onsdag, december 06, 2006

Up Hygh done dirty

Vore jag Pure Purpose och Rick Skizzo så skulle jag ta reda på vad det är för tomtar (förutom jag, som självklart röstade på Up Hygh!) som sitter i IFPI:s specialjury för Hiphop/Soul-grammisen.

Här är de fem skivor som grammisen står emellan:

Årets Hip Hop/Soul
FATTARU - MINA DRÖMMARS STAD (RED LINE)
ISON & FILLE - STOLTHET (V2 RECORDS)
MANGE SCHMIDT - SAMTIDIGT, I STOCKHOLM (RAZZIA)
PROMOE - WHITE MAN'S BURDEN (DAVID VS. GOLIAT)
SNOOK - ÄR (P.O.P.E)

Av de fem nominerade plattorna är fyra riktigt bra och en är i all ärlighet rätt kass. Promoe har fått sina röster på gamla meriter och någon enstaka låt på nya skivan, så måste det vara. Och årets absolut bästa svenska platta är inte ens nominerad, vilket jävla skämt.

4 kommentarer:

ptrkhmbrg sa...

Skyll inte på mig. Jag valde att tacka nej till juryn i år också. Övervägde hiphop och jazz-kategorierna, men orkade verkligen inte bry mig. Sen är det ju toligare att gnälla när man inte själv sitter i juryn. Eller jury och jury. Det handlar ju inte direkt om något traditonellt jury-arbete.

Mighty sa...

houpsan... Hittade din Up Hygh-platta här när jag städade förra veckan. Trodde jag hade skickat den X-)
Lägger den på lådan i morgon.

Check Yourselfish sa...

Patrik
Det är sant, Grammisjuryn är verkligen tveksam att ens kalla jury - eftersom arbetet bara landar helt utan debatt i en könlös webbsida. Jag vet inte ens om man kan läsa någonstans vilka som tillhör juryn? Snacka om anonym. Jag har ofta klagat på Grammis också, men just därför har jag nästan alltid tackat ja de senaste åren till att vara med och rösta. Annars blir det ju aldrig bättre...

Mangan
Shieet vad skönt det ska bli att få tillbaka skivan! Jag har fått vara tvungen att lyssna på en promoversion med såna där skitjobbiga voiceovers över musiken i ett halvår sedan jag var hos dig i - vad var det - juni? Men passa på att lyssna ordentligt på den innan du skickar den, till och med ditt gamla popsnöre till arbetskompis - Sara Martinsson - kallar den för årets bästa skiva i Sonics senaste nummer...

Mighty sa...

Stackare, voiceovers är ju inte roligt. Postar idag.
Jag har lyssnat och gillar det jag hör, även om jag inte går i taket (men det är inte så mycket som har den effekten). Vad gäller credsökande fd kollegor så är det väl bra att hon försöker hänga med. Det är ju det hon lever på :-)

shareknapp

Bookmark and Share