lördag, april 28, 2007

Tillbaka by demand

Det var ett tag sen jag orkade blogga. Vi var i London förra veckan och samtidigt som jag ju haft annat för mig så tycker jag inte att det känns så bra att skriva inbrottsinbjudningar på bloggen när man lämnat kåken tom.

Englands huvudstad var sig lik och shoppingen bränner sjuka hål i plånboken när man får betala 14 pix per sterling. Köpte massor av vinyl, en del CD, två böcker, ett par billiga Nike 6.0 och nåt kilo tidningar. Dessutom prutade jag ner en LRG-jacka från £95 till 45 på en skum butik bredvid Rough Trade vid Portobello. En passivt aggressiv L80 (hon var nog hungrig, tror vi i efterhand) tyckte ändå att det blev dyrt.

Vi var också på mitt livs första West End-musikal och jag gillade det otroligt mycket. Innan ni dånar vid datorn ska jag lägga till att det var Monty Pythons musikal "Spamalot" och att plåtarna kostade 300 spänn.

Nytt favoritställe i London är området kring the Embankment vid Thamsen. Det krävs antagligen att vädret är som förra helgen - högsommar - för att det ska vara njutbart. Att sitta i en park och läsa tidningar som Times och Guardian eller stå och dricka bitter på barbåten (som konstigt nog hette något med slott i namnet?) mitt emot londonögat slår hålen i väggen vid Camden Lock, även om det också är kul.

Orkade inte klubba en enda kväll, skyller på att jag fyller 36 i sommar. Hade i efterhand varit kul att gå på Fabric i lördags och kolla på min gamle turnéhomie Krafty Kuts, men utan gästlista och vip-stickers orkar jag helt enkelt inte gå på såna ställen längre.

Sämst med resan var SAS och Heathrow. Har alltid försvarat dem mot skämt som Ryan Air, men det är inte längre någon skillnad i den där branschen när det gäller trånga plan, kass och dyr extra service och knasiga flighttider.

CY CY CY

Köpte nya brillor för nån vecka sen, Georgio Armani. Ser bra, ut.


Här får ni en fin liten inblick i mitt office-liv på köpet...

CY CY CY

Förevigade glasögonen med min nya fickdatortelefonkameramojäng, Palm Treo 750i. Hittills har den inte givit mig någon huvudvärk. Ehe.

Luren bjuder på extremsnabb 3G-surf, har skön design och för första gången bygger Palm in smarta pocket-PC funktioner som man kan ha bra användning av framöver. Särskilt skönt är textigenkänningsverktyget, man kan skriva blixtsnabbt med pekmojjen.

Såg att äldre Palm Treo strålar en del, nära gränsvärdena (läs mer hos M3). Kombinera det med rönen jag såg häromdagen där det sägs att telefoner strålar mest när mottagningen är dålig. Om vi inte flyttar från Gamleby snart så växer väl en båtformad tumör ut ur vänster öra.

Det enda jag undrar är hur man kan bygga en sån här smart mojäng utan att lägga i Wi-Fi? Är månne mobiloperatörerna lite rädda för Skype?

CY CY CY

Skönt att Ari är med så mycket i de nya Entourage-avsnitten trots att han fått sparken. Är det officiellt säsong fyra som startat på HBO, eller har trean bara pausat? Avsnitten som torrentar runt the internets heter saker som s3ep13. Jag frågar eftersom jag köpte the complete säsong 3 på DVD hos Badlands igår kväll och de säger att tredje årgången har 12 episoder...

CY CY CY

Har du inte läst PstQ:s blogg om ett Oslobesök på MySpace så har du inte bara missat årets bästa fylleskildring. Hans bloggstil är lika outstanding som hans rapstil, texterna blir fan klassiska sekunden efter de skrivits. Men: mer musik, snälla.

CY CY CY

Hans MBMA-kollega - senaste aliaset Flow Labero är bra - Organism 12 har några nya låtar på sin MySpace som inte bör missas. Den omjorda Chordsklassikern "On the Grind" - nu "På din grinn" är riktigt kul. Ännu bättre är Organismens och TR Öris låt "Fy Fan" (en cover på Dead Prez "Hell Yeah"), som sammanfattar rätt mycket av det eders undertecknad också tycker om saker och ting...

CY CY CY

Bästa låten jag missade 2006 var Mr Lifs "Brothaz". Den är strålande i 9th Wonders remix, men ett hårt kantigt och på alla sätt klassiskt beatmonster i El-P:s orginal. En av alla vinyler som lyckligtvis åkte med hem till Gamleby från London. Varför har jag insett det här först nu? Jag samlar ju till och med på Lif-vinyler...
Mr. Lif - Brothaz, 2006 (producerad av El-Producto)

CY CY CY

Annan hård skit bjuds av NYOIL som kanske går över gränsen ibland, men som påminner rätt bra om vad jag saknar inom rapmusiken. Antar att han inte kommer att vevas speciellt mycket av varken Viacom eller få ett storbolagskontrakt de närmaste 300 åren. Kolla en video ("You Should All Get Lynched" om du är över 18) här och en annan video ("What Up My Whigger?") här.

CY CY CY

Valborgsfirande i Västervik bjuder också på politisk rap, när Promoe kommer till kommunens drogfria ungdomsarr på Bryggaren. Står på gästlistan och orkar kanske gå dit. Har ju inte sett schlookens två senaste turnéer, vilket är någon slags dåligt rekord. Har nog inte sett Looptroop eller Promoe sedan Fatmilk-gigget - just på valborg - 2005 faktiskt. Nya låten "Despertar Para Novo Dia" (kolla MySpace-länken ovan) lovar gott för den kommande DVD-releasen i maj som tydligen också ska ha en hel CD med osläppt material som bonus.

CY CY CY

Sage Francis propsade just Promoe rätt ordentligt när jag intervjuade den konstigt kände för Quote i förra veckan. Det blev ett riktigt intressant samtal och texten bör vara med i sjätte numret av vår tidning i början av juni.

Kommande (två veckor) albumet "Human the Death Dance" är riktigt bra, särskilt inledande spåret "Underground for Dummies", "Clickety Clack" (kolla klippet nedan) och skönt bluesiga singeln "Got up this Morning" (se upp för kul Deadwoodinspirerad video med roliga cameos snart!). Gillar Sages nya till och med bättre än Brother Alis.


Se Epitaphs roliga promovideo med Anthony Perkins och den tjocka YouTube-jedin.

CY CY CY

Innan jag lämnar er lovar jag att det inte ska dröja lika länge till nästa post...

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share