennsylvania Av. i Washington D.C.) in i krismedvetandet om CO2 så tycker inte varken Expressen eller Aftonbladet att just den gnällande landsbygdsköpekretsens önskemål om billigare bensin är speciellt viktig längre...

CY CY CY

Är glad att jag slapp se Tre Kronor ligga under med två mål mot Danmark i hockey-VM.

CY CY CY

Häromdagen drog Janus Fries och Niklas Zennströms tevedelningssystem Joost - tidigare känt som Venice-projektet (som jag bloggade om den 17 mars) - igång med betatest. Tycker inte att utbudet av kanaler ser så våldsamt intressant ut, men jag kan tänka mig att verkligeheten är lite häftigare än de vågar skriva. Läs vad alltid vakne SvD-bloggaren Martin Jönsson skriver här.

Som Brandt sa igår, hur lång tid dröjer det innan stämningarna haglar in?

Dagens tiggeri: Jag vill bli inbjuden som beta-användare av Joost. Snälla? Du CY-läsare som har möjlighet att skicka en invite, skicka en till mig så lovar jag att inte blogga om Färjestad på fyra månader.

Hittade för övrigt en rätt bra nyhetsblogg om teve-på-datorn - Web TV Wire.

CY CY CY

För andra gången i mitt liv var jag med och bjöd på ett hus igår. Vi var dock inte riktigt realistiskt med i matchen när vi tyckte att det 120kvm stora radhuset i Västervik inte var värt mer än 950.000 svenska enkronor. Tror att det gick för över en miljon. I Västervik...

CY CY CY

Ibland glömmer man vilken jäkla analytiker Jan Gradvall är bara för att han är en så driven stilist. I Di Weekend för några veckor sedan skrev han en strålande artikel om att skribenter alltid ska skildra "människan bakom verket" i stället för den mycket mer intressanta processen bakom skapandet (läs den hos Gradvall.se i efterhand).

Tror att det är avsaknandet av den här typen av journalistik som gör att jag gillar bokserien "33 1/3" på förlaget Continuum och även de långa texterna om hur skivor eller filmer kom till i tidningar som Uncut och Mojo.

Det han skriver om Madonna (att hennes syn på låtskrivande och uppträdande alltid får baksätet jämfört med frågor hennes privatliv och hur hon hanterar sitt kändisskap) stämmer av någon anledning väldigt väl in på varenda intervju jag sett med Stina Lundberg Dabrowski på senare år...

CY CY CY

Såg att The Source ansökt om konkurs häromdagen (läs hos Complex blog). Kom ihåg vad jag skrev om Kim Oforios skadestånd i oktober här på CY: Hon ser aldrig en cent av de där miljonerna.

CY CY CY

Veckans hjälte: Hultsfreds kommunalråd Bosse Bergman, som sätter demokratiska grundprinciper framför röd-röd förbrödring.

CY CY CY

Hoppas att jag får chansen att skriva betydligt mer på annan plats om Superscis alldeles enastående fina mixtape-CD "Cutting Down Trees". Tills vidare kan jag säga att Phonetik gör strålande bra comeback; att mixtapen inte alls är död som det står i senaste XXL (det handlar bara om att göra nog bra mixtapes och att se dem som vanliga skivor); att Black Fist är Sveriges hårdaste rappare och att Supersci - när de inte anstränger sig för att göra radioanpassad musik - är landets bästa rapgrupp.

Och att "På din Grinn" med en duo som vi brukade kalla Smuts O.Co. (var är det namnet nu?) borde kunna bli en tvättäkta radiohit!

.

2 kommentarer:

Mighty sa...

Har dålig koll på vilket sätt Joost skulle göra mitt liv bättre, men jag måste erkänna att jag blev lite nyfiken. Vill man vara med är det här sättet att gå enligt dem:

"Keep an eye on the internet. Lots of Joost users are already blogging about Joost. Get involved, play nice, and they may send an invite your way."

Check Yourselfish sa...

Jag hade läst det där och hoppat runt lite och spelat fint, men tänkte att det kanske räcker att spela fint på min egen blogg...

Vet inte heller hur livsnödvändigt Joost är eller kommer att bli, men det det vore kul att prova tidigt.

shareknapp

Bookmark and Share