tisdag, april 03, 2007

The return of the hockeyfri säsong

Förstår inte hur jag över huvud taget hunnit slash orkat blogga under vårarna 2005 och 06. Off time, varmt och ljust ute - det går fankenmej inte ihop med att "sitta och data" hela tiden (som min gode vän rektor Mick the åsne-nånting skulle ha sagt).

CY CY CY

Färjestad åkte ur hockeyslutspelet efter en rätt jämnblek insats mot Linköping. Begriper inte hur Bengan kan se VM-form hos någon enda av FBK-lirarna faktiskt, möjligen med undantag av Per Ledin i så fall. LHC i sin tur var oerhört väldisciplinerade, taktiskt genomtänkta och kraftfulla kombinerat med monstruösa individuella prestationer från Tony Mårtensson, Mikko Luoma, mål-Stana och Mange Johansson. Modo må ha lika namnkunniga stjärnor (Sundström, Svartvadet och Salomonsson är ju en skön triss i S) och en stigande form, men jag tvekar om det räcker.

Äsch, jag tvekar inte: Krizans fladdrighet kombinerat med idioter som Skröder och andretränaren Fredrik Anderssons hetsighet kommer att avgöra till de vita lejonens fördel, säg 4-2 i matcher.

CY CY CY

Just nu sitter en tävlingsvinnare från Canal+ och kuvert fullt med ett jäkligt svettigt och äckligt stort antal ovanligt långa ansiktshår från Närke.

Jag säger som han i Café Öken som hade vunnit en lodenrock med ett snyggt Café Öken-emblem på ryggen
- Den vill ja' ente ha...

Säsongen är slut i både Karlstad och i Canal+. Båda har gjort ett stabilt och bra jobb och båda tappade både skärpan och sugen - nära mål.

Om vi börjar med Arne, Ankan, Holmgren, Calle J och de andra så märks det att Hegerfors mår pyton och utan hans superproffisghet blir resten av gänget rätt hafsiga. Det blir ungefär som Viasat när de måste klara sig utan Claes-Åke Runheimson.

Särskilt tydligt blir det när Kanal 5 och Kanal 9 dragit igång och med superproffs som Lasse Granqvist, Tommy Åström och fyndet målis-Petter som expert. Där Tomas Johansson i båset höjer nivån från alla Andreas Odénare och Challe Berglundare vi vant oss vid. Om bara de kunde stoppa tillbaka den usle före detta Expressenkrönikören Niklas Va-hette-han-nu-igen (som var till och med ännu mer okunnig och effektsökande än nollan Nyström som de har nu) under den sten han blev uppgrävd från...

Fyra ord av förtröstan till Misan och alla andra som är trötta på hockey här på CY:

Jag är klar nu (om inte hockey-VM chockar och visar sig bli en höjdare).

CY CY CY

Shoppade lite på Amazon häromdagen. Det blev de lux-utgåvan av DJ Shadows "Endtroducing...", två 33 1/3-bocker (den ena om just Shadows debut och den andra om Beastie Boys "Paul's Boutique") och dessutom en film som var hårt nedsatt ("The Constant Gardener" för 35 pix).

Liner notesen i Shadowskivan var både en besvikelse och en positiv överraskning på en och samma gång. Trist på grund av att halva texten var hämtad från just Eliot Wilders bok som jag köpte samtidigt. Glädjande eftersom Josh Davis egna texter om de "nya" låtarna och versonerna på CD2 är skrivna på ett sätt du inte är van vid från artister. Särskilt inte från artister som inte normalt sett livnär sig som textskribenter.

Shadow har skrivit helt underbara beskrivningar om Dan The Automators inspelningsstudio, om Lyrics Borns donut-krävande insatser, om "the heartbreak" som James Lavelle och han själv upplevde lite senare (gissar att han menar UNKLE?) och om tekniken med ADAT och disketter som han använde på den tiden före datamixningens tidevarv.

CY CY CY

Såg äntligen de sista avsnitten av ego trips "The (white) rapper show" i helgen. Vet inte varför de blivit liggande, eller jo det vet jag. Har inte haft tid med just någonting i januari-februari-halva mars och något måste man väl prioritera bort. White rapper show blev hursomhelst den där härligt anarkistisika dokusåpan med folkbildning på hög nivå. Man behöver antagligen inte vara nörd på min nivå (dvs värdera samlingen av Grand Royal Magazine högre än samlingen skolbetyg eller gamla foton) för att uppskatta hur jävla sjuka grejer som ramlade ur framför allt John Browns mun.

Någon duktig svensk webbkodare har satt ihop en bestof-sida med villaförortskungens mest bevingade ord, klicka här. Eller hoppa över och ångra dig.

CY CY CY


El-P med sitt nya liveband visar hur en hiphopare med visioner kan låta om han är begåvad.

Är väldigt positivt överraskad av El-Productos nya platta "I'll Sleep When You're Dead" på Def Jux. Det vore kul att se grinpellen live igen, även om jag gärna slipper intervjua honom. Har träffat/telefonat honom tre-fyra gånger och det har i stort sett aldrig varit kul. Hittade den här gamla artikeln från mars 98 i way-back-machine på web-archive, nio år sedan! (Clean webbkod man skrev på den tiden - också.)

CY CY CY

Har gått och varit lite nyfiken på Mobb Deep-medlemmen Prodigys mixtape "Return of the Mac" ända sedan jag läste att Alchemist producerar hela klabbet med hjälp av funkbreaks rakt igenom. Sen skrev Donnie Donut om plattan och nyfikeheten övergick till ha-begär - så jag skaffade hem den. Och det är med glädje jag kan meddela att åtminstone halva Mobb Deep har återvänt från de döda. G-Unit-skivan "Blood Money" må vara hur tragiskt värdelös som helst, åtminstone Prodigy har det fortfarande i sig.

Jag har lite problem med Last FM som döper om mina Prodigy-låtar till The Prodigy, vilket gör att min veckotopplista på Last FM nu pryds av tre drogande dansmuppar. Någon måste ställas till svars...

To: Last FM Support

Stupid re-tagging:

I played the last Prodigy-mixtape (that would be the rapper without the "the" in front of his name who also raps in american duo Mobb Deep) and happened to check out my own last-fm-page afterwards.

I was amazed to see that Last FM had re-tagged all my Prodigy-tracks to "The Prodigy" (IE: the 90's techno act) and combined the songs with pictures of three amphetamine-tweaked british muppets.

How come Last FM puts a "the" in front of my artist name and simply assumes that the tracks are by another act? (and yes I am certain that there were no "the" in my song tags).

CY CY CY

Annars lyssnar jag mest på vinyl i min nya Vestax. Plattor som jag inte orkat föra över på mp3 - som Edans "Beauty & The Beat", Jean Graes "This Week", Clipse "Lord Willn'" och en av Elvis Costellos tidiga ("Armed Forces") är mest kära återseenden hittills.

5 kommentarer:

A sa...

Ha. Står du fortfarande för citatet
"Samtidigt som termer som gatupoeter och hiphopens ordkonstnärer dras i smutsen av idioter som Nas eller Rakim" från Dälekrecensionen?

Check Yourselfish sa...

Haha, då hade precis Nas släppt the Firms klassiker "Firm Biz" och Rakim hade kört en snygg mimshow helt utan mikrofon i Hultsfred. Antar att det var viktig bakgrund som man har hunnit glömma bort...

Rakim är faktiskt det mest usla jävla elände jag sett live i hela mitt liv och Nas har verkligen gjort en del dunderdålig musik, men det rinner av dem i historieskrivningen.

kick ass sa...

du gillade aldrig heller fbk's nya dressar eller hur var det broll?

saxxat ur vf idag:
- Jag ville testa något nytt och det kändes rätt i hjärtat. En bra klubb med ett bra lag och coola dräkter gjorde valet till sist ganska enkelt.

Robin Jonsson spelar i Timrå nästa år..

Misan sa...

Fan va stort att jag blev namedroppad! Nu lämnar vi hockeyn bakom oss och går vidare.

Hade samma last.fm problem som du. Läste att det berodde på att back-in-the-day så hade de något slags auto-retag system där Prodigy hamnat i kläm. Bra att du upplyser dem.

Check Yourselfish sa...

Haha, Robin "det var jag som var sämst i hela FBK i semifinalen" Jonsson måste ju hitta anledningar till att byta till en så trist förening som Timrå.

Respekt dock för att spelare faktiskt kan låta marknadsavdelningarnas utförsäljning av dräkterna påverka klubbvalen. Timrå har de facto inte satt olikfärgade rektanglar bakom företagsnamnen på sina dräkter - något som Rundkvist bör tänka på.

Det finns mycket som är knasigt med Last FM btw. Är det bara min iTunes som hackar och laggar när den taggar en låt för första gången?

shareknapp

Bookmark and Share