fredag, februari 02, 2007

Betnér och knypplingen

I tisdags delade stand-upkomikern Magnus Betnér ut Grammispriset för förra årets bästa svenska hiphop/r'n'b-skiva. Det gjorde han med ett tal som kanske inte går att tolka som en direkt hyllning av den svenska rapscenen, men vad väntar man sig av en komiker som alltid utmärkt sig med svensk humors absolut hårdaste dissar.

Jag förstår hur TV4 och IFPI tänkte med Betnér och rappriset: Vem kan ta emot hans hårda dissar lika bra som hiphopparna, som ju håller på och dissar varandra mest hela tiden?

Hur fel de hade.

Betnér har sedan Grammisgalan blivit varnad för att han ska bli spöad, mailad, bloggad och skriven om på intellektuellt högstående platser som whoa.se av diverse snarstuckna rapartister och förståsigpåare i en veckas tid. Själv svarar Betnér att han är trött på machokultur och att han aldrig kommer att ändra vad han tycker och säger på grund av hot och Check Yourselfish står i komikerns ringhörna och applåderar.

Om Betnér hade skojat om något han tyckte var fula och töntiga knypplade bordsbonader - hade det då varit rimligt med följande reaktioner?

1. Dels flera sårade knypplande handarbetare som mailar och bloggar med både könsord och lydelser om "...du vet ingenting om oss som knypplar..." och "...mitt knypplande är så viktigt och stort för mig och typ några till att du ska passa dig för att skoja om oss...".

2. Dels en rad knyppelexperter som reser sig med knyppelnålarana i högsta hugg. De har helt plötsligt också blivit humorexperter och kan inte bara avgöra att knyppling inte går att skämta om utan också vad som är dålig humor.

Vore jag Magnus Betnér skulle jag inte skriva en komikrad om något annat än svensk hiphop. Ämnet har ju potential för åratal av storslagen humor och ingen har ens lyft på täcket förut.

Dessutom är ju inget roligare än att trampa på de ömmaste tårna, antar jag.

Läs Betnérs dagbok runt månadsskiftet januari/februari.
Läs en sårad knypplare och ytterligare en sårad knypplare.

.

3 kommentarer:

stina sa...

oj då. här har man jobbat lite för mycket under veckan och inte sett på tv eller knappt varit social alls.

listan på saker jag verkligen missat ser ut så här efter att jag läst din blog:

1. ni ska köpa hus!? (vi kanske behöver använda telefonerna och prata ibland!)
2. magnus betners appearance på grammis (wow liksom)
3. magnus betners appearance på ankan (jag jobbade självklart)
4. komedin som startat efter grammis (som jag inte såg)
5. missad kvällsmat och
6. att en del räkningar glömdes bort för att jag inte fattade att tiden (januari) tydligen går apfort visar egentligen bara att allt är som vanligt

tack för uppdateringen! // sis

Check Yourselfish sa...

1. ni ska köpa hus!?
Ja det ska vi ju, någon gång. Om vi bara slapp den här helt odugliga mäklaren någon jävla gång... Just det här huset har han sålt två gånger utan visning. Får se om det går tillbaka ytterligare en gång, annars fick vi helt enkelt inte chansen att titta på det ens. Idiotjävel.

(vi kanske behöver använda telefonerna och prata ibland!)
Instämmer!

2. magnus betners appearance på grammis (wow liksom)
Väntar på att TV4 eller YouTube ska bli först med att lägga upp hans grej...

3. magnus betners appearance på ankan (jag jobbade självklart)
Trist!

4. komedin som startat efter grammis (som jag inte såg)
Det finns ingredienser som jag inte ens orkade beskriva, för de är för dumma helt enkelt...

5. missad kvällsmat och
Skärpning, elitsatsar inte du?

6. att en del räkningar glömdes bort för att jag inte fattade att tiden (januari) tydligen går apfort visar egentligen bara att allt är som vanligt
Just Januari ä-r världens kortaste månad också.

stina sa...

men februari då? hur kort kommer inte den här månaden att vara!? och imorgon är det redan 5e!

shareknapp

Bookmark and Share