lördag, mars 17, 2007

Ett djupt andetag, flera på raken faktiskt

Vet inte riktigt hur jag gjorde, men på något sätt överlevde jag min monsterförkylning som lyckades infalla EXAKT under de tre mest arbetsamma veckorna som jag ens kan komma ihåg. Inklusive alla helvetiska festivalförberedelseveckor och sjuka turnéperioder.

Nu är i alla fall DEN STORA NYHETEN presenterad på alla upptänkliga sätt, tidningen Utkik låg - inte utan ansträngning - i min och alla andra brevlådor runt om i nejden i morse och dessutom har jag hunnit med att flytta hela mitt och informationsavdelningens kontor. Flytten gick från den extremt trivsamma och kreativt stimulerande Turistbyrån vid vattnet - till det slitna och i ärlighetens namn rätt trista nämndhuset mitt i centrum.

Det har varit så vansinnigt hektiskt sedan den sista februariveckan att jag inte riktigt hunnit reflektera över miljöombytet, men det ska nog bli ganska bra i de kommungråa korridorerna också. Mitt nya kontor är nog dubbelt så stort med sina nästan 30kvm och jag ärvde ett riktigt maffigt skrivbord som hittills faktiskt inte hunnit bli belamrat med högar ännu (tro på det, ni som sett mina skribord på Turistbyrån och på Rockparty!).

CY CY CY

Nu ligger jag ialla fall raklång i soffan, gräsänkling med sötsambon i Stockholm, nästan utsövd och både läser och lyssnar ikapp allt viktigt som hänt sen jag senast hade hakan över vattenytan. Den perfekta bilden av en ensam tjej med praliner fulländas av att Bridget Jones tvåa som går på Canal+ är det bästa som går att ha på i bakgrunden.

CY CY CY

När jag läser ikapp rapbloggarna och nyhetssidorna inser jag en sak: Vilken massa skräp som görs OCH hyllas (Jezzy, Three 6 Mafia, Jibbs och Scrappy - jag pratar med er allihop). Jag skäms över att gilla rap när Scott Storch och Timbaland drabbar samman och det nästan parodiskt mesiga bråket mellan Cam'ron och Fiddo Cent får mig att önska att de tar till skjutvapen och gör slut på vår plåga.

CY CY CY

Tycker inte ens att de låtar jag hört från Redmans "Red Gone Wild - Thee Album" håller måttet, även om jag inser att den där låten som Spinemagazine hyllar med Biz Markie har potential.

CY CY CY

Det står ju allt mer klart att jag är gubbrockare som råkar gilla rap. Nästan all hiphop jag tycker om är inget annat än gubbrock utan gitarrer och blanka skor. Dessutom är den bästa skiva jag hört på flera år Damon Albarns senaste "The Good, The Bad & The Queen", en rent enorm gubbrocksplatta om London och regn. Att Albarn låter Paul Simonon sköta basen är den största kulturgärningen världen skådat sedan George Pelecanos fick en skrivmaskin.

CY CY CY

Köpte ytterligare en gubbrocksskiva förra veckan, den där Elvis Costello teamar upp med Allen Toussaint och hans mastiga blåssound på fjolårets "The River In Reverse". Juryn är ute på den ett litet tag till, men jag är ju alltid svag för Costello.

CY CY CY

Andra intressanta nyheter som jag försöker läsa ikapp:

- Gudomlig rättvisa (på svd.se häromdagen fick man se en tjur göra köttfärs av en tjurfäktares inälvor).

- Den allra siste bakåtsträvaren hoppar på flugan som blev en medial revolution (NWT.se på nätet, men inte förrän Expressen och Aftonbladet börjat satsa på lokalredaktioner).

- Låt dem slå sig trötta före onsdag (Modo och Brynäs går till semi och Färjestads vargar får det lätt mot ett slutkört gäng tigrar).

- Tack, faktiskt (Göran Persson må vara pompös, företräda åsikter som allt färre delar och ge ett osympatiskt intryck - men när människor ger allt, inte bara för sitt parti, utan för sitt land så länge så förtjänar de ett uppriktigt tack).

- De gjorde det igen (Wired lyckades krysta fram ett sätt att få ännu en Daily Show-stjärna på omslaget på senaste numret - som har en jäkligt intressant artikel om Zennströms Venice-projekt om Joost-TV).

- Dagens Media dog (...när RvdB anställde Niclas Rislund. Försök att läsa den sorgligt pippirulliga skiten med Stina Lundberg och Billy Butt.)

CY CY CY

Innan jag avslutar dagens inlägg på min grymma HP måste jag bjuda på den kanske mest poetiska copywriting - författad av nobelpristagaren flumförfattaren Paolo Coelho - som jag hört i hela mitt liv.

Den här kampanjen blir faktiskt bara bättre och man baxnar när man tänker på vilka storverk som kanske väntar framöver.

7 kommentarer:

Molly sa...

Coelho har inte och kommer ALDRIG att få nobelpriset!!!
Herregud människa. Har du läst något av honom??? New ageig rappakalja.

Check Yourselfish sa...

Att karl-fan inte fått litteraturpriset har du ju helt rätt i, jag var lite snabb där. Och nej jag har inte läst honom - jag läser i stort sett bara musik- och populärkulturtidningar och -böcker samt amerikanska deckarförfattare som Leonard, Pelecanos och Hiaasen.

Men reklamen är sensationellt bra. Det vidhåller jag.

Molly sa...

Inga britter alltså? Sen tycker jag ju inte att Pelecanos och Hiassen kan nämnas i samma mening förstås :) men en annan ruffig typ är Dennis Lehane, tyvärr otroligt dåligt översatt.

Check Yourselfish sa...

Lehane gillar jag mycket - men jag läser aldrig översättningar så otidsenlig svenska är ingen fara för min del.

Och det är klart att Hiaasens buskis inte riktigt hänger ihop med de andra, men han är skarp på andra sätt.

När det gäller britter är jag såpass nyfiken på Ian Rankin att jag köpt några böcker och lagt på bordet bredvid sängen. Fast jag tror att jag är ännu mer sugen på Stieg Larssons båda böcker som ligger över i högen.

Annars får jag lite trist morden i Midsomer-känsla av brittiska deckare - mallade mord och utredningar som löses med Poirot-logik. Nu är jag ute och vevar fördomsfullt känner jag - antar att jag har mycket att lära här...

Molly sa...

Ian Rankin är skitbra - men börja gärna i rätt ända, de med Stonestitlar som Black and Blue är skarpast, nyare lite .. bekväma, äldre lite väl amatörmässiga.
Andra britter att kolla in, långt från Midsummer-land: Denise Mina, Val McDermid (även hon har blivit bekväm på sistone), en snubbe förnamn? Paterson? Peterson? som skriver om den buttre polisen Banks - jag har läst dem sporadiskt och i fel ordning tyvärr.

Översättningar är ett otyg! En som inte vet att det brittiska 'tea' = middagsmat, borde inte få betalt för att översätta!

Stieg Larssons böcker är väl värda att läsas men jag har Arne Dahl högst upp bland svenska deckarförfattare.

Check Yourselfish sa...

Pattersons engelska pocketböcker står ju där i bokhandelshyllorna strax bredvid Pelecanos böcker och de ser åtminstone rätt intressanta ut. Ska kolla upp när bokhögen är tom (snacka om ouppnåeligt mål!)...

Ordningen på böckerna är ju oerhört viktig i serier som Pelecanos Derek Strange-svit. "Hard Revolution" hade varit nästan obegriplig - eller åtminstone mycket tristare - utan de andra böckernas bakgrundsbild av den åldrande Strange.

Det är helt klart att vi delar smak när det gäller viss litteratur, vem är du?

Molly sa...

Jag är en sån där jobbig typ som inte bloggar, läser bara. Ibland kan jag inte låta bli att kommentera när det känns intressant.
Egentligen skulle jag väl vilja skriva men i brist på självförtroende och med ohyggligt höga krav på mig själv, läser jag och kritiserar istället. Vi känner inte varann, hittade hit via kinkyafro.

shareknapp

Bookmark and Share