måndag, december 18, 2006

Mer förvirrad än en genomsnittlig Förkvälls-programledare

Strax innan jul fixar jag aldrig jobbstressen på nåt bra sätt, eller i alla fall inte min mage. Klockan är strax efter sju på kvällen och jag har inte fått i mig någon mat på hela dagen (förutom en-och-en-halv lussekatt). Har frågat det förut, men inte fått något bra svar: Vad äter man när man inte är sugen på någonting?

CY CY CY

Stressen blir ju inte direkt mindre av att man är mer förvirrad än en genomsnittlig programledare på programmet "Förkväll". I morse gick jag på ett möte som jag trodde skulle börja klockan åtta. Vid kvart över nio började jag förstå att jag var på möte med ungefär rätt personer - fast vid fel tid.

"Mitt" möte skulle börjat klockan tio. När fel möte var slut klockan fem i tio fick jag av en händelse reda på att rätt möte blivit flyttat till nästa år. Roligast var att ingen låtsades om (förutom Fia som skickade en hemlig och rolig lapp över bordet) att jag kommit fel, haha.

CY CY CY

Har - som den typiske P1-lyssnaren jag blivit - märkt en skön trend bland utrikeskorrespondenterna. Sveriges Radios mellanösternkorre Cecilia Uddén, (man kan tro att hon heter Cecilia Uddén-Amman, om man inte har riktigt kläm på Jordaniens huvudstad) gör verkligen en grej av att uttala namnet på den palestinske presidenten "Machmoood Abääz" och hans "fättäää-rörelse".

Samma sak gör Kina-korrespondenten Hanna Sahlberg, som uttalar alla kinesiska namn med typisk kinesisk bet-Ô-ninnng. När reportagen är slut har man inte en blek av hur namnen de uttalade kan tänkas stavas, men vem bryr sig?

Det är hursomhelst en skön ambitionsnivå, om man jämför med Arne Hegerforsska "Wäjn Rooonej" och alla andra svensk-färgade uttal som vi fått vänja oss vid i radio och TV.

CY CY CY

Är det något jag gillar så är det när journalister i torr nyhetstext idiotförklarar folk utan att skriva attack-, skandal- eller ens rubriktexter. I dagens Sydsvenska intervjuar Jan Gustafson finske hockeyspelaren Jussi Tarvainen, som ska rädda Malmö Redhawks från en säker degradering.

Intervjun i sig är standardbra och initierad, men det är i en bisats i ingressen (där kanadensiske tränaren Dave King flimrar förbi) som ytterligaren en transatlant får visa hur svårt det är med europeiska geografikunskaper:
"Sena kvällsträningen var över, alla spelarna hade åkt hem. Jussi hann i alla fall ställa in bagaget av tio hockeyklubbor i omklädningsrummet och träffa tränaren Dave King – som undrade om det varit någon tidsomställning från Schweiz.
– Kul att vara tillbaka i elitserien, säger han."
CY CY CY

Helsingborgs Dagblad sparkar en slarvig (och slö?) recensent som alltså lämat fel blaj-text och (troligen) inte hunnit läsa 37 (trettiosju!) romaner han borde läst. Skulle aldrig kunna bli litteraturkritiker, om det krävs att man läser trettiosju romaner på kortare tid än tre och ett halvt år, eller så. Lider lite med han skribenten, även om han får skylla sig själv för sitt deadlineslarv.

All skit man själv skrivit som grundplatta till skivrecensioner man inte hunnit börja med skulle bli rolig läsning om de levererades av misstag som färdiga texter. Har dock aldrig skrivit något om skivor som inte ens spelats in...

CY CY CY

Årets kanske roligaste recension kom i samma veva. Det framgår inte riktigt om Kal Ström stoppat in Jezzy-skivan i någon elektronisk gadget, eller bara kastat den i bingen direkt. Själv har jag inte orkat lyssna på skivan och därmed skitit i att skriva något om den. Och där är väl problemet med kritik: Den "sämsta" är alltid roligast att läsa och den "bästa" är allt för sällan varken rolig eller läsvärd alls.

CY CY CY

Två reklamare i Vimmerby tar nu striden om sina gamla kunder från rättssalen här i stan till ett ställe där konflikter verkligen gör sig som bäst: Internet - i Dagens Medias kommentarsfunktion. Visst är jag på samma nivå (som sitter och bloggar), men det där är verkligen fånigt. Eller?

CY CY CY

Dagens svordom, LÖK-LÖK-LÖK, tillägnar jag DamPete Jernberg. Jag dör av skratt om kick-offen innehåller endera painball eller go-cart.

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share