onsdag, april 11, 2007

Videobonaza och Skåne-Johan

Musikbyråns småstadsspecial har roterat reprissändningar nåt så förbaskat de sista dagarna (eller har jag bara haft teven på ovanligt mycket?). Helt oavsett vilket så gjorde det inget att man missade långfredagens MB, eftersom jag nu ändå har sett Johan T. Karlsson och hans Familjen i tre olika repriser i stället. Det är lite speciellt att se kompisar från förr på TV, en blandning av stolthet och samtidig sorg över att man är så dålig på att hålla kontakten bubblar upp.

Familjen-Johan rekryterades till Hultsfreds PR-maskineri av Mick the Dick och raggar-Nisse ungefär samtidigt som Micke Pop själv började studera till rektor - sisådär 2002 skulle jag gissa. Därmed slutade Micke vara vårt festivalkontors stora glädjeämne med en ständig ström av dittills okända virus och dataproblem. Har du till exempel hört talas om viruset som gör att alla mappar och alla filer i hela datorn helt plötsligt döps om till "????" (alltså - allt hette fyra frågetecken)?

Johan K tog över glädjeämne-rollen med bravur, trots att han var klart vassare på datorer än i stort sett alla oss andra. Det räckte att man lyssnade på hans skånska bubblande skratt för att bli på bra humör.

Till och med annars ganska så buttra Mobbade Barn Med Automatvapen blev också lite förtjusta i hans garv, så mycket att de samplade skrattet och lade det på skiva. Man kan själv göra sig på bättre humör genom att lyssna på skrattet i slutet av "Katter och hundar" på Organism 12s andra soloskiva "Petar på döda saker med pinnar" från 2004 EP:n "Nu ännu drygare" från 2003 (eller just nu 4:59 in i guppens förstalåt på MBMA:s MySpace-sida).

Läste på Musikbyråns blogg (kul, intressant och rätt modigt med en redaktionsblogg - bra där!) att de såg Neneh Cherry-referenser i Familjens nya video. Hur det är med den saken vet jag inte alls, men det visar på lite slarvigt journalistiskt arbete att de blir förvånade av just den kopplingen.

I Hässleholmsreportaget får man reda på relativt mycket bakgrundsinformation om Tillianders och Thors musikaliska historia. Johan T Karlsson fick man se bli klippt av syster Karlsson och han bar en rätt karaktäristisk ölkasse i handen - något annat avslöjades i stort sett inte.

För Neneh Cherry-kopplingens skull ovan hade det exempelvis kunna vara intressant att veta att Johan för ganska många år sedan blev erbjuden jobb i Neneh Cherrys och maken Cameron "Booga Bear" McVeys studio i England, ett projekt som avbröts i förtid när Johan åkte till Sverige med hemlängtan. Hela den vinkeln av en mer dansinriktad och mindre synt- och electronicainriktad Karlsson hade kunnat ge Musikbyrån ett försprång gentemot andra medier som hela tiden presenterar Familjen som "syntpopdebutanten från Hässleholm". Det räcker att titta på Johans Bez- och Ian Brown-influerade scenstil för att finna andra influenser än synthpop.

Trots att jag har jobbat som Arvikafestivalens presschef en gång i tiden så begriper jag mig inte på synthpop mer än jag hajar fusionjazz. Likförbaskat tycker jag att varenda låt med Familjen är strålande fin musik.

Särskilt nya singeln "Kom säger dom" är dunder.

Eftersom jag normalt sett inte gillar musik som kallas synth så antar jag att jag skräms av etiketten och eftersom synthetiketten sitter där - åtminstone ihopklistrad med en electronicaetikett - så antar jag att fler skräms på liknande sätt. Vilket ni alltså inte ska göra. Skrämmas bort alltså.

Se mer om Familjen på hans MySpace eller på Detsnurrariminskalle.com.

CY CY CY

Uppdrag Granskning om Vetlandaknarkaren med dottern under en presänning i skogen var bland det jävligaste jag sett. Idag bad socialchefen flickan om ursäkt, men tänkte inte avgå. Minst någons huvud kommer nog ändå att rulla innan den där stormen drevat klart, säger mig min erfarenhet om mediadrev och myndighetschefer.

CY CY CY

Såg att Martin Kellerman tagit på sig ett nytt reklamuppdrag (Resumé idag om en Sony-vepa på Sergels Torg). Finns det inte Absolut minst ett exempel på att Sony därmed dansar på en ganska slak lina (som till och med Kellerman själv ritat in i Rocky)? Ser fram emot tevekvarten Non Fiction på fredag i alla fall.

CY CY CY

P3-programmet P3 Populär är en ganska bra idé som genomförs ganska bra. Varför bara ganska? Ja, det finns en lång lång rad skäl: Många ointressanta gäster (jag vet subjektivt - men jag är åtminstone oftast inte intresserad); ett flåshurtigt tilltal ("vi sprängs om ni inte förstår hur an-ge-läget det här är!") och dessutom en slags ängslig svårighet att lägga pratorna på rätt nivå ("vad kan vi räkna med att våra lyssnare vet egentligen?")...

Just nu sitter före detta (?) rapparen Melinda Wrede som vikarie framför programledarmicken och både igår och idag klarade hon av att bjuda på en uppsjö märkliga artist- och låtnamn. Ett tips kan vara att provläsa namnen några gånger medan micken är av.

Men jag måste undra: Hur kan en före detta (?) rappare INTE veta vad Kanye West heter i förnamn? Att en eller annan P4-avare och samtliga Mix Megapolare drar till med ett [Käjn] eller [Käjn-E] har man lärt sig leva med, men en före detta (?) rappare är lite väl magstarkt.

Dessutom kunde gott ett populärkulturprogram ha kommenterat det bråk som uppstått mellan The Game och videovåpet Vida Guerra efter att Kanye och Jayceon släppte låten "Wouldn't Get Far" (läs exempelvis här på Crave Online) eftersom det var just den låten som Melinda avade med två stycken feministiska "komiker" i studion. Bråket visar att han åtminstone inte diskriminerar, men vilka videohoes blir glada av en sån överkörning?

Löken på laxen levererades genom att P3 spelade den editerade censurerade (och därmed av lättförstådda skäl nästan olyssningsbara) versionen. Är svärord andra fula ord helt plötsligt inte "tillåtna" i public service-etern?

Titta inte på den här videon om du känner att du är emot allt som är kul. En av de bästa meta-videorna om rapvideos sedan The Roots "What They Do".

CY CY CY

Vi avslutar med mer teve: Sopranos sista suck började dras i amerikanska rutor i helgen och the internets går galet av torrenttrafik. Om du känner att du behöver en resumé av de sex första säsongerna så kan du se den här sju minuter långa, extremt välgjorda och roligt röstlagda YouTube-klippet.


Bäst: Meadows töntige pojkvän har bygghjälm i slutet...

2 kommentarer:

Du vet vem. sa...

Blom, du som alltid (brukade) ha koll.

"Katter och hundar" på EP:n "Nu ännu drygare" från 2003 .

Blom, du som är ett stort MBMA fan (trodde man). Hur kan du ha fel? "Katter Och Hundar" är ju från Organism 12's album "Petar På Döda Saker..". När vi åkte runt med dig och dom andra Hulstfredsmänniskorna var det ju för "Nu Ännu drygare" som vi gjorde promotion för. EPn kom precis då, efter turnén. Det vore väl märkligt om samplingen av Johans skratt var med på en skiva innan hans skratt hade spelats in.

Wikipedia Blom! Wikipedia! Ett tips.

Check Yourselfish sa...

Normalt "ganska så butter" var ordet... Jag vet nog vem du är. Och är du inte den jag tror så vet jag vem du är.

Ja, jag faktakollar inte så jävla mycket. Det stör flowet, och flowet är ju som du vet viktigast.

Eller som Expressen säger: Varför riskera en bra story med nåt så tråkigt som faktakoll?

Sorry, ska ändra så att låten landar på rätt skiva.

Även om jag låter ännu dummare så ska jag erkänna en sak:

Jag tänkte lite på att vi var ute och promotade "Nu ännu drygare" på den där turnén när Johan garvade dygnet runt i två veckor.

Men samtidigt fick jag för mig att EP:n ändå inte var riktigt klar och utgiven - så att Larry Large på nåt magiskt sätt fick med fyllesnacket från turnébussen på den färdiga skivan som sen släpptes typ i juni på riktigt...

Var det inte så? Står det fel på Wikipedia?

Höres!

shareknapp

Bookmark and Share