onsdag, februari 07, 2007

Bloggenkät 2007

Hur länge har du bloggat?
- Våren 2005, månadsskiftet april-maj. Snart två år sedan därmed.

Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
- Har för mig att jag var rätt förtjust i Stefan Kraghs blogg som jag glömt namnet på (om det nu var han som bloggade så kul på bomben för tre år sedan). Den allra bästa som jag kommer ihåg att jag verkligen inte ville missa för några år sedan var Sean Fennessys dåvarande blogg Hardly Art, Hardly Garbage (hans nya heter Even Tough What We Do Is Wrong).

Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
- Läste dem nyss och det var rätt OK. Pretentionen har hållit sig på ungefär samma (låga) nivå hela tiden.

Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
- Viggo Cavling.

Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
- Skulle gärna vilja säga Jeff Chang, men är nog inte så lik honom som jag skulle vilja. Så jag nöjer mig med Byron Crawfords blogg BOL's Saturday night workout på XXL.

Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
- Ja, eller jag har inte frågat någon - men jag skulle tro det.

Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
- Den tänjs snarare tvärsom, dvs jag verkar bli allt mindre personlig och samtidigt mer texter som liknar journalistik på bloggen.

Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
- Sex – för privat, pengar – samma sak, familjemedlemmar - de ska inte behöva bli uthängda för att de är släkt med mig eller sambon, arbetet – lite känsligt med det jag pysslar med.

I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
- Tror? Jag säger som magister Keating i "Dead Poets Society":
"Why do we communicate? To woe women". Grunden i allt.

Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
- Ja.

Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
- Nej.

Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
- Inte helt självklart i kombination med mitt jobb. Har funderat på att sluta av den anledningen.

Avslutningsvis: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
- Håller genom bloggandet retorik, språkkänsla och webbkunskaper tillräckligt uppdaterade. Håller ibland kontakt med bekanta på ett skönt sätt via min egen blogg.

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share