söndag, april 29, 2007

Nu när jag ändå kommit igång

Förra helgen: 25 graders sommarvärme bland favoritgatorna vid Seven Dials och Camden Lock. Denna såg lika skön ut, men bjöd på vanlig svenskt svekfull aprilvärme. Bättring tack.

CY CY CY

Tänkte innan jag somnade igår att jag skulle blogga om hur vidrig Akons dominans inom hiphopen är just nu (och då har jag inte ens tittat på den där otäcka grejen han gör på scenen med en 14-årig tjej), men som vanligt hann Donnie Donut först på Kinky Afro. Tänk att Steve Rifkind (mannen som gav oss Loud och därmed Wu-Tang, Mobb Deep, Alkaholiks, Xzibit och Big Pun) kunde hamna så fel?

CY CY CY

Glömde skriva att jag köpte biljetter till Beastie Boys Gröna Lund-gig på den amerikanska nationaldagen i måndags. När jag hämtade ut dem i onsdags fanns det fortfarande biljetter kvar, även om Beastiebiljetterna sålde snabbast på hela Ticnet. Nu är de visst slut hur som helst. Jag har ingen aning om hur många biljetter som släpps till Grönan, men det kan bli en kul kväll.

Helt oavsett om Beastie Boys nya platta "The Mix Up" och den ackompanjerande turnén är helt instrumental eller inte (det råder fortfarande delade meningar om den saken, bloggen Mic to Mic är för och Hamberg verkar vara emot) så litar jag helt och fullt på att de åtminstone inte låter som man tror att de ska göra.

Varenda platta hittills har varit minst en 45' sväng från det som var gruppens tidigare sound. Historien om hur tre tjurskalliga 21-åringar vägrade ge sig ut ytterligare en infantil raprockskiva för att i stället ge ut samplingsmästerverket "Paul's Boutique" är troligen anledningen till att jag aldrig kommer att överge min lojalitet till den här trion. Särskilt imponerande är det när man läser i boken "33 1/3 - Paul's Boutique" hur den trio en hel värld avfärdade som tre dumma brats medvetet testade hur knasigt funkigt futuristiskt det gick att driva Capitol på det nya skivkontraktet.

Captiol har smart nog hållit fast vid Beat-sie Boys, världens bäst säljande rapgrupp enligt Wikipedia, och ger nu ut den sjätte riktiga fullängdaren på bolaget med gruppen den 9 juli. Nu gäller det bara att få tag på en recensionskopia av skivan "The Mix Up" så fort som möjligt. Av deras egen FlickR-kamera i gruppens Oscilloscopestudio att döma så är de inte riktigt klara med plattan än...

CY CY CY

I torsdags fick jag för första gången anledning att ringa till TV3-programmet Efterlyst. Det var en rätt spännande upplevelse. Hoppas att den här riktigt tokige mördaren grips snart, gärna innan han träffar mig igen. Och ni som tror att jag skojar, tror fel. Jag är mos def en snitch när det gäller mentalsjuka manipulativa dömda mördare.

CY CY CY

I morse sov jag till efter 11, det var det längsta jag sovit sen jag fyllde 35.

CY CY CY

Mats Olsson
är som bäst när han ger sig på klubbchefer och tränare som vägrar ta avstånd från avskummen med våldstörst på ståplatsläktare. Idag gör han det och han är bäst. Han är bra när han skriver om kvinnliga brottare med skinn på näsan och fröken Sverige-slem också.

CY CY CY

Expressens webbsystem Polopoly är pretty fakin far from bäst, idag låg Expressen.se nere mest hela dagen. Update: Dagens Media om pajassystemet.

CY CY CY

Före detta Expressenreportern Niklas Svensson må ha journalistiska instinkter och ett kontaktnät som heter duga, men jävlar vad omoralisk karln verkar. I TV8:s finfina program "Sverige i Fokus" flinade han nöjt när han berättade om att domen i Fp-datahärvan. Jag som trodde att han ångrade sig (Resume 27 april)?

CY CY CY


Det gröna numret av Vanity Fair med Leo DiCaprio och isbjörnsungen Knut på omslaget är omistlig läsning med sin ursinniga kritik mot Bushadministrationens klimatpolitik. En riktigt bra comeback från det inte så lite sexistiska Sopranosomslaget på förra numret. Att ett glassigt magasin kan skriva hårdheter som nedanstående värmer en sur jävel som mig.

Redan ingressen på den åtta sidor långa svinhårt sågande artikeln "A Convenient Truth" om klimateffektförnekaren Myron Ebell lyder:
"For the obligatory "opposing view" on climate change, the media often turn to Myron Ebell, policy analyst, sound-bite artist, and oil-industry mouthpiece. While mainstream experts see global warming as a major crisis, the hotter it gets, the better Ebell likes it."
Och i den ännu beskare artikeln om högerpratradiogubben Rush Limbaugh "Rush to Judgement" är de ännu hårdare, här en bildtext:
"Big fat denier. Rush Limbaugh will go down in history as a grand obstruction, a massive blockage endowed with the gift of gab."
Man kan bara drömma om att skribenter som Gradvall, Lokko, Olsson, Persson ihop med såna som Ika Johannesson, Ronnie Sandahl, Klas Eriksson, Isobel Hadley-Kamptz och andra smartisar ville göra en svensk motsvarighet.

CY CY CY

Såg att Jonas Höglund accepterat en plats i tredjekedjan i nästa års FBK. Bra val!

CY CY CY

Har spelat hiphopvinyl för Storgatan i Gamleby idag (Vestaxen står strax innanför vårt inglasade uterum som mest hade öppna rutor hela dan). Det hårdaste de bjöds på var nog nya El-P (den växer varje dag!) och den bästa återupptäckten i hyllan var Mass Influence-låten "Yo Atlanta Ya On".

Helhetskänslan var dock jazz med Red Astaires relativt nya tolva "Go Move" där Busta RhymesQ-Tip "gästar" och och ADL:s Christian Falk-klassiker "Daddy" från 1993 på Peace Records.

.

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share