söndag, februari 04, 2007

Första avsnittet av White Rapper Show är skräp

Normalt sett pålitliga varumärken som Donnie Donut, ego trip, Prince Paul och inte minst MC Serch borde borga för att The White Rapper Show på amerikanska VH1 skulle vara inte bara sevärd dokusåpa utan till och med riktigt anarkistisk gerillateve.

Varning! var jag nära att skriva.

Första avsnittet är skräp på nästan alla sätt som amerikanska dokusåpor vant oss vid: Hård nerklippning varje gång det började bli intressant; hård dumstrutvinkling på dumstrutarna som tagits ut just för att de var dumstrutar och självklart lite fri sprit för att röra grytan. Jag kände mig inte bara besviken på Ego Trip utan liksom smutsig när jag tittat klart på första avsnittet och ville gå och duscha med kokande aceton i en månad.

Sen lät jag en vecka passera och avsnitt två dök upp.

Den idiotiskt smarta humorn från ego trips Book of Raplists, ...Book of Racism och tidningen/webbsidan tränger igenom dokublajjet och man får nästan en känsla för den lika delar respektlösa och respektfulla kärleken till hiphopens rötter och hörnstenar.

Det är verkligen inte vanligt att det ges plats i teve för den här typen av hiphopkultur, är det rent av första gången sedan vår egen svenska serie Stocktown gick på SVT för snart fem år sedan?

Juelz Santana, några av medlemmarna från Brand Nubian och Grandmaster Flash har alla deltagit i de första avsnitten. Nu hoppas jag bara att Biz Markie-dockan dyker upp snart, eller varför inte Biz Markie in person?

On another note: En skivbolagskille vid namn Patrik skulle förresten funka bra i den svenska versionen av serien, helvete vad lika Mac-One och Serch är från vissa vinklar...

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share