måndag, mars 26, 2007

En hockeyvecka till ända...

...och en ny hockeyvecka börjar. Tur att jag har jobbat arse-et av mig i februari och halva mars - så att man har tid att åka runt halva landet för att se på hockey när semifinalerna börjar. Jag var på plats på samtliga Färjestads matcher under förra veckan och har därmed fått den stora äran att få se följande:

- Färjestads fem sämsta perioder på hela säsongen (match 1 - period 2, m2 - p3 och alla tre perioder i söndagens bottennapp).

- Elitseriens absolut sämsta domare (Robert Lahti, såklart) göra sin varannan-lags-utvisningsprincip till en konstform (match 2 i Karlstad). Det är så förutsägbart och felaktigt att han absolut inte borde få döma något mer på den här nivån.

- Samma blindstyre (Robert Lahti, alltså) hittade kreativt på att Jesper Mattsson slagit in det rättmätiga segermålet i fredagens match med hög klubba, eftersom han i stort sett erkänt att han aldrig såg puckträffen.

- Hela Jönssonligan mörkar skador, mycket mycket värre än de vill låtsas om. Så urblekta som nr 21 och nr 19 var i Linköping söndagen den 25 mars har jag aldrig sett dem. Någonsin. Och de där två herrarna vet inte hur inställningsproblem stavas, så det måste bero på skador.

- Att Sverige har urusla linjemän. Tror att det varit sex olika på de tre matcherna och det har missats ajsingar, tekats regelvidrigt (Nicke Perssons suddenmål i fredags borde inte ens ha räknats för han körde inte en eller två utan tre olika grejer som borde fått honom utbytt som tekare!), spelats med sex man (som av en händelse har FBK drabbats, men inte LHC) och spridits osäkerhet precis lika mycket onsdag, fredag och söndag.

- Robin Jonsson lyckades med en bautatung open-ice tackling i går. Annars ser han bedrövlig ut mest hela tiden. Liksom letten, tjecken, Frögga och tyvärr verkligen usle Motin. Enda backar med nästan godkänt betyg tycker jag Rhodin och Niskala är.

- Ledin och Kåberg har tyvärr inget att sätta emot mot riktiga tuffingar som Musse Håkansson, Sami Torkki, Mikko Louma och Ivan Majesky. Däremot lär de väl fortsätta och knäcka mesen Holmqvist slutgiltigt innan de är klara.

- När jag skrek (ja, jag erkänner: jag skriker en del på hockeyläktaren) "Höglund, vakna nu!" (igår vid en tekning där Högga stod sisådär tre meter från min sittplats på tredje raden i Closetten) - så åkte nr 14 skridskor för första gången på hela matchen. Bara för att överladdad crosschecka en LHC-spelare i ryggen och bli utvisad. Ridå.

Skulle inte bli förvånad om Linköping stänger det här med två raka vinster i Karlstad så uselt som FBK spelar för tillfället. Men Färjestad kan ju också återfinna sin form och då går det här till sju, precis som jag tippat innan. Vem som vinner vete tusan...

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share