tisdag, februari 20, 2007

Tisdagsförmiddag med Kanzeon och snöfall

L80 ligger hemma sjuk och jag kompade ut förmiddagen idag för att pyssla om sambon och samtidigt skriva lite texter i lugn och ro. Mitt skrivarhörn i Gamleby är inspirerande, minst sagt. De här sköna halvdagarna fortsätter jag gärna med - så länge kompsaldot aldrig sjunker under 100 timmar så är det ingen som klagar, vad jag hört...

CY CY CY

Korn, Flogging Molly, Amy Winehouse, Sahara Hotnights, Säkert!, Roky Erickson, Aiden, Lamb of God, Tingsek, Gorilla Biscuits, Does it offend you, yeah?, Boys Noize, Unearth, Client, Tunng, The Lionheart Brothers, Taxi, taxi, Juvelen, Avatar och Detektivbyrån är nya Hultsfrednamn på Rockpartys webbsida.

Roky Erickson är ju en sensation på pappret och en ännu större överraskning om han faktiskt spelar vid sjön Hulingen i sommar. Mina pengar sitter på inte, men Klemans Austinresor ihop med Lugerligans fingertoppskänsla och kontaktnät kanske betalar sig.

Det som ser bäst ut i listan överst är återförenade Gorilla Biscuits (Walter Schreifels är på olika sätt skyldig till mycket rå HC-musik jag gillade på 90-talet, som Quicksands alla efterapare) och självklart Amy Winehouse som borde kunna bli en maffig upplevelse i Atlantistältet.
(Läs min exakt fem år gamla hyllning av Quicksands klassiker "Slip" från 1993 hos Dagensskiva.)

Annars är bandsläppet ytterligare en metall- och hård rockgäspning, med svensk nördpopkrydda. Korn? Dog inte de det bandet med sin förra skiva? Hultsfred väntar som vanligt nuförtiden med att släppa rapnamn tills bokningspengarna mer eller mindre tagit slut. Ska inte klaga på deras bokningar, eftersom jag nog inte ska åka dit igen, men hur jädra metal kan det bli innan man måste döpa om festivalen till Hultsfred Rock Festival?

CY CY CY

En av förra årets bästa skivor gjordes av en britt vid namn Joseph Cristie, men som rappar under aliaset Braintax. Ska snart recensera plattan "Panorama" på annan plats, men vill ändå gärna bjuda på en YouTube-länk som Cristies bolag Low Life Records lagt upp:
Braintax, promovideointervju för plattan "Panorama" med Rodney P som utfrågare.

CY CY CY

På fredag ska jag kolla in dubreggaegruppen Kanzeon på Arena i Karlstad. Kanzeon består av Mattias Hellberg, Tobias Danielsson och Christian Gabel - den förste mest känd från sitt samarbete med Martin Hederos, även om han gjort mycket kul med som sångare i grupper som Nymphet Noodlers, Hot Muffin och Nationalteatern, på senare år. De två sistnmämnda var rappare respektive trummis från favoritgruppen Mindjive (och Gabel brukar kompa alla från Thåström till Rusiak och Frida Hyvönen live nuförtiden).

Kanzeon har aldrig spelat live, säger Metro, men jag har faktiskt sett de här tre ihop flera gånger, oftast när Hellberg hängt med Mindjive till festivalspelningar för att partaja men också "hjälpa till" med tamburin och rolig dans. Ska försöka köpa deras platta (betyg 7 av 10 i Sonic, 4 av 6 i SvD, 3 av 5 i GP) på fredag, annars kan man lyssna lite på gruppens MySpace.

Jag gillar det jag hör, men då är jag å andra sidan nästan alltid positiv till vad de här killarna kokar ihop. Allra helst hade jag nog dock hört en fortsättning på det grymma projektet The Krumbkrushers som släppte en experimentell, men svängig hiphop-EP med låtarna "Death of the Cool", "MC2", "Black ink whitewash" och "Adieu, l'ancien régime" för några år sedan.

6 kommentarer:

stina sa...

lionheart brothers är ju grymmaste!

och kanzeon på fredag blir mmm!

Check Yourselfish sa...

Okaj, är inte så så snabb när det gäller norsk musik längre.

Kategori: nördpop? (om än norsk)

Avet om Kanzeon!

ptrkhmbrg sa...

Jag är lite bitter över att Kanzeon spelar på Arena just på fredag. Jag har lovat att se nördpopen på K6. Eftersom att det är någon sorts jubileum och jag (eller framför allt sambon) är bekant med arrangörerna.

Skivan är ok, men inte toppen. Lite för försiktig i dubandet för mig. Men otroligt mycket roligare än all den skånska smörjan som står mig upp i halsen.

ptrkhmbrg sa...

Ingen krock! Jag är förvirrad. Kanzeon på fredag mao.

Check Yourselfish sa...

Då kanske man kan träffa en sån som du på Arena på fredag alltså? Kul!

stina sa...

lionheart brothers är my blody valentines norska kusiner. typ. när jag och lars (johansson) såg dem på by:larm 04 stod vi och rös och mös tillsammans med 2000 andra i ett superstort auditorium. sjukt bra. sjukt bra!

några av medlemmarna är dessutom med i det kristna hardcorebandet silence the foe som jag kuskade södra norge runt med i turnébuss samma vår. hyvens pojkar!

ptrk! så ni hänger med bigmouth? ja det är snälla människor!

shareknapp

Bookmark and Share