tisdag, januari 23, 2007

Kom på att jag har en blogg

Nästan en månad har gått sedan jag ägnade Check Yourselfishbloggen mer än en enda tanke, lite som en vit månad. Inte fan har jag fått så mycket annat gjort på den tiden heller, så jag funderar på att börja skriva lite här igen.

CY CY CY

Så vad har hänt sen sist? Skulle ju kunna skriva om hur fantastiskt bra den fjärde säsongen av The Wire är. Fast samtidigt saknas de allra sista få sekunderna av det allra sista avsnittet och det stör mig. Vad säger egentligen Carcetti när han kommer in på sitt kontor?

CY CY CY

Man kunde sagt något om att James Brown gick och dog i julhelgen. Ännu mer kunde man skrivit om Soul Brother Mats P3-soulspecial förra söndagen om den hårdast arbetande mannen i showbiz, men ni som bryr er hörde det ju på radio. Det var ärligt och helt oumbärligt.

CY CY CY

Man kunde skriva något om Timbuks nya singel "Karmakontot", men jag är så trött på hans kompmusik. Artister som håller fast vid en stil lite för länge brukar gå åt helsicke och jag vill inte att just den där rapparen ska slarva bort sin väl unnade position som störst i landet.

CY CY CY

Man kunde ju spy ur sig lite galla om Fadde och Linda. Jag skulle lätt betala 20 spänn för en kvällstidning om jag blev garanterad att aldrig behöva riskera att vila ögonen på ett knäck om dessa vrak igen. Det var lite roligt att Aftonbladet faktiskt frågade sina läsare om de ville fortsätta läsa om eländet och när svaret väl blev ett ganska rungande nej så hände något. Vi har sluppit (min favoritverbform!) se dem sedan dess...

CY CY CY

Sen vore det ju på sin plats att fråga sig hur knäpp en sport kan bli innan den blir backhoppning? Inte bara svälter idrottarna sig enligt noga uträknade BMI-kurvor, dessutom finns det tydligen en brett utbredd pennalism där - inte minst de kvinnliga - hopparna får slå varandra på käften utan anledning och konsekvenser. Jag håller med Malin Roos i Expressen som skrev attt det är skönt att Sverige suger på backhoppning för några veckor sedan, även om det är kul att se på när tjejer slåss.

CY CY CY

Hörde jag rätt när jag tyckte att TV4 Sydost precis sade att Hultsfreds biljettpris numera är lite högre än 1600 kronor? Jag höll själv på att få på truten i Hultsfreds festivalledningsgrupp när jag föreslog att biljetterna borde höjas över 1100 en gång i tiden, så det här låter som om någon festivalbokare har en jävligt stor fisk på kroken. Räkna själv: 300 spänn i höjning gångrat med 30.000 besökare (eller möjligen att de i budgetavseende inte vågar räkna med mer än 22-23.000 besökare) ger en intäktsökning med minst 6,6 miljoner och som mest hela 9 miljoner. Frågar ni mig så kan det bara inte vara något annat än Metallica som får Rockparty att ta i så ända in i helvete med priset. Wolfmother är en het bokning, men Ozzy är verkligen en bedrövligt tråkig dito.

CY CY CY

Patrick Ekwall tacklade omkull sin egen kanals samhällsbevaknings moralpanik om hockeyvåldet i sin sida av saken på Sporten på TV4 förra veckan. Roligast var han när han påstod att den där arga doktor Ingvar helst ville införa hjälmtvång på våra gator och torg. Jag måste dock tillstå att Hockeyligans reklamfilm för den egna tacklingstävlingen är enormt dåligt genomtänkt eftersom den visar upp flera fula, regelvidriga och livsfarliga tacklingar med låga huvuden in mot sarg, se själva. Nu sägs det att tävlingen är avblåst, men kampanjsidan ligger fortfarande kvar...

CY CY CY

Jag är väldigt förtjust i Organism 12:s nya låt "Naket" som man kan lyssna på hos den där Ågrens MySpace.

CY CY CY

Dexter på Canal+ är den första serien som jag sett på länge där man både tänker efter, äcklas, imponeras och dessutom har man redan har glömt allt om eventuella homosexuella begravningsentreprenörer...

CY CY CY

Har ingen aning om varför tio år gamla "Lucini" med Camp Lo platsade i nionde avsnittet av tredje säsongens Entourage, men jag gillar det. Avsnittets Vegas-slagsmål med han tönten Seth Green från Austin Powers är kul och Johnny Dramas plågsamma massörsproblem är - om än förutsägbara ändå - väldigt välspelade...

CY CY CY

Man kunde skriva något om det konstiga i att speakerrösten i Canal+ trailer för filmen "It's all gone Pete Tong" säger "It's all gone" med Pete Tong. Snacka om felhörning i en film om hörselnedsättning...

CY CY CY

Nej, det jag måste skriva några rader om idag är det här: Ofta är det betydligt mer intressant att läsa vad som inte står i tidningsartiklar än det som de faktiskt vågar skriva.

När skidlandslagsledaren och förra stjärnan Alsgaard slutade tvärt och skyllde på "bristande motivation" så behövde man ju knappast tro på konspiratoriska svarta FN-helikoptrar för att inse att det låg minst en konflikthund begraven i den storyn.

I en Expressen förra veckan åker han hockeykrönikören som alltid försöker-ha-så-spetsiga-åsikter-att-han-oftast-spricker till Ryssland och intervjuar Mika Hannula. Det står en massa snömos om familjeprioriteringar och det enda man undrar är varför någon i HV71 skulle ha anledning att vara arg på Mika Hannula och vaför hans familj absolut inte kunde bo kvar i Jerusalemköping. En kompis sa "hockeyspelare är som barnungar, nästan allihop..." förra veckan och han har iofs bäst koll på Modos lirare, men det är klart att något icke hockeyrelaterat gjort före detta #79 omöjlig i Jönköping. Varför skriver de då inte det?

Ännu mer tokigt blev det när en flyktingfamilj förra veckan hade fått rökskador i sin jordhåla bredvid sjukhuset i Gävle (där de enligt uppgift bodde i någon slags desperat handling). Flera medier slog upp nyheten stort och någon stackars kommuntjänsteman fick försöka förklara hur barn kan riskera att både frysa ihjäl och dö av koldioxidförgiftning i hans kommun. Häromdagen uppdagades det att snubben som ringde och larmade att det låg rökskadade flytingbarn och flämtade i kylan tydligen var nära släkt med familjen och att hela historian var påhittad för att sätta press på sociala myndigheter. När man omläser rapporteringen så inser man att vissa medier var sanningen på spåren, men valde att låta insinuationerna stanna mellan radera. Dock självklart inte Aftonbladet...

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share